Gå til innhold

Dere som har barna i familiebarnehage...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange unger er det der til enhver tid, og hvor mange voksne?

Der jenta mi går, er det tilsammen 6 unger og en voksen. Det er aldri 6 unger tilsammen på en dag, de er fordelt utover uka. Tror det er 4-5 unger på det meste. Men det som er problemet er at bhgtanta virker så giddeløs. Flere ganger i det siste har de ikke hatt tid til å gå ut!! Er det vanlig?? Jeg blir litt overraska, for jeg trodde det var det de gjorde i en bhg?! Bhgtanta har mange unnskyldninger for å ikke gå ut; de fikk besøk av en annen bhg (men de vil vel også ut, elller?!?), ungene sover til ulik tid (da sover de fleste ute, så resten kan vel også være ute?), de hadde sen lunsj (lunsjen kan vel fint spises ute?)... Er det virkelig så vanskelig å få kledd på 4 unger og ta de med ut (3 av dem er over tre år, og kan kle på seg selv)?

Bhgtanta sier rett ut at hun ikke har tålmodighet med barn som hyler, og dersom det er noen som hyler så klarer hun ikke å jobbe i det hele tatt. Hva er det da?? Burde vel funnet seg en kontorjobb et sted...

Jeg skjønner godt hvorfor ungene i den bhg hyler; de får jo ikke hjelp til ting de ikke klarer selv. Sist jeg hentet dattera mi (2 år), satt hun og en ettåring og skulle spise yoghurt. Dattera mi klarer dette fint selv nå, mens ettåringen ikke forsto helt hvordan hun skulle bruke skjea. Hvem fikk hjelp? Jo, dattera mi! Mens ettåringen bare måtte se på, hun fikk ikke spise før etterpå. Da ble det jo hyling fordi hun ville ha det samme som dattera mi, helst samtidig. Bhg tanta begrunna det med at hun ikke ville ha noe søl, derfor hjalp hun dattera mi som var mest tålmodig. Hvor er logikken i denne situasjonen??

Flere ganger når jeg har kommet til bhg for å hente, er det dattera (8 år) til bhgtanta som leker med ungene, mens hun selv står på kjøkkenet og lager middag til sin familie. Skal det være sånn?

Nå er det så mange småting som den bhgtanta gjør, at jeg håper vi får bytta til en annen barnehage. Det er nesten så ille at jeg kvier meg for å hente henne (pappaen ser ikke disse detajlene som mødre ser, så det gjør ikke ham noe å hente henne).

Frustrert mamma!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres jo ikke bra ut i det heletatt! Ta det opp med enten kommunen eller hun som har det pedagogiske ansvaret i bhg. Det skal jo være en pedagog (førskolelærer) der minst 1 dag i uka. Hva gjør de på disse dagene da?

Uansett håper du har søkt på plass i annen bhg?

Skrevet

Jeg har søkt på en annen bhg, ja. Får svar i løpet av april. #krysser fingrene#

Det er en førskolelærer som har et overoppsyn ja, men jeg har aldri truffet henne, og vet ikke hva de gjør de dagene hun er der. Kanskje bhgtanta skjerper seg da?!

Skrevet

Det er trist å høre hvordan dere har det. Vi hadde dattera vår i familiebarnehage og har mye av den samme oppfatningen som deg. Vi fikk heldigvis bytta i løpet av 3-4 mnd. Utrolig glad jeg er ferdig med familiebarnehage. Vi fikk inntrykk av at "barnehagetanta" starta opp familiebarnehage for å kunne være lenger hjemme med sønnen og ikke startet opp for gleden over å jobbe med andre barn.... derfor veldig tiltaksløs. Nå som sønnen er 3 år har hun selvfølgelig slutta med familiebarnehage.

De kritereriene som er for familiebarnehage her i kommunen i hvert fall er at familiebarnehage er for de opp til 3 år. Det er derfor ikke lov til å ha mer enn 3 eller 4 barn pr voksen.

Signerer med anonym for å ikke henge ut noen.

Skrevet

Huff, dette hørtes ikke bra ut!

