Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Var hos legen idag, og han kommenterte at blodprosenten min hadde sunket mye.. (hb) ...sist var den paa 142. eller 14.2 (vet ikke om det skrives punktum mellom hehe) og denne gang var den 112. eller 11.2... Saa han skrev ut en resept paa jerntabletter som jeg skal skaffe meg. Noen andre som gaar paa jerntabl? Hva bivirkninger kan komme av disse.. ? Noen daarlige erfaringer med disse tabl? syns jeg kan huske at noen nevnte at avfoeringen blir ganske rar av jerntabl...... ? hehe... Alt informasjon... ja takk
elfmade Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 vondt i magen og hard mage er vanlig... men det finnes mange typer man kan pröve så om du reagerer på de du har fått nå, be om en annen type! Lykke til:)
lima78 Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 hei:-) jeg tok jerntabletter i forbindelse med lav blodprosent (7) etter en operasjon i fjor. fikk litt "hard mage", men ellers bra. jeg brukte de sterkeste de hadde. men 11 er ikke så lavt... tror det er normalt fra 11-15 eller noe sånnt.. kanskje du ikke trenger de strekeste...lykke til:-)
kelebek Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Hei! Jeg opplevde akkurat det samme som deg. Tok hb prøve den 8.mars som var 11.5 og ny prøve 21.mars som var 14. Tok den første hos gynekologen og den andre hos legen... Jeg spurte om den kan falle så fort og det sa hun var lite sannsynelig. Hun spurte om den første prøven ble tatt riktig. Altså at de presser ut 3 gode dråper blod før de tar prøven, det ble ikke gjort. Det kan utgjøre forskjellen sa hun. Vet ikke om dette gjelder deg altså, men man skal ihvertfall ikke ta jern dersom man ikke trenger det. Av noen jerntabletter kan man få hard mage og avføringen kan bli ganske mørk, nesten sort. Det kan se litt skummelt ut :-) Klem
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 12. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2007 Takk for svar jenter.. =) det du, Kelebek fortalte om aa trykke ut 3 gode draaper blod, det er ogsaa noe jeg har laert.. I dette tilfellet tror jeg det ble gjort .. eller.. hu stakk, og trykket litt.. og skulle suge det inn med den greia hehe.. saa kom det ikke nok... saa hun fant en ny, og trykket igjen .. saa det ble trykket ut litt blod foerst.. heh. saa jeg vet ikke jeg.. jeg har da gaatt paa skole paa helsesekretaer linjen, men der laerte vi uansett at vi skulle trykke ut tre draaper foerst og toerke av foer de tar proeven... merkelig at dette som oftest ikke blir gjort.. Hmm. faar bare haape at det er riktig i dette tilfellet.. Men jeg satser paa det.. har foelt meg veldig trett i det siste.. noe som tyder paa jernmangel..
kelebek Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Ja, rart at de slurver med noe så enkelt... Neida, det stemmer sikkert med deg altså. Men jeg trodde heller ikke at du hadde så lav blodprosent. Men en merker vel den nedgangen godt :-) Håper det hjelper med jern da!
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 12. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2007 takk for det.. det haaper jeg oxo =) haaper jeg slipper aa bruke dem lenge.. at hb stiger til normalt igjen
❤lille stjerne❤ Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Hemofer er i allefall de jerntablettene som pleier å gi minst plager med hard mage og sånn.....
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 12. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2007 Takk for tipset =) da satser jeg paa disse jerntabl
SokkeLaila Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 ..men HemoFerr gir samtidig minst effekt, da.. Hadde jeg hatt lav Hb (hvilket jeg egentlig alltid har..), så hadde jeg holdt en knapp på DuroFeron/FerroRetard. Har bedre effekt enn HemoFerr -men kan jo gi litt hardere mage også.. Viktig-viktig; ikke drikk kaffe samtidig som du tar jerntabletter! Men ta GJERNE C-vitamin samtidig med jerntabletten -det øker opptaket av jern i kroppen markant! Dagens lille leksjon! Hehe!
Gjest Skrevet 12. april 2007 #11 Skrevet 12. april 2007 Hei! 11.2 er en annen måte å måle blodprosenten på ganger du tallet med 7 så får du 78.4 det er den gamle måten som alltid ble sagt i %, så du har 78,4% ved forgje måling var den 99.4%. Så den har gått noe ned. Du får kjøpt flytende på matbutikker, apotek osv som heter floradix jernekstrakt kroppen tar best opp flytende. Elller så hhar de et nytt proidukt på helsekosten som vistnok skal være bra. Ta jern sammen med appelsinjuice eller c-vitamin, da får du bedre nytte av den.
Gjest Skrevet 12. april 2007 #12 Skrevet 12. april 2007 et lite tips til, ta jerntab. sammen med appelsinjuice. C-vitaminene gjør at jernet taes opp raskere. Lykke til! Rå brokkoli er også en flott jernkilde.
MomInUSA Skrevet 12. april 2007 #13 Skrevet 12. april 2007 Hei - jeg gaar paa jerntabletter naa - har gjort det en uke eller to - foeler meg faktisk mye kvikkere - var saa slapp tidligere - saa trengte dem nok. Har ikke hatt noen bi-virkninger jeg da - saa det kan godt hende du ikke merker noe av dem. Du boer holde deg til de tablettene som legen skriver ut da, for jeg tror det er bestemte tabletter som er anbefalt naar du er gravid (du tar sikkert vitaminer med jern i tillegg?). Haaper de virker bra for deg og at du ikke faar noen problemer med magen :-)
LilleMy med nr3 Skrevet 12. april 2007 #14 Skrevet 12. april 2007 jerntabletter farger avføringen, gir den litt grønnaktiv farge og karakteristisk lukt, bare sånn at du er klar over det ;-) jeg bruker alltid jerntabletter med c-vit,rundt mensen, da jeg blør endel. mener Nycomed har et slikt "kombi" produkt, samt at jeg tar laktulose forebyggende ved siden av. Det er helt normalt at blodprosenten faller utover i svangerskapet, men det skal helst ikke under 11. siden du ligger på grensa så anbefaler ofte lege/jordmor jerntilskudd. mange blir slappe og trette av lav hb, så et tilskudd vil gjøre en kvikkere
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 12. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 12. april 2007 okei takk takk for svar alle sammen lure meg tenkte jo ikke over at jeg faktisk fikk en resept paa jerntabl.. saa maa jo holde meg til dem foerst iallefall hehe...saa faar vi se. er troett og sliten idag, saa hodet henger ikke helt med hehe.. Og tusen takk for det geniale tipset om aa i tillegg ta c-vitaminer eller drikke jus Tusen takk
SokkeLaila Skrevet 13. april 2007 #16 Skrevet 13. april 2007 De fleste jerntabletter får du kjøpt uten resept, så den resepten du har fått fra legen var vel kanskje kanskje like mye ment som en huskelapp for deg! ..som mange har sagt her; ikke ha HemoFer, det er nesten bortkastet pilletrilling! FerroRetard/DuroFerron får du kjøpt uten resept på apotek -C-vit likeså!
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 13. april 2007 Forfatter #17 Skrevet 13. april 2007 hmmmm naa har jeg iallefall faatt hemofer jeg da... =( fant ogsaa ut at jeg ikke trengte resept paa disse! hmm.. men viss disse ikke funker saa faar jeg bare kjoepe en av typene du anbefaler..
noralill Skrevet 13. april 2007 #18 Skrevet 13. april 2007 Spis leverpostei med rødbeter og drikk appelsinjuice også. Det funka fint på meg når jeg hadde mistet 1,5 l blod etter aborten min i fjor...
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 13. april 2007 Forfatter #19 Skrevet 13. april 2007 Huff da.. =( det var trist aa hoere men uansett tusen takk for tipset..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå