Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #1 Skrevet 14. april 2007 Ok, innser at dette er litt pussig men: Jeg har ikke lyst å være helt naken under fødselen. Underlivet og beina selvsagt, men i alle disse reportasjene og vidoene jeg ser ligger kvinnene helt nakne. Det blir litt for intimt for meg... Skjønner at det kan høres litt latterlig ut, men kan man ikke ha på seg en singlet eller noe over puppene? Eller vil alle bare le på fødestua da :-)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #2 Skrevet 14. april 2007 jeg hadde på meg sykehus sjorte OG laken over bena.. så jeg var ikke naken i det hele tatt! å det har jeg IKKE planer om å vere denne gangen heller. hehe.
Ninna Skrevet 14. april 2007 #3 Skrevet 14. april 2007 Nå har jeg aldri født selv før, men jeg er av samme oppfatning som deg. Jeg har kjøpt meg en billig ammebh jeg skal ha på og så kanskje sykehusskjorte sånn at den kan åpnes når babyen kommer. Men vil fremdeles ha på bh'n. Ha på deg det du vil du...så kan de bare flire så mye de vil(tviler på at de gjør d altså...) Det er tross alt din fødsel Ha på deg singlett du
kfitjar Skrevet 14. april 2007 #4 Skrevet 14. april 2007 De vil ikke le av deg på fødestua, det kan jeg love deg. Og jeg hadde det sånn jeg også, iallefall med førstemann. Jeg husker at jeg hadde i utgangs punktet litt lyst til å prøve badekar som smertelindring, men hadde ikke lyst til at JM skulle se meg naken. Når det kom til stykke og riene herjet på så brydde jeg meg ikke lenger. I åpningsfasen, iallefall når jeg har født, så er det vanlig å ha sykehus skjorte på, og jeg ser ikke bort ifra at du kan bare beholde den på hele tiden hvis det er det du har lyst til. Det kan være du treffer på ei dum JM som dette ikke passer for, men stå opp for det du mener er rett for deg. Lykke til, det går nok bra!
Gjest Skrevet 14. april 2007 #5 Skrevet 14. april 2007 Jeg vil også ha på meg en BH og en singlet, i allefall i begynnelsen. Vil ikke ligge der naken slik at alle kan seg meg..
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #6 Skrevet 14. april 2007 Nakenhet er det mestnaturlige som er, Vi er på tykka fordi vi har vært nakne sant? Skjønner ikke bekymringen din:)
KaiaHss Skrevet 14. april 2007 #7 Skrevet 14. april 2007 Hehe, godt å se at flere har tenkt på dette.... Jeg tror også jeg vil ha på meg ettellerannet oventil, i alle fall i starten, så får jeg heller se om jeg gir blaffen etterhvert. Er jo mye underlivsfokus og sjekking under fødselen, så blir liksom ekstra nakent om hele kroppen er bar...
Gjest Skrevet 14. april 2007 #8 Skrevet 14. april 2007 Selvsagt er nakenhet naturlig når du har sex sammen med han du elsker!!! (eller er nudist). Men det er ikke naturlig for alle og ligge på en fødestue omringet av mange ukjente (JM, studenter, leger) helt naken. Vi er alle ulike og man må få lov til å gjøre som man vil.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #9 Skrevet 14. april 2007 Man har nok ulike intimgrenser... Noen går med puppene bare helt naturlig på stranda feks, men det gjør ikke jeg (kanskje i syden, der jeg kan være sikker på at ingen jeg kjenner plutselig ser meg) Mens andre synes det blir veldig privat selv å dusje i fellesgarderobe. Så jeg tror på å gjøre det som er rett for en selv, så lenge det ikke hindrer fødselen på noe vis.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #10 Skrevet 14. april 2007 Vil bare si at da jeg fødte nr en var jeg kliss naken hele tida. Gikk fra badekar og rundt i fødestua og TENKTE IKKE OVER DET ETT SEKUND?!?! Var helt i min egen fødeverden, hadde aldri trodd at JEG skulle bli så nudistisk Det verste var at da jeg så ut vinduet etter babyen var ute var det folk som JOBBET nedenfor vinduet.... Litt flaut i ettertid, men når man er i fødsel mister man litt blyghet. Heldigvis...
Aprilmamsen Skrevet 14. april 2007 #11 Skrevet 14. april 2007 Jeg har født to ganger, og min opplevelse er at når riene herjer og fødselen starter så mister man noen av hemningene. Husker at jeg syntes det var rart å skulle vise meg naken i en tidlig fase av første fødsel, men når pressriene kom - og etter at babyen var ute, så bekymret det meg overhodet ikke. Da var ungen helt og fullt i fokus! Denne gangen hadde jeg på meg sykehusskjorte, men den var åpen fordi jordmor ville at brystene skulle være klar når babyen kom ut og skulle opp på magen for å ta brystet. Syns det var veldig greit, og følte det ikke ekkelt - bare lettvint og greit. Men jeg skjønner tankegangen deres, en fødsel er jo en veldig intim ting - og det er vanskelig å forestille seg at man bare gir blaffen i om man er naken, men jeg tror mange gjør det... Det er jo helt naturlig!
lille nina*Mamma til tre+spire Skrevet 14. april 2007 #12 Skrevet 14. april 2007 hehehehehe må bare fortelle om min første fødsel..jeg som deg ville ikke være naken,jeg var veldig ung da å veldig sjenert..etter overtalelse fra jordmor tok jeg av buksa å gensern,men mere nektet jeg å kle av meg. så når pressriene kom ble trusa klippet av,men jeg hadde fortsatt på meg t shorte,bh og for ikke glemme sokkene..i ettertid må jeg flire,må ha vært et syn uten like:) neste gang jeg fødde hadde jeg bare sykehus skjorte på meg,sånn at jeg kunne kneppe den opp å få baby på magen..Lykke til med fødselen:)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #13 Skrevet 14. april 2007 Jeg skal ikke være helt naken under fødsel...har aldri følt meg super konfertabel ved å være naken i det hele tatt, og da skal jeg hvertfall ikke være naken foran en haug med ukjente mennesker...dessuten, så er det litt flaut, da jeg jobber rett ved siden av sykehuset, og 70% av alle legene/sykepleierne pleier og komme til meg og handle så og si hver dag...så det føler jeg kan bli veeeeldig flaut og pinlig..kunne gjerne ha hatt på meg en eller annen form for truse med hull om det fantes..hehehe men men, sikkert sant som man sier, der og da, i all ståheien, så tenker man vel ikke så veldig mye over om man er naken eller ei..men må hvertfall ha på meg sykehus skjorta...=)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #14 Skrevet 14. april 2007 å så deilig å være andregangsfødende....husker jeg også tenkte på dette før førstemann kom. Men etter å ha vært i dusjen må jeg inrømme det siste jeg tenkte på var å ta på meg bhèn igjen...var så jææææævlig vondt at jeg måtte få hjelp til å få på sykehusskjorten. Så lå jeg en times tid å hvilte meg med sykehusskjorte og teppe, før selve fødselen skjedde. beholdt sykehusskjorten på hele tiden..men hadde ikke merket om jeg var naken. Fordelen denne gangen er at jeg ikke tenker på sånne ting, men på den annen side vet jeg jo hvor vondt det er så kanskje jeg gruer meg like mye after all..!c:
Mia_I Skrevet 14. april 2007 #15 Skrevet 14. april 2007 Hm... har også tenkt på dette. Får starte ut med singlet eller sykehusskjorte, og se om hemningene faller etter som smertene setter inn :-)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #16 Skrevet 14. april 2007 Du vil jo få skjorte utlevert fra sykehuset når tiden er inne, du slipper å være strippet på overkroppen. Men uansett, du hadde mest sannsynlig ikke brydd deg om det om du hadde ligget helt naken heller..man er liksom ikke seg selv under disse forholdene.Jeg brydde meg ikke om at jeg ble "skiftet bleie" på pga stadig vannavgang, og det ville jeg tro ville vært utenkelig her jeg sitter nå..BH ville forresten vært veldig ubehagelig og det kan man ikke pga evnt uforutsette situasjoner slik at ingen unødvendige "hindringer" er på..
moccan Skrevet 14. april 2007 #17 Skrevet 14. april 2007 Jeg var naken med begge de to første. Har lyst til å være mer "kledd" denne gangen. Har kjøpt en kort, myk og elastisk kjole på www.gudrunsjoden.no
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 14. april 2007 #18 Skrevet 14. april 2007 Sykehusskjorte er fint mot slutten! Og i starten forsåvidt også... Da er man påkledt, smatidig som den er lett å åpne. Jeg ble såååååå varm på slutten at den så vidt hang på ;o) Og jeg hadde truse på helt til det var bare litt igjen og jeg ønsket å ha den av permanent (de sjekket åpning og sånn innimellom, og etterhvert var det bare pes å ta den på.
Inger¸.•°´¯♥ Skrevet 14. april 2007 #19 Skrevet 14. april 2007 Jeg hadde på BH og en tynn silkemorgenkåpe under hele fødselen. Tok av BHen akkurat når JM la babyen på magen. Jeg vil bare si at det ble urtolig varm og klamt når riene sto på som verst, så for min del ville jeg fått helt klaus av å ha på en tettsittende singlet.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #20 Skrevet 14. april 2007 Du kan ha på deg akkurat det du vil og føler deg komfortabel i, tror ikke noen kommer til å le. Dessuten er det ikke alle fødsler som har 10 tilskuere på sidelinja, som i amr. serier og filmer, så det å måtte tenke på hva "alle" andre synes er et oppblåst tema trorjeg. Første gang var jeg faktisk så dypt i min egen verden at jeg ikke brydde meg om nakenhet, hadde ei dyne over meg, husker jeg, men BH eller andre plagg ville jeg ikke vite av. Klær gjorde vondt
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 15. april 2007 #21 Skrevet 15. april 2007 Dette må vel være opp til hver enkelt, ingenting er rart eller unormalt så lenge det ikke er til hinder for fødselen. Jeg fødte under vann med forrige, hadde på sykehusskjorte og truse med bleie før jeg jumpet opp i badekaret. Hadde med journalist og fotograf under fødselen, men fødte litt tidligere enn beregnet, så jeg hadde ikke rukket å tenke på dette med nakenhet/klær ennå. Under og etter fødselen var det helt naturlig med nakenhet, har egentlig aldri vært blyg i forhold til dette generelt, men var ekstra komfortabel med min gravide kropp. Slik er det nå også selv om jeg har neste tre mnd. til fødsel, og veier like mye som ved fødsel sist. Det er vakkert og naturlig! Men som sagt, alle må få velge selv! Nå tenker jeg at jeg vil ha på sykehusskjorta, kan tenke meg at bh og singlet blir klamt, trangt og ubehagelig. Får ikke føde i vann denne gangen, men skal bruke det som smertelindring, og må jo da selvsagt være naken mens jeg er oppi badekaret. Lykke til alle sammen!!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #22 Skrevet 16. april 2007 Hvorfor trenger man "bleie" i løpet av fødselen - blod elelr vannavgang? Ikke hørt om dette før, jeg... Nybegynner
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #23 Skrevet 16. april 2007 Man må nok glemme litt av sjenansen. Jeg hadde også sykehusskjorte, upraktisk med noe du må ta over hodet eller må ta av bak når babyen kommer på magen. Er heller ikke glad i å vist for mye kropp til enhver, men sykehusskjorten kan kneppes og er relativt lang.. I forhold til bleie, eller ett enormt nattbind så var det i hvertfall endel blod hos meg. Årsaken var at slimproppen ble fjernet fysisk. Når vannet kom fossende en stund etter, var ikke dette bindet til mye hjelp... Tror ikke alle blir utstyrt med dette. Etter fødselen derimot er det helt nødvendig. Fikk litt sjokk jeg over hvor mye man blør dagene etter en fødsel...
MyB@by <3 Skrevet 16. april 2007 #24 Skrevet 16. april 2007 tenkte som deg før jeg skulle føde jeg også, men etterhvert som riene økte i intensitet, røyk plagga gradevis, tilslutt lå jeg helt naken, og jeg brydde meg ikke det spøtt.... om det hadde kommet en hel bøttebalett med kjekke mannfolk tror jeg ikke det hadde fått meg til å reagere en gang.... hehe;) så man glemmer nok litt det å være sjenert der og da tror jeg...
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #25 Skrevet 16. april 2007 Det bestemmer du selv. Selv har jeg ømfintlig hud og får allergi av sykehusklærne pga kloren og vaskemiddlene, så jeg har bare mine egne klær på, har med eget laken til å ha under og over meg også. Det har aldri vært noe problem. Sist hadde jeg både bh og t-skjorte på meg. Hade kjøpt meeg en i ekstra stor størrelse da.. Jeg synd det var ekkelt med babyen opp på magen full i blod og gris, og var glad jeg hadde ekstr alaken til å legge under. Det tar jo dessuten noen minutter etter fødsel før babyen er klar for brystet da.. navlesnor skal klippes og babyen skal ofte tørkes av da . Noen får jo etterbyrden med engang, og da blirofte babyen veid og målt. Så skal du sys kansje da er det ikke aktuelt med baby på magen eller ved puppen.. Men det er min erfaring da.. Selv hadde jeg drypp sist gang og det var ingen som sa jeg måtte ta av meg bh eller noe selv om det kansje ble keisersnitt heller, for du har tid å å kneppe den opp , det tar jo bare 5 sekunder.. Noen har så mye melk at det renner og renner og da er det veldig greit med bh på etter fødsel også. Men, du bestemmer, og det er lov å ombestemme seg underveis også.. lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå