Gå til innhold

Han har så mye vondt:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i all verden er galt med min lille pode på ett år? Siden fødsel har han hatt så mye magesmerter (vi vet det er det for det rumler i magen hele tiden) Han sover aldri, det har han aldri gjort og livet er ikke som det skal være.... vi har fått konstantert at han har alvorlig melkeallergi, så han får melkefri kost og spesialmelk som drikke. han har problemer med pusten så han må gå på astmamedisiner. nå har han fått medisiner og spesialmelk i tre mnd. han er likedan (bortsett fra at vekten enderlig øker) Har nesten ikke lagt på seg i sitt korte liv, har gått opp 2.5 kg siden fødsel. vi har vært inne hos spesialister både her og der for utredning, men de finner ikke mer galt med han. Han har ofte feber over førti (minst 2 ganger i mnd.) så går det over igjen..... han er en veldig god unge som fortjener det beste, derfor er det VELDIG frustrerende at han skal ha det så vondt. det virker nesten ut som kolikksmerter til tider (virkelig intensiv gråt) jeg vet snart ikke om jeg orker mer....dette er verre enn å arbeide et døgn i strekk, det er jeg sikker på. Noen gode råd eller et eller annet til meg...... det er så forferdelig vondt å se barnet sitt lider....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke slått meg til ro med at barnet mitt hadde det slik du beskriver. Men uansett hva du gjør, hold kontakt med legen om så bare for å informere om hva dere gjør.

Siden innlegget ligger her inne går jeg ut fra at gutten din er under to år.

Hvordan konstanterte dere melkeallergi? Prikktest?

Siden han også har astma vil jeg tro han kommer inn under gruppen hyperallergikere som er allergiske mot flere ting.

Har dere testet for cøliaki? Blodprøven er ikke sikker før to år, men hos noen har den utslag tidligere. Han kan også være allergisk mot gluten uten å ha cøliaki. Mange cøliakere blir bedre på melkefri kost, for så å bli dårlig igjen fordi det egentlige problemet - gluten- fremdeles finnes i kosten. Mange leger har lite eller ingen kunnskap om cøliaki og gluteninntoleranse. Jeg håper derfor du har en barnelege på en barneavdeling du kan snakke med, eventuelt bør du få en henvisning dit snarest. Du må ikke prøve glutenfri kost uten å snakke med lege først, det er veldig viktig.

Det er også mulig å reagere på soya og egg, har du testet ut dette?

Jeg hadde ikke klart å leve med situasjonen slik du beskriver i påvente av at det skal gå over av seg selv. Mulig løsningen er så enkel som at han har luftplager som kan avhjelpes med noe som stimulerer tarmen? fiber, karve, hør på apoteket eller helsekost.

Det er du som mor som lettest kan se hvordan barnet ditt har det, og kjenner du etter og leser litt om ulike årsaker til slike plager, er jeg sikker på at du er den mest kompetente til å finne årsaken til podens plager.

Skrevet

dette er ikke holdbart. du må mase på legene til de finner ut av det. dere og ikke minst babyen kan ikke ha det slik.

kjør på....

Skrevet

Min erfaring er at det ikke alltid nytter å mase på legene, for legene kan for lite. En dyktig barnelege bør kunne hjelpe, men mest av alt bør HI stole på seg selv og magefølelsen sin.

Hilsen anonymen over

Skrevet

Jeg glemte jo å skrive at han soyaallergi også.....han er testet for nesten alt nå ja. første gangen vi var inne (når han var 7 mnd. slo det ikke ut på noe prikktest, men tok nye tester når han var 10 mnd. og da slo det ut som bare det på melk og soya. Tanken på cølliaki har streifet meg ja, men jeg slo meg til ro med at han ikke har det ettersom blodprøve mot antistoffer var negativ.... skal til kontroll på sjukehuset rett over helga kan spørre da om jeg kan prøve glutenfri diett på han. men det blir vannvittig vanskelig da viss han er allergisk mot gluten også?! da er det jo snart så han ikke kan spise noenting da..... skal ta en tur på apoteket å søke råd der. takk for svaret!!!

Skrevet

Det høres jo ut som om det er noe han ikke tåler, da. Ikke gi dere overfor legene før de finner ut av det. Men ofte vet ikke legene så mye om kosthold. Det er min erfaring. De tar ikke alltid alle nødvendige blodprøver heller. Det kan være greit å oppsøke leger som jobber med miljø - og ernæringsmedisin, som for eksempel på Balderklinikken. Veldig dyrt, da, men de tar mange ulike tester. De kan også mye om ernæring og helse. Har ikke vært der selv, riktignok. Men har vært hos en lege som jobba der tidligere.

En annen tanke er kiropraktor. Jenta mi fikk veldig hjelp av kiropraktor da hun hadde kolikksmerter. Disse smertene kom i følge kiropraktoren av stiv nakke. Men det trenger jo ikke å være noe slikt hos gutten din, da.

Ellers kan det jo være en ide å oppsøke alternative behandlere når dere ikke kommer noen vei hos legene. Det kan jo være verd et forsøk.

