snurripåsnei Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Jeg har ei jente på 4 år,har hoveomsorg men delt ansvar (50-50) ,med far. Jeg flyttet ut for et år siden etter å ha jobbet med forholdet i 2 år. Jenta går i 2 forskjellige barnehager,og vi har henne annenhver uke hver. Dette har gått stort sett greit,selv om jeg har inntrykk av at hun blir "umulig" den dagen hun skal tilbake til far. Jeg har fått meg ny kjæreste og vi planlegger å flytte sammen i høst. Jenta får da et nytt nabolag fullt av unger på sin alder,det savner vi der vi bor nå. Hun skal gå i samme barnehagen,så der blir det heldigvis ikke forandring. Far er en god far for jenta,men jeg føler at han ikke har tatt ansvar for henne før jeg flyttet ut i fjor. Han har også det jeg vil kalle et alkohol-problem (drikker 3-5 kvelder i uka),som han selv ikke innser og har ingen skruppler mot å drikke forran barnet. Han har også hatt div. damer siste året som blir presentert som kjærester ovenfor barnet vårt. Han eier ikke sosiale antenner og har aldri tatt med barnet bort til hennes venner,de besøker bare besteforeldre og onkler/tanter når hun er der. Jeg gruer meg til barnet begynner på skole for da er jeg redd jeg mister hovedomsorgen. Jeg ønsker også å ha hovedomsorg for henne fra høsten av slik at hun får mere ro. Nå er jeg livredd for at han skal få dsglige omsorgen,ettersom han bor i det miljøet hun bodde i fra hun ble født til i fjor. Jeg trenger virkelig råd om hva jeg skal gjøre nå. Hvilke spørsmål kan jeg forvente meg hvis jeg kontakter familievern kontoret? Kna jeg dra dit alene først eller skal begge møte? Er så redd for å miste vesla,og jeg vet jo hvor anhengig hun er av meg. Dette ble veldig langt men jeg trenger gode råd her.
Ella28 Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Jeg tror nok,hvis han nekter deg omsorgen,og det evt gikk til rettssak,at de vil se strengt på det med alkoholbruken hans. Det er nok en av tingene som ville veie tyngst. Det og det at hun blir urolig av å flytte sånn frem og tilbake. Dere har hatt delt omsorg hvor lenge? Hvorfor har du ikke gjort noe før i forhold til alkoholmisbruken hans mens har barnet,holdt jeg på å si? Du må jo ihvertfall bruke det som et argument nå,for det er jo virkelig IKKE greit! Hun bør jo ikke være der i det hele tatt hvis han ikke holder seg edru!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 det kan vel umulig være bra for et barn å gå i to barnehger??Trodde dem frarådet det på det sterkeste jeg,og at 50/50 bar kan fungere om man bor i samme nabolag..
Ella28 Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Du kan forresten be om et møte på familievernkontoret helt alene,men hvis det er mekling dere skal på,tror jeg ikke du får et møte alene på forhånd hos den som skal være mekler. For mekleren må være helt nøytral. Det blir vel ofte slik at den dere kommer til,spør dere hva dere tenker om saken,og så må dere forklare deres vinkling på saken,og så prøver denne personen etterhvert å "mekle" frem en løsning. Det er jo bare å legge saken frem ca slik du har lagt den frem her vel?
Ella28 Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Åja,det med barnehagen så jeg ikke engang jeg. Uff,er ikke det veldig forvirrende for henne å ha to vidt forskjellige "liv" annenhver uke?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 jeg vil bare si at helsestasjoenen der jeg bor kaldte det omsorgssvikt og ha 2 barnehager. så du burde ihvertfall få en slutt på det. familieværnkontoret er flinke folk og ser på hva som er best for barnet. om du ringer de og ber om en time først og så en sammen med barnefaren så står du sterkere. vis at du hele tiden tenker på barnet ditt og ikke deg selv.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Jeg tror ikke du trenger å være redd for miste omsorgen på grunnlag av at far bor der hun bodde fra hun ble født når hun er så liten som nå. Det spiller størst rolle etter de har begynt på skole. Og med faktorer som alkoholbruken til far vil jeg tro at du klart stiller sterkest :-)
spix Skrevet 13. april 2007 #8 Skrevet 13. april 2007 Ang. det med to barnehager må vi huske at barna også er forskjellige, og at noen takler det og noen ikke. Min tulle går i to barnehager, og det fungerer strålende. Jeg var litt skeptisk i starten, men nå er hun kjempestolt av å ha to barnehager. Vi må være litt varsomme med å dømme i en situasjon vi ikke har førstehåndskjennskap til.
-Hengebuksvinet- Skrevet 13. april 2007 #9 Skrevet 13. april 2007 Og har du sett gjennom fingrene med dette i et helt år? Det synes jeg i så fall er dypt uansvarlig av deg. Man kan ikke forvente at et barn skal ta ansvar for sitt eget liv, og som mor burde du kjempe denne kampen for henne. Jeg synes du bør bytte litt fokus. Fra å være redd for å miste hovedomsorgen, til å kjempe for at datteren din skal slippe å vokse opp i et alkoholisert hjem. Det skal mye til for at en far får hovedomsorg, dessverre er vi langt fra likestilte på dette området. Så det tror jeg ikke du trenger å være redd for, uansett. Tror du eksen din ville holde seg edru under samvær om han hadde hatt datteren mindre? Om ikke hadde jeg faktisk kjempet for å få samvær under tilsyn hos han. Greit nok at han er en god pappa, men for å ha omsorg for barn er man nødt til å sette barnets trygghet og velvære først. Kanskje må han rett og slett til avrusing? Jeg vet ikke mye om hvilke ordninger som eksisterer, men han må i hvertfall gjennom en holdningendring.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #10 Skrevet 14. april 2007 enig med svinet! Å la et barn ha en forelder som drikker omtrent hver dag til tider er ingen god løsning. Man kan fint takle to barnehager (for enkelte barn iallefall), en far uten sosiae antenner (dine ord) kan også gå greit. Men drikkingen kan ødelegge mer enn vi aner. Og tenk om det skulle skje noe?? Hadde jeg aldri tilgitt meg selv. Jeg heier på at den av foreldrene som er best skikket skal ha hovedomsorg for barn, evt 50/50 der det går an. Men alvorlig talt, rusmisbruk (jeg vil kalle det for det i dette tilfelle), der går det en grense!! GJØR NOE NÅ!!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #11 Skrevet 14. april 2007 Uff... Jeg tenker på fremtiden til denne stakkars lille jenta. Hun kommer nok til å bli rastløs og urolig, nettopp fordi hun ikke får noen ro i barndommen, med mamma, pappa, kjærester, to barnehager, og alkoholen... Mitt råd? Snu om kursen for denne lille jenta, før det er for sent. Ellers kommer dere alle til å få det tøft når hun blir tenåring. Du må da forklare for faren, at hun ikke har godt av dette dobbeltlivet, og be ham ha henne i hlegene bare. For jentas skyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå