3 prinsesser Skrevet 13. april 2007 #1 Skrevet 13. april 2007 Har ei lita jente som er 19 mnd. Hun snakker en hel masse,men ikke noe ordentligt ord. Jeg kommer fra et anna land,men har valgt at snakke mit morsmål med mine barn,det har ikke vært noe problem,før nå :-( Er begynt på et fulltids jobb,og er derfor nødt til at ha en dagmamma,men her som vi bor,er det lite av dem. Har nå fått skaffa ei,men hun er døv :-( En super kvinne. Men hvordan tror i da det kommer til at bli med sproget hos jenta mi?
Northernlights Skrevet 13. april 2007 #2 Skrevet 13. april 2007 Det første som slår meg er at jenta di er heldig =) Tenk at hun nå har muligheten til å skjønne tegnspråk på toppen av at hun får ditt språk OG norsken! Jeg har tospråklige barn selv,og han på snart 9 lærte nok å snakke litt senere enn de som kun hadde 1 språk å lære. Jeg tror ikke du skal bekymre deg =) Barnet ditt har fått en super start på livet! Å snakke "rent" kommer før eller siden. Tror tospråklige barn gjemmer alle ordene inni seg,til de er sikre på uttalen osv. før de sier dem høyt. Iallefall er det mine tanker rundt det,etter å ha sett mine gå igjennom det samme. Lillegutten er straks 18 mnd, og han skjønner like bra norsk som amerikansk. Ikke noe problem å forstå at han skjønner,selv om språket hans er litt tregt.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #3 Skrevet 14. april 2007 jeg er pedagogisk leder i barnehage...og har sett litt forskjellig angående dette med å lære to språk... noen barn takler det veldig bra...de snakker begge språkene flytende omtrent like fort som de norske lærer seg norsk... mens andre sliter litt i begge språkene.. de lærer seg ingen av språkene godt nok... og er vanskelige å forstå... dette er jo veldig inviduelt da... at datteren din får mulighet til å lære seg tegn språk er jo kjekt da.. men tror jeg ville prøvd å få henne til en dagmamma som snakker norsk.... når man bor i norge er det ALLER viktigste at man snakker norsk... dette er fordi når barna begynner på skolen så trenger de å kunne snakke norsk for at de skal kunne følge med i undervisningen... Det aller beste for barna som har flere språk er å begynne i barnehage fra de er rundt 2 år..da er det lettest for dem å lære seg norsk... til slutt må jeg si at jeg er IKKE motstander av at man lærer barnet morsmålet sitt.det er jo også vedig viktig... men slik jeg ser det er det viktigste at de kan norsk når de bor i norge..
Northernlights Skrevet 14. april 2007 #4 Skrevet 14. april 2007 Hvis noen hadde sagt til meg at jeg burde konsentrere meg om å lære gutten amerikansk første og fremst, hadde jeg faktisk blitt veldig fornærmet. Barn undervurderes ofte, men språk er noe det er aller best å lære dem før de er i skolealder. Norsken får da de barna som bor i Norge inn gjennom hverdagen (les:skole,venner,TV,bøker osv), så at det har ei mor eller far som bare snakket morsmålet hjemme,det er bare en berikelse for barnet,og veldig viktig. Språk er en gratis og unik gave å gi barnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #5 Skrevet 14. april 2007 Jeg har sett barn som får problemer når det blir for mange språk å forholde seg til. To språk går for det meste bra, men med et tredje kan det klusse seg til for et lite barn. Jeg ville ventet og sett hvordan det går. Man bekymrer seg ikke over språket før de er i allefall to år, så du har god tid enda. Jeg går ut fra at hun har enkelte ord, som mamma (på ditt språk gjerne?), pappa og andre viktige ting? Det er det hun bør kunne til hun blir to år... Det er ikke unormalt at språket kommer en god stund etter toårsdagen. Dersom du er bekymret for språkutviklingen vil jeg anbefalle deg å prøve å få henne inn i barnehage. Ikke for at hun skal lære norsk, men for at hun skal få bedre opfølging av flinke pedagoger som kan hjelpe henne til individuell hjelp/spes.ped/logoped/utredninger dersom de finner behov for dette. Mulig ppt kan gjennom utredninger skaffe en barnehageplass til henne, men da tror jeg hun må være ganske mye eldre enn nå og ha lite eller ingen språk. Når det er sagt, en dyktig døv dagmamma kan være mye bedre enn en dårlig norsktalende dagmamma. Dersom dere trives med denne løsningen ville jeg fortsatt i allefall frem til sommeren og se hvordan det går. Lykke til.
smellie Skrevet 14. april 2007 #6 Skrevet 14. april 2007 Tror ikke du trenger å bekymre deg, min datter var veldig sen språkmessig. Hun gjorde seg forstått på andre måter. Hun går i barnehage og har lært mye språk av de andre barna. Barn skal lære og utvikle seg mye, det kan være prioriteringen til barnet ditt ligger et annet sted? Det gjorde det ihvertfall hos min.
3 prinsesser Skrevet 17. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. april 2007 Takk for alle svar. Må bare sig en ting da,pappan til jentene mine er norsk helt norsk,så der er det ikke noe problem. Alle snakker norsk bare ikke jeg,som snakker det til mine jenter,snakker det ellers blant andre folk,og til min mann. Det som gjør meg så urolig er det at,de andre barna mine kunne snakke i dialekt da de kun var 15 mnd,men lille prinsessa vores siger kun,mama,papa,sine søstres navn,tøs er for tørst. Vi har fått henne inn i barnehagen etter sommerferien,men det er de her mnd,jeg er avhengi av en dagmamma de her mnd,og jeg står uten hjelp. Har jo ikke noen fam her i lande,og min manns fam bor så langt vekk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå