♥Love is in the aiR♥ Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Ligger visst helt forann, så jenten min skal taes ut i uke 36! I mens har vi reise og sex-forbud, og jeg skal ta det med ro... Lurer på om er noen andre her med det samme!
Siv81 Skrevet 14. april 2007 #2 Skrevet 14. april 2007 Hei. Jeg hadde foreliggende morkake da jeg var gravid med nr 2. Hadde ks 25okt 2006. Hvorfor skal de ta jenten din ut i uke 36? Gutten min tok de ut 9dager før termin. Ser det er 1gang for deg, det var bra. Jeg hadde to tette graviditer, så morkaka hadde gått litt ut av arret fra 1 ks m nr 2. Ingen som sa noe til meg at det ikke er så bra alltid. Fikk nr 1 okt 05 og nr 2 okt 06.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 14. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2007 Siv81 Jeg vet ikke..? Fikk bare beskjed på ord ul om at slik blir det... Trodde kanskje det var normalt jeg :S Men det er kanskje ikke det? Tror det er for å være på den sikkre siden, men som sagt så har jeg ikke peiling! Skal til JM for første gang nå til uken, så får se om jeg får vite mer da=) Er det ikke bra med to tette og ks?
diabetikermor Skrevet 14. april 2007 #4 Skrevet 14. april 2007 Hei! Jeg har en slektning som ligger på sykehuset akkurat nå fordi hun har hatt mange blødninger fra morkaka som ligger foran. Hun er i uke 33, tror jeg. I gamle dager var dette svært alvorlig og livstruende for både mor og barn, men nå tar man gjerne keisersnitt. Problemet er jo det med å vite hvor lenge man kan vente før man må ta keisersnittet. Heldigvis er babyen svært levedyktig når man har kommet til de siste ukene. Men der er en risiko likevel. Vi hadde familieselskap i dag, der dette var et tema. En lege-onkel mente at det ikke var noe å vente på, og at man burde ta keisersnitt før noe gikk galt. Det er kanskje dette dine leger tenker på, når de har satt uke 36 som en grense på hvor lenge de vil vente før et keisersnitt blir tatt. Da er jo babyen så å si ferdig utviklet. Lykke til!
Siv81 Skrevet 15. april 2007 #5 Skrevet 15. april 2007 Oki, eg fikk beskjed at hvis eg fikk blødninger måtte eg ta kontakt med sykehuset Eg hadde blødninger helt i begynnelsen av svangerskapet + dagen før planlagt ks, så måtte overnatte på sykehuset fra dagen før ks. Første gang kjørte vi berre opp på sykehuset samme dagen som ks. Blødningen stoppte heldigvis, så alt gikk som planlagt. Det er ikke farlig, men morkaken har lettere for å feste seg i arret fra tidligere når det er to tette ks. (har eg hørt). Det gikk bra med meg under selve ks, men ble litt styr etterpå. Dette ikke pga foreliggende morkake elller ks, men livmoren min trekket seg ikke sammen.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 16. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2007 Siv81 Det fikk jeg også beskjed om, og de var litt forundret over at jeg ikke har blødd noe hittil... Bra det gikk bra=) Håper alt går som planlagt for oss også
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 16. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. april 2007 diabetikermor Hei=) Hun som ligger inne på sykehus nå, skal hun ha planlagt ks snart? Er helt enig, er bedre at de tar henne ut i uke 36, enn at noe går gale senere...Man vet jo aldri hva som kan skje! Lykke til videre du og=)
lalto Skrevet 21. april 2007 #8 Skrevet 21. april 2007 Hei. Jeg har av samme grunn fått beskjed om KS 2- 3 uker før termin. (30.aug) Vi har ei jente fra før som ble født naturlig. Jeg skal inn til UL en gang hver måned, ikke det at de hadde tro på at morkaken kom til å flytte seg, men de vil jo følge opp - heldigvis!
lalto Skrevet 21. april 2007 #9 Skrevet 21. april 2007 ...Forresten så har jeg ikke fått noe sex- forbud (håper det kanskje var samleieforbud), men treningsforbud..Tror dere de setter det under samme kategori :-) (joke ) Jeg er også i arbeid fremdeles, men det går foreløpig helt fint.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 22. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 22. april 2007 Synes dette er så merkelig jeg =( Hvorfor er det bare vi som har fått reise og sex-forbud?? Hmmm.... Ul hver mnd? Vi skal en gang til, bare for å være sikker, men de sa jo at den ikke kommer til å flytte seg :S Hvor er det du går? Virker ikke som om noen sykehus i det hele tatt har samme opplegg... Virker nesten tilfeldig hva de sier, etter hvor man bor hehe... (Litt frustrert over det ene forbudet kan du si;) Når skal du ha ks? fikk du vite ca hvilken uek?
Siv81 Skrevet 22. april 2007 #11 Skrevet 22. april 2007 Vi fikk beskjed om å være forsiktige under samleie pga økt fare for blødninger.
