Gå til innhold

Tips til barseltiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har jeg fått mitt nydelige barn, og nyter dagene som tobarnsmamma. Denne barseltiden har sålangt vært veldig bra, i motsetning til min forrige.

Siden det blir mye fokusering på maserier, slimpropp, venting på fødsel osv her inne, skriver jeg dette innlegget for å gi dere noen tips og tanker om hva som venter i tiden etter fødselen. Dette er en tid som for mange (heldigvis ikke alle!) er ganske tung og som kommer litt uventet på...

- Før fødselen gikk jeg til innkjøp av Saba bind, siden en ofte er sår nedentil og blør mye etter fødsel. Jeg passet på å skifte dette ofte, for å unngå bakterier og for at stinget (revnet lite denne gangen) skulle holde seg tørt.

Jeg hadde også kjøpt Barnengens vask på apoteket, den anbefales på det sterkeste! Jeg har brukt den både som bad (jada, har sittet der med stumpen min oppi balje ;-)) og også vasket meg med den nedentil når jeg dusjer.

Jeg hadde også kjøpt to sett ammeinnlegg i ull på Sparkjøp, som jeg hadde på brystene de første dagene etter fødsel, før melken kom. Nå når det renner og lekker, har jeg gått over til engangs.

- Denne gangen var jeg forberedt på å bli veldig sliten, og brukte de første dagene etter fødselen på å sove mye, og å bli kjent med babyen. Hadde ikke mye besøk de første dagene. Hadde nok med å stelle meg og baby, og komme i gang med ammingen.

Passet på å spise ofte, og drikke mye! Amming gjør en tørst, jeg har alltid et stort glass vann på nattbordet.

Jeg har virkelig nytt den første uken med denne babyen!!! :-)

Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette innlegget, disse tingene er nok "tips" som mange av dere har hørt før. Men jeg vet at en ofte ikke fokuserer så mye på barseltiden, ihvertfall ikke når en ikke har vært gjennom den før.

Ønsker alle lykke til med resten av svangerskapet, fødsel og barseltid :-)

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette fortalte soestra mi ogsaa, barseltiden kom litt som et sjokk, for alt fokus og planlegging hadde vaert paa selve foedselen og tiden foer... Fint aa bli minnet paa om dette naa like foer saann at man kan vaere litt mentalt innstilt paa tiden etter istedetfor! :)

Skrevet

så fint at barseltiden ble bedre denne gangen!

Og takk for tips. jeg har tatt meg i å tenke mye på tiden etter.. at "hva i huleste gjør jeg da da??" og at det lissom ikke snakkes så mye om, som feks fødselen og tiden før..

takker:)

Skrevet

Så kjekt å lese om slike tips. Jeg gruer meg egentlig litt til denne barseltiden, spesilet tiden på sykehuset... Er litt engstelig for at samboer ikke skal få slippe inn til meg og baby annet enn visittiden, og at det kun er jeg som får lære å bade/stelle...

Er førstegangsfødene - som du sikkert skjønner :)

Skrevet

så fint at dere koser dere og at du skriver noen tips til oss som fortsatt venter på den lille.

Nyttig info for meg som førstegangs hvertfall..

Skrevet

Gratulerer med baby !

Takk for innlegget - vi trenger slike innlegg :)

Synes det er flott å bli påminnet slike ting jeg - NYT tiden !!!!!!!

Skrevet

Nyttig! Syns vi skal holde denne oppe. Dytter. Flere gode tips til barselstida mottas med takk:).

Skrevet

Pappaen får jo være på sykehuset hele tiden utenom om natten (hvis de ikke har tilbud om det også da). Det skal du ikke bekymre deg over! Og å passe på en baby er enklere enn man tror, det eneste som egentlig er vanskelig er eventuelt ammingen.

Skrevet

Helt enig, tenker bare på termindato, kynnere, slimpropp og hår på magen. Er førstegangs og har veldig lite peiling på hva som venter meg, gleder meg bare masse. Tenker jo bare at alt skal gå fint, tenker ikke så mye på alt som kan være slitsomt (vondt i underlivet, blødning, baby som ikke vil sove/spise osv).

Har kjøpt inn bind da til renselsen, men har tenkt å bruke lactacyd til å vske meg nedentil. Vel, det blir spennende uansett hva som skjer, så lenge bebis er frisk og velskapt skal jeg klare det meste.

Skrevet

Den Barnengens såpen ble jeg anbefalt også, på grunn av at den renser. Er visstnok som en slags grønnsåpe.

Skrevet

Jeg vil anbefale alle å lese "Mamma for første gang" av Gro Nylander. En nydelig bok om tiden etter fødsel :-)

Tar for seg det meste, på godt og vondt.

Skrevet

Veldig bra tips. Barseltiden kom som et sjokk på meg forrige gang og jeg tok det ikke nok med ro de første ukene og ble veldig sliten av ammingen om natta. Denne gangen skal jeg slappe mer av på dagtid og ikke ta imot så mye besok i begynnelsen. Og de som kommer på besok kan gjerne ta med seg litt mat og drikke (det er egentlig bedre enn og få 30 små teddybjorner...:).

Et annet nyttig tips er en god krem for såre brystvorter. Jeg brukte Medela sin krem før og etter hver eneste amming og det fungerte veldig bra.

Brukte også Minifom mot kolikk som fungerte veldig bra på babyen.

Et annet nyttig tips hvis du får en baby som ligger og ammer lenge er og lage en "amme-kurv" med vann-flaske, kremer, brystinnlegg, et blad kanskje etc." slik at du har tilgang til alt mens du sitter der. Noen ammer opp til en time... heldigvis var min ganske kjapp (les glupsk) så vi var ofte ferdige innen 20 min.

Skrevet

takk for et flott innlegg, syns d er fint å høre andres opplevelser og råd ang fødsel og tiden etterpå. vi venter vår t første barn nå, har termin om 16 dager... og er jo helt blank når d gjelder alt.... man prøver jo å forberede seg så godt man kan men d blir ikke altid som forventet.

kos deg med den nye babyen og familien din, håper d blir vår tur snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...