Gå til innhold

Barnehageplass og premature barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det prioriteres barn med funksjonshemninger ol, under barnehageopptaket men har premature noen rett før andre?

Jenta mi er prematur og sen i utviklingen. Skal til fysioterapaut med henne nå og får tett oppfølging hos HS. Vi skrev ikke dette i søknaden, og vi har ikke fått plass. Kunne det hatt noe å si??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det tror jeg. Vi har ikke søkt enda, men har fått et skriv fra HS om at han er prematur, som skal legge ved bhg søknaden. Du får sikkert det hvis du ber om det.

Skrevet

Vår lille gutt er også langt etter de som er født til samme tid, burde begynt å ta igjen, men har vært mye syk de siste månedene og har ikke hatt så mye framgang.

Jeg skrev dette i vår søknad, og fikk avslag.Ringte ansvarlig i kommunen og spurte om det ville hjelpe å få et skriv fra lege eller fysio eller helsesøster, men det hadde ikke noe å si."Han har da ingen funksjonshemning, du vil vel ikke ha det stemplet på han" sa hun.....

Håper dere er heldigere i deres kommuner!!!

Skrevet

Jepp, premature har faktisk fortrinnsrett.

Har nettopp søkt og kom direkte inn på førstevalg.

Hadde først en hyggelig samtale med Barnehagekontoret hvor jeg forklarte bla-bla, og fikk vite hva som skulle med.

Jeg måtte sende med erklæring fra fastlege om dysmatur, prematur, fysiooppfølging osv. Jeg sendte også med skriv fra sykehuset med samme bla-bla.

Jeg snakka også med hs, som tilbød seg å lage nok en bekreftelse, men det slapp hun fordi BHK godtok fastlegeerklæringa.

Nå heter det så fint at alle barn skal få plass, men denne fortrinnsretten gjør i hvert fall til at man får plass der man vil.

Pluss at barnehagen er klar over at ungen ikke er som alle andre. Kanskje stygt sagt, men det gjør til at barnehagen følger litt ekstra med, og at jeg som mor får langt tidligere beskjed hvis tøtta skulle henge etter i noe. Noe som er en fordel, og noe å ta fatt i før det kanskje blir et utviklingsproblem.

Skrevet

Det høres ut som dere skulle hatt en prioritering i barnehageopptaket ja. Premature som preges av prematuriteten på ett eller annet vis: forsinket utvikling, handikap el.l har rett til å prioriteres, på lik linje med andre med lignende utfordringer.

Det å være prematur er derimot ikke nok til å prioriteres i seg selv. Vi fikk en datter i uke 31+2, og hun er frisk på alle måter. Skiller seg ikke fra andre ettåringer på noe vis, og vil ikke prioriteres i barnehageopptak. Missforstå meg rett, for jeg føler uansett at ikke vi burde ha noe fortrinn bare fordi hun er prematur.

Håper dere får barnehageplass.

Skrevet

bare fordi hun er prematur?

selv har jeg to barn.. ei født i uke 31+4.. henger heller ikke etter.. har heller vært noe flinkere enn andre barn på hennes alder.. søkte ikke prioritering på henne i barnehagen.. men hun siste no ble født i uke 27.. henger heller ikke etter på noen vis.. MEN.. det KAN være noen sen skader som vi ikke merker før dem blir litt eldre som dem kan snappe opp med en gang dem begynner å merke noen.. søkte prioriering med henne og fikk det.. ikke noen problem...frisk som en fisk hun minsta men jeg synes det var en betryggende.. og hvertfall når hi mener at hun henger litt etter så trenger hun det så appselutt...

lykke til.. håper alt ordner seg for dere..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...