Gjest Skrevet 15. april 2007 #1 Skrevet 15. april 2007 Har lurt på hele tiden hvorfor det er så forskjellige rutiner når det gjelder kontrollene hos JM. Det virker som noen blir sjekket for ALT (underlivssjekk, blir sendt på UL bare ved den minste tvil + ulik praksis når det gjelder frekvensenen på kontrollene), mens andre bare får det mest nødvendige. Selv har jeg aldri blitt sjekket i underlivet, bare fått de vanlige tingene (Blodtrykk, hjertelyd, urin og blod). Har også inntrykk av at jeg har sjeldenere kontroller enn andre her inne. Hvorfor er det sånn, litt irriterende for det bør jo være likt for alle. Jeg har ikke peiling på hvor moden jeg er, om livmortappen er kort eller lang. Det virker som om alle får vite dette hos JM. Det virker så tilfeldig på meg, alt etter hvor travel din JM er, om du bor i by eller på land osv. Noen andre som har tenkt på dette?
VinterSol+2 Skrevet 15. april 2007 #2 Skrevet 15. april 2007 ja! jeg har tenkt på dette.. snodig egentlig, jeg bor jo på et lite sted, og syns både lege og jordmor tar seg god tid.. men likevel sjekker de bare akkurat de vanligste tingene, urin, blodtrykk og symfyse-fundusmål. de sjekker heller ikke om jeg har vann i kroppen, bare spør. når jeg klaget over vondt i ryggen, og var usikker på om det var bekkenløsning eller isjas (jeg har jo ikke peiling) lot legen min meg stille min egen diagnose, og skrev bare ut sykemeldingspapirer.. ingen sjekk overhodet.. det rareste var når jeg spurte etter en sjekk for livmorhalsen, ettersom min mor har hatt flere prematurfødsler, for å se om jeg er i faresonen. Da booket jordmor time til samtale på fødeavdelingen for meg,, etter 32 fullgåtte uker! ? Mannen min bare lo han; klarer du å gå helt til 32 fullgåtte uten å føde, så skal da ungen fint klare seg om noe setter i gang etter det! Har sjekket blodet to ganger så langt i svangerskapet. Så de gjør visst ikke mer enn absolutt nødvendig, selvom jeg gjerne skulle ønsket at de undersøkte meg for absolutt alt, sånn at jeg kunne følt meg heelt trygg,, er jo tross alt helt ferskis i alt dette her! "men dette har du sikkert lest deg til om på nett" pleier jordmor å si når det er noe hun ikke orker forklare.. hihi
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #3 Skrevet 15. april 2007 he he, gjennom min graviditet hittil, har jeg tilsammen vært hos 3 forskjellige jordmødre, noe som er veldig forvirrende noen ganger... alle kommer med forskjellige rutiner og svar på spm. huff det er ike greit, men det som er som du sier så har de faktisk ikke hatt en eneste underlivs undersøkelse på meg heller, er i uke 38, har ikke peiling på noe nedi der =) eneste er att barnet ikke har festet seg, å det begynte de ikke å kjenne etter før uke 36..... det er faktisk ikke alle jordmødrene som sjekker alt heller, noen er du inne hos i kansje 10 min, mens andre over en time. å jeg bor på landet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå