Gå til innhold

provosert jeg altså

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå får jeg sikkert mange fiender her, men ærlig talt! sitter å leser i denne mat for spedbarn vi får på helsestasjonen. Der står det blant annet at mat som man kjøper i butikken ikke er så bra som mat man lager selv. Nei vel hvorfor tenker jeg. Inneholder for mye sukker kommer jeg frem til. Så leser jeg på hver eneste grøtpakke og fruktglass og middagsglass og hva ser jeg "ikke tilsatt sukker" "ikke tilsatt salt". Hva er meningen med å få folk til å ha dårlig samvittighet for at de ikke orker å stå ved kjøkkenbenken og lage grøt av hirsemel fra bunn eller koke på epler og lage mos av eller stå i timesvis å lage middag for 14 dager!? Jeg kjøper ferdige produkter jeg! hvis jeg har lyst å bruke penger på dette er det faktisk min sak! Møter hele tiden den der: "det beste er nok:..." også kommer det en ekstra vanskelig måte å gjøre ting på som er den beste!!

Også på toppen så kommer kanskje en liten stakkars sjel her inne og spør om når hun kan gi babyen sin yoghurt og får til svar: Du kan gi den da og da, men ikke gjør det for det inneholder SUKKER vet du. GUD mann! sukker er ikke kokain vet dere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare kommentere en ting. Er ikke så lenge siden nestle tok bort sukker og salt fra barnematen sin. Så boken kom nok ut før de endret dette. De tok bort dette etter påtrykk fra forbrukerne.

Men ellers er jeg forøvrig enig med deg i at man har blitt litt vel hysterisk på dette ja.

Alt med måte sier nå jeg..

Skrevet

Men sukker er ikke sunt i store mengder heller.

Når jeg lager mat til Martin for 2-3 uker tar det en time, da er det inkludert oppvasken og avkjølinga, så tar ikke flere timer som du sier. Men hadde han spist de glassene hadde jeg nok kjøpt de også for det er ikke noe galt med de, etter min mening. Hs har heller aldri sagt jeg skal lage alt fra bunn, eller antydet at de ikke kan spise prim, yoghurt, syltetøy osvosv, men alt med måte. Martin får spise yoghurt og litago prim (nettopp starta med dette) og smake på kaker.

Skjønner ikke hvorfor du blir så sint?

Skrevet

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å kjøpe ferdig-glass heller, men jeg lager litt selv innimellom også. Da får man jo litt variasjon da. Lager også hirsegrøt fra bunnen av, men snuppa syntes ikke den smaker kjempegodt akkurat. Nesten alt har jo litt sukker i seg, men det kan jo da stamme fra fruktsukker eller andre naturlige sukkerarter. Står det "ikke tilsatt sukker" så er det ikke noen fare altså. Vi har da vokst opp vi, og det var sikkert mer sukker i ting da.

Skrevet

HILL;HILL:) Her går det i Nestle for alle penga:) I maten jeg lager blir det for mye smak. Men kan absolutt anbefale Baby Feeder til frukt, så kan poden øve seg på å tygge uten å sette i halsen, og man kan eksperimentere med forskjellige typer:) Hirsegrøt har jeg ikke vurdert en gang.. Selvsagt bør man passe på for mye sukker, men enig med deg, det er jo ikke livsfarlig heller!!

Skrevet

En ting til. Jonas får forresten stort sett den samme middagen som vi spiser han. Om vi ikke har noe veldig sterkt noe til middag o.l

Men jeg tar bare av hans posjon før jeg salter og kryddrer maten vår. Og noe av maten vi har er jo litt halvfabrikata og derfor tilsatt litt salt. Men de små mengdene han får av det har HS vi går hos sagt er helt greit.

Skrevet

husk at heftet er skrevte i 2001 - og etter det har det skjedd mye med barnematen i butikkhyllene. Og dette er et hefte som skal informere om det beste og dermed bør selvsagt hjemmelaget mat hvor en selv har kontroll med ingrediensene framheves.

Og det tar heller ikke spesielt lang tid å lage mat for barna selv... Feks kan du kjøpe inn ingredienser en gang og lage istand masse små porsjoner å fryse ned. Eller enda enklere - ta å bruk råvarer fra egen middag og lag istand passende for baby....

Men de skriver ikke dette for at du skal ha dårlig samvittighet. Det er nok bare for å oppfordre til at vi blir mer bevisste på hva barna våre spiser.

Men du - jeg er ikke hysterisk - kjøper mat til babyen jeg - fruktmos feks - middager på glass liker han ikke - og jeg sukrer faktisk grøten litt for at den i det hele tatt skal skli ned. Litt yoghurt med sukker tåler de og godt ;-)

Skrevet

Jeg klarer knapt nok å lage middag til meg og mannen min så å begi seg ut på noe så skummelt som å lage middag til Linea har jeg ikke turt ennå! Jeg sverger til Nestle! Jeg har sluttet å få dårlig smavittighet for sånne ting jeg nå. Så lenge jeg gjør det jeg mener er best for Linea, så er jeg en perfekt mamma!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...