Vel, dette var kanskje ikke så mange gode råd. Uff, dere kan ikke ha det lett nå. Jeg håper virkelig dere finner ut av det!

Skrevet

viktig å ikke starte en glutenfri diett før han er utredet for det,da dietten kan skjule at han faktisk har cøliaki. Synes du bør få ha utredet i forhold til dette,da mange som har cøliaki heller ikke tåler melk. Utredningen skal bestå av en tarmbiopsi i tillegg til blodprøver, så en blodprøve er ikke godt nok. Skjønner du tenker at han da ikke kan spise noe, men en glutenfri diett er ikke så ille å leve med, særlig med tanke på at han da kommer til å bli kvitt magesmerer og ubehag. Huff,ikke greit for din lille. Ønsker deg masse lykke til:-)

Skrevet

Heisann!

Vi har en gutt som har vært mye plaget med diverse magevondter siden fødselen. Han har melkeallergi, som tidlig gav tarmbetennelse. Nå skal han utredes for kronisk tarmbet (håper inderlig han ikke har det, *bank i bordet*). Han har og fått refluks i mild grad, og muligens astma. Spiser lite, ca. halvparten av det vanlige barn på hans alder spiser, men spiser til gjengjeld mye pupp, så har frem til nå holdt seg godt på kurven sin. Men nå har han vært syk i to uker og ikke villet hatt mat, så nå har han tatt av seg litt.

Jeg har grått mange tårer over at det ble slik det ble, spesielt siden jeg føler at det kunne vært unngått (jeg er overbevist om at 10 ml mme på barsel og vaksinering induserte melkeallergien). MEN, jeg har klart å komme meg videre i forhold til det, selv om det selvsagt ikke er gøy å se at han har det vondt. Men, mange barn har det vondt, i større eller mindre deler av livet sitt. Det er jo tross alt en del av det å leve! Og barn er fantastiske til å tilpasse seg og gjøre det beste utav det. Vi får til stadighet høre at vi har en fantastisk harmonisk og blid og velutviklet krabat, på tross av plagene hans. Faktisk tror jeg at helsesøsteren min har rett i at mange barn med vondter får enda mer nærhet til foreldrene sine, fordi de blir så mye "sett" og koset med. Starten til tassen her gjorde at jeg helt fra begynnelsen hadde "unnskyldning" for selvstyrt amming, samsoving, umiddelbar respons på gråt osv. Kanskje kanskje hadde det ikke blitt slik hvis ikke. Klarer du finne noen lignende lyspunkter i deres situasjon?

Og husk, magevondter er ikke det verste barn kan få av dårlige kort her i livet;-)

Løsninger: magevondter er som du sikkert vet vanskelig å diagnostisere og behandle. Jeg har ikke stolt på allergitestene, de viste null, selv om han helt tydelig har melkeallergi. Vi har løvemammaet mye på sykehuset, jeg har troppet opp flere ganger og smisket meg til time på dagen hos overlegen på gastro her i Bergen. Og hadde det ikke vært for det hadde det ikke blitt tatt de testene som har vist seg å slå veldig ut. Så smiling og albuing må nok dessverre til mange ganger.

Ang glutenallergi og påvisning- ja, barnet må ha spist gluten i 4-6 uker før gastroskopi, men det betyr jo ikke at du ikke kan teste ut glutenfri diett før det. Om han blir symptomfri eller bedre på glutenfri diett er jo det bra! Husk å kutte ut alt.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å besøke jungelen av alternativ medisin om du har tid og råd. Vi har hovedsakelig gode erfaringer derfra, og jeg tror det har gjort at vi foreløpig har klart å holde oss unna medisin (*bank i bordet*). Det kan være ressurskrevende å finne frem til gode terapeuter, men oi så mange fine mennesker vi har møtt på veien, og så mye vi har lært:-D F.eks kan en god biopat kanskje hjelpe dere til å finne ut hva minsten ikke tåler. Vi har testet terapeuter innen akupunktur, biopati, homeopati, osteopati og healing, både i Bergen, Oslo, Stavanger og Molde, så om du er interessert kan du jo sende meg en PM.

Lykke til!

Skrevet

forresten, siden han ikke sover, har han vært testet for refluks? KREV det dersom han våkner mye på nettene, har magevondt og har astma. Mange barn har refluks uten gulpings, de har heller halsbrann-variaten.

Refluks er ofte et symptom på at noe annet er i gjære i mage/tarm, men symptomlindrende behandling kan være en redning for mange familier. Det KAN være årsaken til at han sover og spiser dårlig. Om refluksmåling ikke er gjort hadde jeg krevd det ila få uker, uten kjennskap til saken eller medisinsk bakgrunn vil jeg allikevel påstå at det er uklokt om det ikke har vært gjort.

Trekker han hode bakover i sideleie i søvne? Har han apnè-perioder? (korte pustestopp). Svelger han i søvne? Prøvd å heve sengeenden med 30 %?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...