Vi har vår jente i familiebarnehage. Der er det 7 barn (En 2004-unge, resten 2005-unger), alle har 100% plass. Men, det er ofte at de bare er 5-6 barn der. 2 voksne + ei ung jente som er der gjennom AETAT/NAV innimellom. Vi er KJEMPE FORNØYD! Det er ei som er førskolelærer og ei som er assistent. Alle tre som jobber der er veldig flinke. De har pedagogiske opplegg, vi foreldre får følge med hva som skjer via hjemmeside på internett. Der legger de også ut bilder (Ikke offentlig, vi har passord).

De har 11 høner og 1 hane, og barna får være med å stelle, mate og hente egg. Bruker eggene i barnehagen (f.eks lager vaffler).

Har ikke vært så veldig mye ute denne vinteren, men barna aktiviseres godt inne. Maling er deres tema, og alle barna elsker å få grise og kose seg. Fine bilder blir det, og dette får vi med hjemme etter de har hatt utstilling i gangen ei stund.

De går til butikken og handler. Kunne ha ramsa opp MYE, men du ser jo her hvor forskjellig disse barnehagene kan være.

Ønsker deg lykke til med overflytting til en ny barnehage! :-)

Skrevet

Sånn skal det ikke være. Det er riktig at en familiebarnehage med en enhet (voksen) kan romme inntil fem barn (full tid) avhengig av barnas alder. Er barna i hovedsak små, kan det være maksimalt fire barn der. Kommunen har tilsynsansvar, og jeg synes avgjort du bør ringe/skrive til dem og fortelle om dine bekymringer. De er avhengig av tilbakemelding fra foreldre for å kunne ta affære raskt.

I familiebarnehagen der sønnen min går, har de en fast tidsplan hver dag. Alle sover samtidig, uansett hvor gamle de er. De er ute hver dag, minst en økt, såsant været ikke gjør det helt umulig (da snakker vi 18 kuldegrader og snøføyke, eller såpeglatt is i hele uteområdet). Den har ukeplan, månedsplan og årsplan som er satt opp av førskolelærer og godkjent av kommunen. Vi har konferansetimer en gang i året og foreldremøter to ganger i året. Foreldrene har valgt to representanter til å sitte i barnehagens styre. Dette er formelle krav som alle barnehager må innfri. Gjør ikke din barnehage det, bryter den lova. Og det må kommunen ta tak i.

Skrevet

HERREGUD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hadde min unge vært i en sånn barnehage hedde jeg sykemeldt meg tvert og hatt han hjemme mens vi fant ny plass. Har selv gutt i familiebh.og er veldig fornøyd. Men der er de to voksne og 8 barn 0-3 år. Dessuten skal det alltid være førskolelærer ett visst antall timer pr. uke pr. barn i private fam. bh.Og de bør jo også "fange opp" disse tilfellene.

Si ifra til kommunen om disse hendelsene, klag så det jomer, slike barnehager er det ingen barn som fortjener å gå i. Er jo utrygt.

Håper dere finner en ny barnehage og ønsker dere lykke til!!!!!

Skrevet

Dette høres ikke bra ut, nei. Vi har totalt motsatt erfaring fra "vår" familiebarnehage. Eldste vår på 2,5 år går der sammen med 9 andre barn. Det er 2 som jobber der fast + at ei til kommer inn og jobber ved behov - f.eks. når de skal på tur eller det er noe annet spesielt.

De er ute nesten hele dagen, med mindre det blåser så surt og kaldt at man må holde seg fast for å stå oppreist. Og uansett vær så er de alltid ute en kort tid på dagen for å trekke frisk luft.

Ungene der blir virkelig godt fulgt opp (de er fra 1,5 år til snart 6 år) på individuell basis, og de trives helt fantastisk. Har aldri vært noe problem å sende junior dit. Han gleder seg hver dag. De lager mat sammen på eierens private kjøkken, og de lærer tidlig alle barne å kle litt på seg selv. Da blir de SÅ stolte og glade når de får det til. Om de bare klarer å tre på lua selv, så hjelper det mye i hverdagen.

Nå når vi skal ha lillesnuppa i bhg også, og det dessverre ikke var plass i samme bhg, så skal vi ha begge to inn på et nytt sted. Og det er med tungt hjerte at vi sier opp junior sin bhg plass. Men vi vet at de kommer til en flott bhg rett i nærheten av hjemstedet, så vi håper han får det like bra der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...