diabetikermor Skrevet 22. april 2007 #12 Skrevet 22. april 2007 Heisann! Sorry at jeg ikke har vært innom og svart deg før. Joda, det gikk bra med slektningen min. Men først sendte de henne hjem etter et døgn. Da hun så fikk nye blødninger igjen, venta de ikke lenger, men tok keisersnittet. Babyjenta var da så ferdig at hun bare hadde et kort opphold i kuvøse. Men så vidt jeg vet har de ikke kommet hjem fra sykehuset ennå, må vel være en stund til observasjon. Jeg er veldig glad for at alt gikk bra. Håper det går bra med deg, også.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 23. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 23. april 2007 da kan det vel ikke være så farlig om sambo får seg en forsiktig overraskelse til helgen? Hehe... Hvis vi har det samme, og ingen andre har fått forbud, så er det vel nok at vi er forsiktig!? heehe Takk for svar=)
lalto Skrevet 2. mai 2007 #15 Skrevet 2. mai 2007 Beklager seint svar... Jeg fikk ikke dato for KS, men legen sa omtrent 2-3 uker før termin som da er 30.aug. Jeg har nå også vært hos jordmor, og hun sa at vi burde finne andre samleiestillinger enn de som gjorde at han kom "dypt" inn i meg. Så sex kan vi på ulike måter ha, og ingen har sagt noe om reiseforbud frem til nå. Foreslår at du tar en prat med jordmor, de er som regel veldig lette å snakke med og har ofte mye bedre tid enn legene...Lykke til:)
Mammamor =) Skrevet 7. mai 2007 #16 Skrevet 7. mai 2007 Heisann dere! Jeg skal til ny ultralyd i uke 32 av svangerskapet mitt for å sjekke om morkaken min har flyttet seg, når dere var på kontroll for å sjekke det, var det med vanlig ultralyd utenpå magen, eller innvendig (vaginal) ? Blir glad for svar!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #17 Skrevet 15. mai 2007 Jeg hadde KS pga forliggende morkake i fjor. Fikk først beskjed om keisersnitt i uke 38, men etter at jeg fikk en blødning i uke 29 ble det flyttet til uke 37. Jo lenger man venter jo større er rissikoen for nye blødninger, blir vel derfor en avveining mellom hva som er best for babyen og rissikoen ved å vente lenger. Ellers høres det veldig fornuftig ut med reiseforbud. Vi fikk ikke det, men ferien ble en rimelig kort og nervøs affære hvor halvparten av tiden ble tilbrakt på sykehus. Lykke til!
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 16. mai 2007 Forfatter #18 Skrevet 16. mai 2007 Jeg har fått høre at det er utvendig=)
lalto Skrevet 18. mai 2007 #19 Skrevet 18. mai 2007 Hei mamma på ny i august. Jeg fikk først beskjed om KS på den vanlige ultralyden, men var på en ekstra kontroll hvor legen også tok vaginal ultralyd for å liksom bekrefte at morkaken ikke kom til å flytte seg. Hun sa det allerede etter den vanlige ultralyden, så jeg tror nok de ser det allerede da. Lykke til !
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 18. mai 2007 Forfatter #20 Skrevet 18. mai 2007 Godt å høre... Er liksom innstillt på ks nå, og har planlagt ting litt, f.eks bestillt plass på kennel til voffsen (tidlig siden det er midt i ferien). Så hadde blitt helt satt ut om de plutselig sier at jeg MÅ få henne normalt! Har ikke snakket med jm, lest eller tenkt noe mer på vanlig fødsel etter ul, så er ikke innstillt på det ie det hele tatt!! Regner jo med at når de sier det, så blir det slik :S hehe
lillepusen Skrevet 1. juni 2007 #21 Skrevet 1. juni 2007 Har fått beskjed om foranliggende morkake på UL, men de sa at det kunne flytte seg. Skal uansett ha KS pga. to tidl. hastesnitt. Har blødd tidligere, men nå har det vært fint i flere uker. Er i uke 20 nå. JOrdmor ville jeg skulle sykemelde meg, men jeg har holdt stand enn så lenge. Syns det blir lenge å gå hjemme.
svana72 Skrevet 5. juni 2007 #22 Skrevet 5. juni 2007 Heisann.. Jeg har også foranliggende morkake ,men har ikke fått beskjed om at jeg må ta keisersnitt,ble litt stressa jeg,for de sa på ul at det var ikke farlig at den lå der,men ganske så vanlig,ville bare få problemer med å kjenne spark tidlig i svangerskapet er i uke 22 nå....burde jeg snakke med jordmor ang dette med keisersnitt er mitt 2 barn dette å forrige fødsel ble ikke så bra,måtte opperere pga hovedpulsåren i magen/bekkenet husker ikke helt hva den pulaåra heter slet,så mister 3 liter blod å måtte ha 3 liter blodoverføring,så er ganske så bekymra for denne fødslen,men dette med at min morkake ligger forand har jeg heller ikke fått tilbud om flere ul eller noe som helst,kan noen forklare meg litt om dette å hva jeg skal gjøre pm jeg skal rett å slett kreve en ul til å ks? håper dere kan svare meg er skikkelig bekymret her jeg.
Siv81 Skrevet 4. juli 2007 #23 Skrevet 4. juli 2007 Hei. Jeg regner med du har fått svar på spørsmålene dine nå, men svarer forde. Det er ganske vanlig at morkaken ligger langt nede, så tar den seg opp. I mitt første svangerskap lå morkaken langt nede i starten. Jeg var på en kontrolltime for morkaken da jeg var i rundt uke 30 (tror eg)., da hadde den trukket seg opp. I andre svangerskap låg den også langt nede, men ble liggende denne gang. Det er ikke så ofte det skjer. På Haugesund sykehuset utførte de 1-2 ks i året pga foreliggende morkake, så det er ikke så vanlig. Du bør snakke med jordmor ang dette at du får sjekket hvordan det ligger an. ( regner med du har gjort det;) ) Lykke til. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2007 #24 Skrevet 24. juli 2007 hei, er det noen av dere som vet om det er større risiko at morkaken fester seg lavt nede også med neste svangerskap? Har hatt et slikt svangerskap med mye blødniger og som endte med SA/ MA, og er litt redd for at det samme skal skje igjen. Takker for svar..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå