Gå til innhold

Ferie og mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp kommet tilbake fra ferie til Italia. Jeg har spist litt salami og endel oster - uten å vite om de er pasteurerte eller ikke. Noen som vet noe om hvordan de behandler melkeproduktene sine i Sør-Europa. Jeg har hatt toxoplasmose før, ikke urolig for det. Bør jeg sjekke med legen for å være sikker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel listeria og e.coli som er problemet med upasteuriserte oster og rått kjøtt. Toxoplasmose er gjerne knyttet til grønnsaker og frukt - ting som har hatt kontakt med jord.

EU reglene tilsier at upasteuriserte produkter skal være merket:

Osteprodusentene er påbudt å merke produktene når det er benyttet melk som ikke er varmebehandlet på forhånd i osteproduksjonen. Det skal også opplyses hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått. Opplysningene finnes ofte i ingredienslisten, samtidig som det kan gis som en tilleggsopplysning på emballasjen.

Kravet om å merke produktene med hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått og om det er benyttet ikke pasteurisert melk gjelder innen hele EØS-området.

I norske forskrifter er det et krav om å merke produktene med påskriften: ”fremstilt av upasteurisert melk” for melkebaserte produkter som er fremstilt av rå melk. I andre europeiske land er det ofte angitt at det er rå melk som er benyttet i produksjonen, i stedet for ”ikke pasteurisert”.

Hentet fra http://matportalen.no/Emner/Gravide

Hvis du er veldig usikker på om du har fått i deg noe du ikke burde kan du ta en telefon til legen/jordmor.

En telefon koster ikke så mye!

Skrevet

ring jordmor og spør.

Det er vanligere med ost laget på upasteurisert melk i sør-europa enn i norge, men det smaker ganske forskjellig fra den som er laget på pasteurisert melk. Jeg vil tro du kjenner forskjell (det gjør ihvertfall jeg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...