Gå til innhold

Kvelds-intervju med en gutt på 8 år som har adhd:

Anbefalte innlegg

Skrevet

mamma:Skjemmes du av at du har adhd?

gutten min: yes. Wanna know why? Because sometimes you are not allowed to have things you could have if you didnt have it.

mamma:Hva mener du med det?

gutten min: for instance sugar! I cant have much sugar! Not even a incy bitcy touch of sugar (her overdriver han litt ;o)

Cereal (corn flakes) for instance. My sister can have sugar on hers,but me? nooo..! None for me.

mamma:Hvordan vil du at folk skal tenke om deg,selv om du har adhd?

gutten min:I want them to think about me as a normal, regular kid even if I have adhd.

mamma:Føler du at de andre barna på skolen din ser annerledes på deg fordi du har adhd?

gutten min:Yes.

mamma:Hva da?

gutten min:Some kids think its weird sometimes that I cant have sugar. I think they dont like being around kids that have adhd...most kids dont want to be friends with a kid that has adhd.

I kinda think thats pretty much the truth..I dont understand adhd much,but some people have to have it I guess. And I am one of them...

mamma:Hva håper du skal skje etterhvert som du blir større,da?

gutten min: That I wont need to have much adhd anymore, and can have some of my time with more friends. I hope I get married to a woman who understands how rough and terrible it is to have adhd.

mamma:Hvordan føles det på innsiden av deg?

gutten min: Not so great when most people dont want to hang out with me....but when I find some new people who wants to be my friends I hope they will unerstand a lot about it,and not make fun of me,like most kids do...

mamma:Hvordan føler du deg nå når du har tatt medisiner ei stund, i forhold til da du ikke tok medisiner i det hele tatt?

gutten min:I feel a little bit changed.I feel like something inside of me is changing.

mamma:Bedre eller verre,da?

gutten min: Im feeling a little bit better,and like that the pill helps me,but I dont like to take that pill every single day! But I understand how important it is...

mamma:Er du noen ganger redd for at du aldri skal få en skikkelig god kamerat?

gutten min: Sometimes I kinda feel that I wont ever have another buddy..

(her sier mannen min til han at HAN er buddyen hans,da, og da sier gutten min;I know!To the end of the world!=)

mamma:Kjenner du noen andre som har adhd?

gutten min: I have no idea about anyone else who has adhd.I know only me in the whole world who has adhd.

mamma:Hva betyr bokstavene adhd?

gutten min:thats a stupid question!I dont know!Thats the most stupid question I have ever heard today!

(kniis...har visst aldri lært han det...)

mamma:Hvordan føler du at lærerne på skolen ser på deg,da?

gutten min:I think that they sometimes feel a little sorry for me that I have a little adhd. But since I started concentrating in school,they like it a little bit more...

mamma:Hva liker du best å gjøre på fritiden,da?

gutten min:Do my homework (hvor kom det fra??) and make stories and figure out a way to be better when Im older and off my pills...

mamma:Føler du at jeg skjønner deg?

gutten min:Yes! I feel like you understand me completely,even with my adhd, and that you love me no matter what.You can never hate me.

(oi,det var snilt sagt =) Og sant!)

mamma:Føler du at resten av familien forstår deg,da?

gutten min:Hmhm.I think they understand me for who I am.

mamma:Har du noen gang vært veldig lei deg fordi du har adhd?

gutten min:Uhm...sometimes it is kinda hard to ignore my adhd...yeah,I feel sad sometimes...

mamma:Hva kan gjøre at du føler deg bedre,da?

gutten min:Getting rid of my adhd when Im older.

mamma: Men jeg tenker på nå.Når du er liten enda.

gutten min:nei.

mamma:Er det noe du gjerne vil forandre på?

gutten min:Næ....but there is still one more thing I would like to answer.

mamma:Hva da?

gutten min:I just want to say that just because I have adhd people cant laugh or make fun of me.

mamma:Æ e gla i dæ =)

gutten min:Æ e gla i dæ å !

=)

By the way; nobody can be just a "normal kid" all the time! (det var hans siste ord her)

Gjengitt med tillatelse fra min kloke,lille,store gutt =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønn gutt du har Northernlights, fikk tårer i øya her.

Han er som du selv skriver, en klok, liten stor gutt.

Vær stolt av han (og det er du helt sikkert også)

Skrevet

Jeg sitter også her med tårer i øynene.For en skjønn og smart gutt du har!

Skrevet

Ja,han er det =)

Begynner å bli litt lang og hengslete, og ikke så mye "liten-gutt" mer,nei.

Håper han møter bedre forståelse etterhvert,og at han selv også klarer å se hva som må gjøres i behandlingen etterhvert som han blir eldre selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...