Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #1 Skrevet 14. april 2007 Dette er ikke ment som kritisering, men det er en del foreldre som har så mye klær på ungene når de er ute i vogna. De har ullklær + klær, parkdress, votter, tykk lue, og sitter i pose. Så er det vår ute. Mødrene går med lette klær og nyter været. Tenk deg selv og sitter med tykk ullgenser og jakker osv, i en pulk me saueskinn i. Off, stakkar unger.... Har også sett barn i lammeskinnspose om sommeren, fullt påkledd på kjøpesentrer, og lue på kafe. Dere venner bare barna til å aldri fryse, når de først fryser blir de kjempesyke. Vi tåler å fryse litt vi også. Bedre med litt for lite enn for mye:)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #2 Skrevet 14. april 2007 Så enig, så enig! Håper noen får seg en tankevekker av det du skriver. Det trengs!
Beama Skrevet 14. april 2007 #3 Skrevet 14. april 2007 ganske så enig.... får helt vondt inni meg når jeg ser barn på kjøpesenter stappet ned i voksipose og jakke og lue på. Men når barna leker ute eller sitter i vognen så er det ikke alltid greit for andre å se hva slags klær de har på seg og hvor mange lag. Og barn har forskjellige behov... jeg har en frysepinn av en jente.. og hun trenger litt ekstra klær på... men fikk kjeft av en gamme dame her en dag for å kle på ungen for mye... Da hadde hun på seg vårdress med body, strømpebukse og joggedress under... Hun syntes det så ut som om jenta hadde på seg tjukk vinterdress. Men som sagt.. i noen tilfeller så kan du virkelig se att påkledningen er overdrevet. Men syntes det kan være ille når barna har for lite klær på seg også... så tre gutter her en dag.. de satt å ventet på bussen med hver sin plastpose. De var sikkert brødre (ca. 2, 5 og 8 år gamle vil jeg tro) de hadde på seg shorts og t-skjorte.. også gummistøvler... det var knappe 7 grader ute og sur vind...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #4 Skrevet 14. april 2007 Helt enig! Jeg og vesla var ute å gikk tur idag å på veien møtte jeg en mor med to barn. Det ene barnet lå nedi i vogna med teppe over så jeg så ikke hva det barnet hadde på seg. Men hun hadde med et annent barn som kanskje var rundt 2år som hadde på seg en tjukk jakke og tjukk lue. i Må legge til at hun selv gikk i kortbukse og en t-skjorte. For i dag var det over 20 grader ute.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #5 Skrevet 14. april 2007 Ja, jeg har også reagert på dette, fordi jeg har lest/lært at det er bedre med litt for lite enn litt for mye klær, hvis barna fryser sier de ifra (babyer gråter), MEN; på den andre siden, som andre også har sagt, barn er forskjellige og det er ikke alltid så lett for oss å se hva andres barn har på seg el vite hvilke vurderinger som har blitt tatt ang påkledning!! Sønnen til ett vennepar av oss har alltid vært VELDIG godt innpakket i klær og vi har snakket oss imellom (ikke til foreldrene) om at han må da ha ALT for mye klær på seg..... Nå viser det seg at han har en sykdom som gjør at han ikke regulerer kroppstemperaturen selv..... Altså:Pass dere vel for å dømme andre!!!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #6 Skrevet 15. april 2007 Greit det at man ikke skal kle dem på for varmt, men å kle på dem for lite er hellere ikke bra. Om du har det bra i t-shirt er det ikke sikkert et barn i vogn kan greie seg med bare t-shirt. Da sitter de stille og blir fortere kald end om dem beveger seg. Så en mamma i butikken her om dagen med et barn på 1 1/2 år som hadde sommerkjole og bare tæer................ Er ikke sommer enda selv om solen skinner og det er 15 grader.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #7 Skrevet 15. april 2007 jeg er helt enig... ser også i barnehagen at det er mange barn som bare har med seg VARME klær... de har vinterluer , vintersko osv.. jeg prøver å si til foreldrene at på denne tiden av året så er det viktig at de har både varme og lettere klær med seg.for en dag kan det være kaldt ute og en dag er det plutselig varmt ute.... dette med å ta på barna masse klær i vognen.... jeg og ser mange unger på senteret med luen og jakken på og pakket ned i voksi posen...mens moren gjerne har tatt av seg jakken sin fordi det er så varmt..... helt sykt egentlig.. men uansett...datteren min er en jente som blir lett kald... men jeg kler jo ikke på henne kjempe masse forde.. hun er straks 1 år... og når vi går ut for å leke no, så har hun på seg (hvis det er fint vær og 12-15 grader) body og strømpebukse under reima dressen sin(vinterdress) og en tynn vår lue og sko på beina med et par ullsokker i... hun er da helt passelig varm... men for andre kan det godt se ut som hun har enormt med klæ rpå seg for dressen ser jo kjempe tykk og varm ut.. men den er jo ikke så veldig tykk... er det kaldere ute.4-7 grader.. så har hun på seg ullbukse og ulljakke under dressen...og gjerne en varmere lue...
Slank bakfra :) Skrevet 15. april 2007 #8 Skrevet 15. april 2007 .........på den ene siden har vi de mødrene som skal overdrive med "overplagging". Og de barne er det synd på. Men, på den andre siden har dere oss mødre som også til en viss grad overplagger, men det skyldes fordi vi har f. eks barn som er prematur/dysmature og som trenger litt ekstra beskyttelse mot vind og vær og ikke regulerer seg like bra som andres "normale" unger. Eller de som fryser av andre årsaker/sykdommer. Eller er bare lettfrosne. Kanskje noe å tenke på dere neste gang dere nesten hyler barnemishandling???
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #9 Skrevet 15. april 2007 Beklager men jeg nekter å tro at en prematur baby må ha på seg vinterdress og vintersko i 20 varmegrader. Her i dag er 25 grader ute å hadde jeg sett et barn med vinterklær nå så hadde jeg tenkt mine tanker ja.
Slank bakfra :) Skrevet 15. april 2007 #10 Skrevet 15. april 2007 ........hvor skrev jeg at det var påkrevet med arktisk påkledning i 25 pluss??? Jeg skrev: -------litt ekstra beskyttelse mot vind og vær. Altså en vesentlig forskjell.........
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #11 Skrevet 15. april 2007 Nå handler ikke dette innlegget om folk som klær på ungene for å beskytte de mot vær og vind. Det handler om foreldre som kler på ungene for mye klær på sommeren når det er varmt. Så du hadde strengt tatt ikke trengt å forsvare deg mot at du klær på ungen din når det blåser å er kaldt, for det gjør vi jo alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå