Gå til innhold

Hva slags mat under/etter oppkastsjau/magevirus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Superjenta har oppkastsjau og litt diare på fjerde døgnet. Imidlertid har matlysten vent tilbake, og hun annonserer at hun vil ha mat, spiser litt, og kaster opp igjen alt etter ett kvarter (alt unntatt morsmelk, hurra for langtidsamming! ; )

Hva er det lurt å gi kvalme oppkastunger? Og hva er det IKKE lurt å gi dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TYnn havresuppe balansert med litt salt og litt sukker, hvit ris, hvitt brød, biola, blåbærsaft skal visst være bra. Kumelk er ikke bra!

Husk å gi masse drikke, helst vann!

Skrevet

Enig med det hun over foreslår, men jeg fikk vite at det viktigste er å bare gi en slurk med væske eller en liten bit mat, så vente i minst 10 minutter, så en ny slurk eller en ny bit og vente i nye 10 minutter osv i endel timer. Får magen for mye (og 3-4 slurker eller biter kan bli for mye etter magesjau) vil den reagere med å "vrenge opp igjen" maten, men får den bare ørlitegranne vil den mest sannsynlig holde på det den får og etterhvert klare å holde på mer og mer. Dette fikk vi vite på legevakten sist ungene hadde magesjau.

Skrevet

Takker for gode råd. "Problemet" våt er at vi har ei veldig matglad jente, så fry rt vanskalig å nekte henne mat... Jeg synes det er så rart at hun har såpass matlyst under oppkastsjau, jeg vet sjøl at når jeg er sånn syk så er mat det eklkeste jeg kan teke meg ; ) Men vi skal forsøke rådene! Takk nok en gang : )

Og: hva skulle jeg gjort uten dette nettstedet og alle de kloke kvinter og menn som befinner seg her inne og som så villig deler kunnskap??

Skrevet

Oj, her ble det mange rare skrivefeil gitt... ; )

Skrevet

Vi har samme problem med vår 4 åring, han er ekstremt glad i mat. Det vi gjorde sist (da var han 3 år), var å sette på timeren på ovnen slik at den pep etter 10 minutter, så fikk han en bit elelr en slurk av noe, og vi satte på nye 10 minutter, han var kjapp til å lære seg at han fikk velge en bit mat eller en slurk drikke når det pep :-) Etter 1,5 time sånn kortet vi ned til 7 minutter og så 5 minutter og mot slutten av dagen spiste han en halv skive uten at noe kom opp, fungerte veldig bra her i hvertfall.

Skrevet

Min 2,5-åring hadde oppkastsyke for noen mnd siden, og jeg begynte altfor fort å gi vanlig mat. Derfor kastet han opp lenge. Var hos veldig flink barnelege som anbefalte å gi avkok av ris blandet med blåbærsaft. I minst en dag, kanskje to, før jeg begynte med vanlig mat igjen. Selv om han allerede ikke hadde spist noe særlig på mange dager. Var vanskelig å nekte ham andre ting, men det virket likevel som at han forstod når jeg sa at hn var syk i magen og derfor ikke kunne få ting. Håper jenta di snart blir bedre:)

Skrevet

Vi fikk beskjed av legen at blåbærsaft og gulrotstuing skulle binde magen! Han sa også at raspet eple var bra.

Det har også funket på meg, raspet eple kommer aldri opp igjen hos noen av oss!

Det er jo selfølgelig også viktig som det står at det ikke er lurt å gi mye på en gang men litt å litt for å vende magen tilbake til mat igjen!

Håper hun er blitt frisk!

Å ja, kokt vann er et must, bruker bare å gi kokt vann til ca 3 dager etter at symptomene er borte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...