Gjest Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Lurte bare på om dere koker morsmelken sammen med vannet sånn det står, eller om dere gjør som vanlig med melken og blander med vannet etterpå...eller har det i det hele tatt noe å si ? Det står også at det skal blandes i melkesukker i vellingen. Er dette nødvendig da? Eller går det fint uten?
Murmeline Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Haha, jeg trekker fra alt som er dansk og lager den på norsk vis;) Dvs mme+grøtpulver. Står jo en oppskrift basert på mme..
Murmeline Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Melkesukker forresten? Hvilken pakke da? Løpe og se...
Gjest Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Speltgrøten...står da under vellingen(flaske etter 6 mnd). Står man skal røre i 2 ts melkesukker (laktose)...Ikke at jeg har tenkt å lage velling ennå, men kjekt å vite da. Men jeg kommer til å lage grøten på vanlig morsmelk...skal jeg da koke den sammen med vannet, eller bare varme den opp til ca 40 grader sånn jeg bruker? Da blir kanskje grøten for kald...iallefall ganske fort.
lifa og Eline Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Vi har brukt holle fra snuppa var 5 mnd. og har kun blandet med vann. Har frem til 13 mnd. ammet så hu får jo i seg melk allikevel. er 14 mnd. nå og som sagt aldri blandet med noe annet enn vann.
Gjest Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Ja det går jo også an da....jeg ammer jo i tillegg. Men tenkte kanskje smaken blir bedre om man blander med mm, for den er jo ganske søt. Har ikke prøvd grøten ennå, men kan tenke meg den kanskje ikke er så spennende i smaken....hehe...Har laget en del hirsegrøt til henne, men den er ikke poppis lenger nå altså. Må i såfall blande litt fruktmos i den. Men den er jo kjempesunn (masse jern) så jeg kommer til å fortsette så lenge det er mulig :-)
Murmeline Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Jeg har sett på min fullkornspakke, og ja, det står det på vellingen her også Men, melkesukker?? Tror ikke det er et vanlig produkt i Norge.. Det er vel litt forskjell på anbefalingene i N og DK tenker jeg.. Hvis du skal lage grøt på mm: Ikke kok MM, da dreper du antistoffene. Kok heller vannet, bland i lunken mm og rør i pulveret. Uansett: pulveret klumper hvis du tar kokende vann+pulver med en gang, så mm gjør jo vannet kjøligere, noe som er bra:) Her spises det som regel pisslunken grøt, ingen klager på det, den trenger ikke å være varm:) Men lurer litt på hvorfor de har oppskrift med melk+ vann som skal kokes.. Det er jo gamlemåten å lage grøt på, men nå anbefales det jo ikke å gi kumelk før 1 år i Norge. Hm... Har forresten ukeblad-oppskrifter på babymat (1988 eller så), og der står det kokegrøt med kumelk og vann fra 6mnd. Hm... lurer...
Gjest Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Flere av mine venninner bruker den grøten, men de lager med mme, så det var ikke mye hjelp i dem...hehe...men det er nok sant at man ikke skal koke melka ja. Grøten blir jo sikkert ikke direkte kald uansett.
Murmeline Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 Angående lei av hirsegrøt; kanskje det funker å blande litt grøter? ta en liten pause først, kanskje den er god om noen uker igjen:)
Gjest Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 Ja, jeg har hatt en liten pause, men det hjalp ikke med ren hirsegrøt. Men tenkte kanskje det går an å koke hirsegrøten litt tynn, og så blande i en eller annen grøt med litt smak på inn i den. Har begynt med Nestle Havregrøt med banan og aprikos, og det var en storslager! Prøvde også Hipp risgrøten med banan og fersken (4 mnd-grøten) men den var det jo såååå mye sukker i, så den kutta vi ut (men hun syntes jo den var supergod da selvfølgelig).
Murmeline Skrevet 12. april 2007 #11 Skrevet 12. april 2007 Hehe, jeg krøp til korset og kjøpte Nestlegrøt med banan og aprikos jeg også. Den var faktisk ganske ok, selv om jeg syntes den var litt lim i konsistensen, ikke like luftig som Holle.. Ja, styr unna alt sukkeret om mulig, syntes den med banan og aprikos var ille nok jeg.. Men var redd hun skulle bli lei bare Hollegrøt;)
Gjest Skrevet 12. april 2007 #12 Skrevet 12. april 2007 Det var faktisk halvparten av sukkeret i den Nestle grøten kontra Hipp grøten...så da kan du tenke deg! Men det er faktisk bare bittelitt forskjell på speltgrøten og den Nestlegrøten...5 gram sukker på speltgrøten og 6 gram på Nestle...Ikke så ille det altså. Men det er jo mye fruktsukker da, så det er jo ikke så farlig som tilsatt sukker akkurat :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå