Gå til innhold

Reise fra baby??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man dra på en 2 ukers utenlandstur uten sin 2 mnd gamle baby?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av foreldrene kan. Hvis baby er hos den andre.

Skrevet

Man kan, men jeg hadde ikke gjort det. Den første tiden er utrolig viktig for å knytte bånd og bli kjent. Når en baby er så liten og er borte fra foreldrene så lenge går man ikke bare glipp av den viktige første tiden men babyen vil sansynelig oppfatte foreldrene som fremmede når de kommer tilbake.

En annen ting er den at kan man klarer man ikke vente med å reise bort nesten så fort den lille er ute av magen er de kanskje ikke klar til å bli foreldre til å begynne med og burde ha ventet.

 

Skrevet

Overhodet ikke! 2 uker tilsvarer 1/4 av den tiden babyen har levd! Det er svært viktig for tilknytningen at mor og barn tilbringer mye tid sammen den første tiden. Små babyer husker ikke veldig langt tilbake i tid, og vil knapt kjenne deg igjen når du kommer tilbake. Jeg skjønner ikke at det går an å tenke tanken en gang. Det høres jo ut som om du egentlig ikke var klar til å mor, og ta det ansvaret det innebærer. Jeg syns faktisk ikke det går an å være borte fra barnet en helg en gang når barnet er under 6 mnd.

 

Uff, nå ble jeg lei meg på barnets vegne!!

 

Hilsen en pedagog.

Skrevet

Barnet trenger deg, og du er den viktigste i dets liv! Da barnet mitt var 2 mnd, kunne jeg være borte fra det max noen timer, og det etter masse planlegging.

Skrevet

Nei - det går overhodet ikke an!

Skrevet

Jeg er den første som svarte. Tror ikke HI mener å spørre om HUN kan eller bør reise fra SIN baby. Tror heller det dreier seg om "Er ikke veninna mi / søstera mi / naboen ille som...".

 

Derfor jeg prøvde å svare såpass mildt som jeg gjorde. Ingen grunn til å gi HI vann på mølla om hun er ute etter å samle kritikk av noen hun kjenner.

Skrevet

En tommelfinger-regel sier at man kan være borte så mange timer som babyen er antall måneder.

 

Dvs 1 mnd=1 time, 2 mnd=2 timer, 3 mnd=3 timer, 4 mnd=4 timer, 5 mnd=5 timer/halv dag, 6 mnd=en overnatting borte, levere fra seg barnet sent på ettermiddagen og komme tilbake tidlig på morgenen dagen etter for å hente. Regelen går bare til 6 mnd. Er man mer enn 14 dager borte fra babyen, har babyen "glemt" foreldrene sine og mistet "båndet" som binder mor-barn. Sannsynligheten er da stor for å få et urolig, spent og utrygt barn.

 

Kommer også veldig an på barnet, er hun/han svært knyttet til deg? Trenger han/hun mye kos/oppmerksomhet fra foreldrene? Noen er mer avhengige enn andre, som sagt det kommer helt an på barnet. Snakk med Helsesøster på Helsestasjonen - hun kan gi råd om hvor lenge man kan være borte fra barnet uten at det er skadelig for babyen, men tommelfinger-regelen som jeg nevnte over blir praktisert på de aller fleste Helsestasjoner i landet her...

 

 

Skrevet

Hadde aldri gjort det mot min baby. Den første tiden er så viktig for at barnet skal lære seg å kjenne foreldrene sine. Pappan kunne jeg latt være borte en dag eller to, men mamman må være der. Der er jo maten og tryggheten.

  • 3 uker senere...
Skrevet

klart man kan gjøre det...

Men om man bør er en annen sak..........

Skrevet

Ja, det kan man... Det er da opp til hver enkelt...

 

Jeg går på skole om dagene og da er jeg ikke med datteren min... Det har jeg gjort siden hun var bare noen mnd gammel.... Når jeg trener, som er 2-3 timer hver dag er hun med faren sin... Selv om vi ikke ser hverandre så ofte har det funket greit, og hun har alltid kjent meg igjen/husket meg.... Om du føler at det er greit å være borte fra barnet ditt i 2 uker når han/hun er så ung, ser jeg ikke problemet... Men kan jo hende du angrer deg, da....

Skrevet

Nå er det jo en STOR forskjell på å være borte noen timer hver dag og 2 hele uker i strekk.

Kan ikke sammenlignes engang.

.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Det synes jeg ikke at man kan. Enkelt og greit, nei.

Skrevet

det hadde jeg aldri klart

  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg synes det er unaturlig at mor og barn er adskilt så lenge når babyen er så liten! Det er neppe sunt for noen av dere!

Skrevet

Helt utrolig at noen i det hele tatt har lyst til å gjøre det!! Stakkars unge...

Skrevet

Håper ikke du er pedagog i bhg til min sønn! Virker som en utrolig dårlig pedagog!

Skrevet

en annen tommelfinger-regel, som jeg har sett på fler steder, er like mange netter som barnet er år. det synes jeg virker ganske fornuftig.

Skrevet

Det er absolutt IKKE ok! Skjønner ikke hvordan man klarer det som nybakt mamma heller, jeg da...

 

 

 

Skrevet

Fysj a mei..

Hvorfor fikk du unge spør nå jeg når du så absolutt skal finne på ting som slettes ikke passer for en småbarnsmamma.. går ann å vente 1 år da før du dytter vekk ungen for å leve livet og reise på ferie..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...