bisha_mor Skrevet 14. april 2007 #1 Skrevet 14. april 2007 Tulla mi skal begynne på barnehage den 7. Mai, vi gleder oss, men blir bare så forbanna når jeg tenker på at vi skal miste 3300 og må betale 2000.....altså vi har fått kontantstøtte for de månedene vi sto på ventelista, og nå mister vi den i tilleg må vi betale 2000 kr i måneden for i barnehage avgift. Er ikke det urettferdig, jeg får rett og slett 5300 kr mindre fra neste måned enn det jeg har nå
Northernlights Skrevet 14. april 2007 #2 Skrevet 14. april 2007 Sikkert ikke rettferdigt system,nei. Men jeg må si, her jeg sitter i USA uten noen som helst ekstra støtte, at dere iallefall er heldige som har både KS og alle andre goder rundt svangerskap og tiden etter fødsel. Så vær iallefall bittelitt takknemlig for at det har vært hjelp å få så langt. ;o)
Beama Skrevet 14. april 2007 #3 Skrevet 14. april 2007 Hver glad for det du har fått... =) Vi aner ikke sjøl hvor heldige vi er... =) Vi har utrolig mange goder her i landet som de aller fleste tar for gitt. Her må jeg ut med 2500 i barnehage.. så blir enda mindre penger på meg.. men jeg er lykkelig for att jeg har hatt mulighet til å være hjemme disse ekstra månedene med snuppa=)
Gjest Skrevet 15. april 2007 #4 Skrevet 15. april 2007 Du synes det er urettferdig at du har fått kontantstøtte og at du nå skal få ha barnet ditt i barnehage til en sterkt subsidiert pris? Hva skal til for at du skal bli fornøyd da?
Sjonkel Rolf Skrevet 15. april 2007 #5 Skrevet 15. april 2007 Jeg må si meg enig i Thalia at du virker litt utakknemlig... Kontantstøtten er et fantastisk gode vi har her i Norge, og jeg håper virkelig ikke den forsvinner. Den gjorde slik at vi hadde råd til å ha eldstemann hjemme litt lenger. Selv om det langt fra var fett økonomisk, bufferen vår forsvant sakte men sikkert for å ha råd. Men nå skal han begynne litt i barnehagen, selv om jeg er hjemme i permisjon, rett og slett fordi vi føler det er på tide for hans del. Han skal begynne to dager i uka, så derfor mister vi 60% av kontantstøtta i tillegg til det vi må betale. Så ja, for oss koster det "dyrt" å ha han i barnehage, spesielt siden jeg går hjemme på dagen uansett, men jeg tenker da aldri at det er urettferdig for det om. Vi har vært heldige som har fått kontantstøtte fram til nå. (Selv om vi jo vil få beholde litt av den framover også) Men du skriver ikke om du skal begynne å jobbe, men om du skal det, er det i alle fall ikke "urettferdig", da betaler du 2000, og mister 3300 i "inntekt" for å kunnne få en full inntekt.
*Ulrikke* Skrevet 15. april 2007 #6 Skrevet 15. april 2007 Både barnehageplass OG kontantstøtte er vel litt optimistisk å håpe på, vel.... Vi har det da jammen ok med ordninger for gravide/permisjon osv her i forhold til mange andre land!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #7 Skrevet 15. april 2007 Poenget er vel at du kan jobbe når hun er i barnehage, og hvis vi sier at du vil få utbetalt 12.000 kr i måneden, så går jo regnestykket i pluss! Selv synes jeg at det burde være mulig å få kontantstøtte på ca 5000 kr frem til barnet er 2-3 år, og så ingenting for å oppmuntre til å ha barnet i barnehage. Men det er en helt annen diskusjon.....
Bægge dætern Skrevet 15. april 2007 #8 Skrevet 15. april 2007 når du passet barnet ditt selv fikk du KS fordi du ikke tok opp en baha plass. de 2000 gikk du glipp av fordi det var din unge. nå får baha 5000 i mnd for å passe barnet ditt, staten betaler 3300 og du betaler resten. er det urettferdig???? nå kan du jo jobbe og tjene det tredobbelte (og da tar jeg vel ikke i..) du får jo 950 (ca) i trygd også.... som de over skriver, du er utakknemlig og aner ikke hvor godt vi har det her i landet.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #9 Skrevet 15. april 2007 at hundretusenvis av barn dør hver dag av sult er urettferdig.. SKJERPINGS!!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #10 Skrevet 15. april 2007 herregud da...går det an å være så utakknemlig.. skal ha, skal ha, skal ha..... du får starte å jobbe da vet du...da tror jeg du kanskje tjener mer enn 5300 i mnd
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #11 Skrevet 15. april 2007 Det koster mer å ha barnet i barnehage enn 2000kr da, staten dekker resten for deg, altså det du får i ks. Så det koster egentlig over 5000 kr i mnd å ha et barn i barnehage, men vi er så heldig i Norge at vi får over 3000kr dekket. Du tjener jo mer enn 3000kr i mnd ved å jobbe, så den ks er vel ikke noe å hige etter??
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #12 Skrevet 15. april 2007 Hvis du tenker på alle de som ligger våkne om nettene og IKKE HAR FÅTT PLASS. Som må plassere ungen sin hos en uautorisert dagmamma de ikke vet altfor mye om, og det til en langt høyere pris en 2500 i mnd. Så er du kanskje egentlig bare glad du har fått plass?? Vi sier det sånn vi, så fremstår du ikke som en komplett idiot heller.
winneboo Skrevet 15. april 2007 #13 Skrevet 15. april 2007 Hehe ja burde vært takknemlig for at barnet har fått plass. Vesla mi har ikke fått plass å jeg hadde gitt bengen i at jeg måtte betale for at vesla skulle fått plass.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #14 Skrevet 15. april 2007 Men du har da også muligheten til å jobbe/studere fulltid mens barnet er i barnehagen? Og du får vel en del tusen i indirekte støtte til barnehageplassen barnet ditt har, for en barnehageplass koster jo egentlig mye mer enn 2000 kroner. Klarer ikke helt å se hva som er urettferdig her nei, regner med at det sikkert er mange som gjerne overtar barnehageplassen deres slik at du kan fortsette å motta kontantstøtta.
april 06;) + mai 09* Skrevet 15. april 2007 #15 Skrevet 15. april 2007 må jo nesten være lagt inn på tull dette innlegget her.. Får håpe det, at ikke grådigheten her til lands har gått helt av skaftet! Etter at jeg hadde bodd 3 år i Asia hadde jeg en lengre periode hvor jeg ikke kunne lese norske aviser, rett og slett fordi jeg ble dårlig av å støte på lignende syte-innlegg som det her.. Det er ingen klisjé at vi er fantastisk heldige at vi har mat på bordet og tak over hodet til barna våre. Og når vi i tillegg kan velge mellom å få betaling for å ta vare på våre egne barn, eller å sende de i barnehage, finner jeg det helt bemerkelsesverdig at folk kan synes at det er noe som helst urettferdig i det.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #16 Skrevet 15. april 2007 Hva i all verden er det du mener med urettferdig, HI? Dette må du nesten forklare, for det virker helt ubegripelig.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #17 Skrevet 15. april 2007 Samme lurer jeg på. Er det det at dere fikk kontantstøtte som er urettferdig, eller det at dere fikk en sterkt subsidiert barnehageplass? Når man ser i forhold til foreldre mange andre steder i verden er jeg enig i at det er urettferdig, men til din fordel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå