Reidis Skrevet 13. april 2007 #1 Skrevet 13. april 2007 Har en ca 70 cm høy mur, med gelender over (orangemalt). Muren er stygg så vi har tenkt å plante rosebusker foran. I utgangspunktet Røde roser. Problemet er at dette er en nordvegg, og rosebusken må derfor være både hardfør, kanskje tåle litt variabelt jordsmonn, og ikke minst skygge. Busken bør bli 1-2m høy. Muren er ca 3 m lang og da trenger jeg nok flere busker...dette har jeg skjønt avhenger av sort om jeg trenger 1 el 2 pr. meter. Bor forresten i Kristiansand, så klimaet skal være godt... Er det noen som har tips til hardfør, rød rosebusk som tåler nordvegg m ganske mye skygge.
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 13. april 2007 #2 Skrevet 13. april 2007 Stjal enne linken fra 77-model jeg, ta en titt der. :-) http://www.jakslandroser.no/mel_rosmainstilkroser.htm
77modell Skrevet 13. april 2007 #3 Skrevet 13. april 2007 For en tyv du er Snilla, hehe!! En som er hardfør er ivertfall ingrid bergmann rosen. Vi bor på Sunnmøre å har som kjent ikke verdens beste klima:) Hadde aldri prob med at den ikke "ville mer". Tålte godt regn også.
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 13. april 2007 #4 Skrevet 13. april 2007 Jepp, bare vent så kommer jeg hjem til hagen din og stjeler stiklinger hehe :-))))
Reidis Skrevet 17. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2007 vi endte opp med en buskrose kalt Feuerwerk - skal visst tåle mye regn, men er litt usikker på dette med skygge... Funker det ikke, så får vi flytte buskene til neste år )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå