Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #1 Skrevet 13. april 2007 Jeg har nettopp kommet tilbake fra ferie til Italia. Jeg har spist litt salami og endel oster - uten å vite om de er pasteurerte eller ikke. Noen som vet noe om hvordan de behandler melkeproduktene sine i Sør-Europa. Jeg har hatt toxoplasmose før, ikke urolig for det. Bør jeg sjekke med legen for å være sikker?
Solskinnsjenta Skrevet 13. april 2007 #2 Skrevet 13. april 2007 Det er vel listeria og e.coli som er problemet med upasteuriserte oster og rått kjøtt. Toxoplasmose er gjerne knyttet til grønnsaker og frukt - ting som har hatt kontakt med jord. EU reglene tilsier at upasteuriserte produkter skal være merket: Osteprodusentene er påbudt å merke produktene når det er benyttet melk som ikke er varmebehandlet på forhånd i osteproduksjonen. Det skal også opplyses hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått. Opplysningene finnes ofte i ingredienslisten, samtidig som det kan gis som en tilleggsopplysning på emballasjen. Kravet om å merke produktene med hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått og om det er benyttet ikke pasteurisert melk gjelder innen hele EØS-området. I norske forskrifter er det et krav om å merke produktene med påskriften: ”fremstilt av upasteurisert melk” for melkebaserte produkter som er fremstilt av rå melk. I andre europeiske land er det ofte angitt at det er rå melk som er benyttet i produksjonen, i stedet for ”ikke pasteurisert”. Hentet fra http://matportalen.no/Emner/Gravide Hvis du er veldig usikker på om du har fått i deg noe du ikke burde kan du ta en telefon til legen/jordmor. En telefon koster ikke så mye!
Guttemamma x 3 Skrevet 13. april 2007 #3 Skrevet 13. april 2007 ring jordmor og spør. Det er vanligere med ost laget på upasteurisert melk i sør-europa enn i norge, men det smaker ganske forskjellig fra den som er laget på pasteurisert melk. Jeg vil tro du kjenner forskjell (det gjør ihvertfall jeg)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå