Gå til innhold

Noen som har et tips til en svært våken baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Da er klokken halv ett og minstemann på snart fire uker har endelig tatt kvelden. Han har ikke tatt seg en blund siden klokken 18.00 (da våknet han) og siden det har han kun vært oppe i hendene.

Vi trodde han hadde kolikk men det virker som han ikke har det for han gråter ikke sånn intenst. Det er mer sutring og vil helst være oppe i hendene.

Slik har det omtrent vært hver eneste kveld siden vi kom hjem fra sykehuset.

Først hadde vi ammeproblem men nå suger han helt fint og får kun pupp (pumpet alt han fikk først) og han har tunge bleier og lagt på seg mye på en uke siden jeg har vært så nervøs for han ikke har fått i seg nok har jeg veid han ofte.

Vi har ei jente på 15 måneder som legger seg i syvtiden og når hun er lagt er vi kjempeskutt og vil gjerne ha litt tid, men da våkner som regel minstemann (gjerne litt før) og sette inn alle plugger.

Noen som har et godt råd? Har prøvd å dysse, dulle, pakke han godt inn, amme han, rape, massere, minifom, bading, massering av mage, fenikkelte osv osv ................

I natt så sovnet han i tolv ett tiden og våknet tre for mat. Trodde han kunne sovne igjen men da var han våken til klokken seks! Da stod eldstejenta opp og vips var dagen i gang.

Akkurat nå føler jeg at jeg ikke kommer til å overleve det her jeg.

Jeg skal ordne time med lege på mandag for å se om det kan være noe annet som feiler han. De på barsel sier han bare har litt mageknip, helsesøster sier han er selskapssyk og ikke må la han få ligge inntil puppen så lenge men måtte jo det for å få til amminga som vi allerede slet sånn med.

Uff, har lyst til å rive av meg håret innimellom. Det er så lite som klaffer. Først amminga, så den store kroppen min, så skriking, så lite søvn. Sukk. Beklager at jeg klager meg, men vil liksom ikke klage så mye til familien og måtte bare få det ut:)

Noen som har opplevd noe av det samme og har et ekstra godt råd?

Nei klokka tikker, tiden går. Her er det best å få sove!

Natta!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på snart syv uker er våken ennå.

Hun har et enormt nærhetsbehov, og nekter å ligge våken i senga si.

I kveld er hun ekstra kontaktsøkende, så derfor er hun nå knytt fast på magen min i et elastisk sjal.

Da først holder hun fred.

Det er da slitsomt til tider, men sånn er det.

Det eneste innsovningstrikset som funker her, er å amme til hun er mett, skifte på henne, og så amme igjen.

Skjer dette klokka 02:00, sover hun til 08:00:)

Lykke til!

Skrevet

Hei,

For meg høres dette HELT normalt ut. Alle mine fire babyer var våkne om kvelden den første tiden, og leggetiden ble gradvis forskjøvet fra ett-to tiden til syv ettersom månedene gikk. Min erfaring er at de fleste babyer ikke legger seg slik at foreldrene "får rolige kvelder" før det har gått en god stund.

Jeg har derfor kun et råd til deg: Tålmodighet! Tenk at disse månedene går fort, og at du skal sove senere i livet.... Det er føft, men det går over!

Det er tretten mnd mellom våre eldste, og - i kjent Anna Wahlgren-stil - la vi masse leker i sengen hans. Han begynte derfor å leke for seg selv en stund om morgenen, slik at jeg kunne døse litt ekstra etter strevsomme netter med amming.... Kanskje det kan være noe for eldstemann hos deg?

Klem fra en som føler med deg!

Skrevet

Hei, sånn har vi også hatt det. Det er nok ganske normalt desverre. Det går bedre etterhvert, men det tar tid. Her ble det gradvis bedre frem mot 6 mnd alder, men det var ikke før baby begynte å spise vanlig mat (grøt øg middagsglass) i tillegg til morsmelk at kveldene ble rolige. Med en gang baby ble vant til å spise mat, så kom gode kveldsrutiner på plass av seg selv.

Vi hadde også problemer med at baby var våken lenge midt på natta, dette varte (men i mindre grad) helt til vi satte en gammel barnevogn på soverommet. Baby ligger fortsatt å sover i vogna om natta, og sovner mye fortere etter amming!

Mange gir flaske om kvelden, da sover ofte baby lenger og bedre. Hvis du gjør dette, vil du få mindre melk (siden baby spiser færre måltider), så da må du kombinere amming og flaske. Vi ga ikke flaske (selv om vi prøvde noen ganger uten hell), men angrer meg litt for at jeg ikke gjorde det, vi hadde sikkert fått det mye bedre da! I ettertid skulle jeg altså ønske at jeg var litt mindre pliktoppfyllende med denne ammingen...

Altså to råd: Barnevogn på soverommet og flaske om kvelden (hvis du er villig til å amme mindre.)

Ellers er det bare å holde ut, det blir bedre!

Skrevet

Kanskje du kan ta ham i et bæresjal eller slynge om dagen i allefall? Da får han masse nærhet og det er enklere å ta seg av det andre barnet og babyen sovner mye lettere. Om natta kan det jo hende han sover bedre sammen med deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...