Gå til innhold

Kiss-kidd..

NydeligeGuttenKom05.03.07

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir kiss-kidd oppdaget ved 6 ukerskontroll? Eller må man til noen andre for å finne ut av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei ikke hos oss hvertfall. Jeg oppdaget skjev nakke selv på barsel og gikk lenge hos fysioterapeut på helsestasjon. Til slutt var jeg hos ute imhof da sønnen min var 5 mnd, og fikk bekreftet det jeg ante; det var kiss. Fys på helsestasjonen hadde da to ganger nektet for at han hadde det. Ble bra etter to behandlinger hos manuell terapeut og oppfølging hos ute.

Skrevet

Lurer på om sønnen min kan ha dette.. Burde jeg da ta kontakt med en manuellterapeut selv?

Skrevet

Jeg oppdaget det selv.

Og kontaktet manuellterapaut på eget initiativ, så det vil jeg absolutt anbefale.

Ina ble frisk etter 2 behandlinger og får nå oppfølging av fysioterapaut.

Skrevet

mener å ha hørt at de har mest nytte av ev behandling for kiss-kidd mellom 3-7 mnd, så hvis din er yngre enn 6 uker ennå ville jeg sett an litt. Du kan jo ev høre hva de sier på helsestasjonen. Hvis han har kiss ville jeg absolutt hatt en man terapeut til å behandle ja, og tatt kontakt selv. Du kan ev se www.kiss-kidd.no for symptomer og risikofaktorer. Eneste risikofaktor hos oss var at de trykket på magen min da han ble født. Hadde noen av symptomene, blant annet favorittside og "kolikk".

Skrevet

Vi oppdaget det også selv, og var til behandling hos manuell terapeut. Bra etter tre behandlinger:-) Husk bare at det må være en terapeut som jobber med barn. Forøvrig er det vel ofte sånn at både hs og leger har liten kunnskap, vi fikk ikke hjelp der. Bare beskjed om å vente, noe jeg er glad vi ikke hørte på...

Skrevet

Behøver ikke å vente til 3 mnd, datteren min fikk behandling 4 uker og 10 uker gammel. Ute Imhof mener at det bør behandles tidlig som mulig. Mange barn har vondt!! Kontakt manuell terapeut selv. Dette er en ukjent diagnose for mange.

Skrevet

bra du presiserte clio:-) vet ikke hvor jeg har hørt det fra, og fant ikke igjen nå. Vi gikk lenge hos fys på hs, så jeg kom ikke til ute før han var 5 mnd. Ble forsikret på helsestasjonen at han ikke hadde kiss, og når jeg kom til ute kastet hun nærmest bare et blikk på han for å se at han hadde det. Ble lei meg, han har nok hatt vondt:-( men heldigvis bra nå!!

Skrevet

Gutten min er 5 uker. Men skriker barn med kiss-kidd mye? At det kan forveksles med kolikk?

Har disse risikofaktorene:

- forløstt med sugekopp

- født med ansiktet først

- hvor fødselen tok uvanlig lang tid (veit ikke om det er unomalt lang tid, men gikk med rier i tre dager, og lå 19 timer på sykehuset. Det tok 14 timer fra vannet blei tatt til han var ute..)

Har disse symptomene:

- Skjevstilling av hodet (yndlingsside)

- Ligger med hodet veldig bakoverbøyd (til tider)

- Søvnforstyrrelser, barnet skriker i søvne (sover veldig urolig, på dagtid kan han våkne hvert 20. minutt).

- Asymmetrisk hodefasong, ansiktsasymmetri

Skrevet

det kan ofte forveksles med kolikk ja. Vår skrek masse, spesielt på kvelden, hadde store problemer med innsovning etc. Syns symptomene høres ut som kiss, hodet bakoverbøyd er et symptom på kiss 2 som var det vi hadde. Også yndlingsside er typisk. Ute spurte meg om han hadde slitt vekk håret i bakhodet-har din det? Tror sugekopp kan føre til økt risiko for kiss.

Skrevet

Ja, barn med kiss kan skrike mye. De fleste kiss-barn har problemer med magen, noe som fører til skriking(og kolikk).

Har blitt fortalt at barn med kiss sover dårlig av ulike årsaker:

*Smerter i nakke, vanskelig å finne god liggestilling.

*Magesmerter

*Nakkeskjevheten forflytter seg nedover i ryggraden. Det danner seg en forstivninger av ryggraden. Dette påvirker visst søvnen.

* Den skjeve hodeformen hindrer visst hjernevæsken å flyte fritt.(veldig enkelt forklart)Det påvirker søvnen.

Ville helt klart tatt en tur til manuell terapeut ja! Det at ansiktet kom først (stjernekikker?) + sugekopp er absolutt en indikasjon for kiss.

Skrevet

Ja, han var stjernekikker.. Sover dårlig.. Han våkner fort etter at han har sovna, sover veldig utrolig..

Han har ikke sliti vekk håret helt enda, men det er litt tynnere akkurat på bakhodet..

Tusen takk for svar=)

Skrevet

var helt slitt vekk hos oss-typisk tegn visstnok. Hvis du bor i oslo-området anbefales ute imhof ved barneklinikken, eller bjørn helgar ved fjellhamar.

Ønsker dere lykke til:-)!!!

Skrevet

Takk for det=)

Men en ting til, når gutten min skal sove så ligger han veldig ofte og snur på hode sitt, frem og tilbake og er kjempeurolig og sutrer før han endelig får roa seg ned og sovner.. Kan det da være at han har problemer med å finne en god sovestilling, og kanskje har vondt?

Skrevet

Ja, det kan hende. Ellers så er det ikke så veldig uvanlig at barnet snur hodet sitt slik før de osvner da... Men har han kiss 2, vil de ofte mislike å ligge på ryggen, og sideleie er en stilling de trives bedre i. Da drar de hodet gjerne laaangt bakover.

Noen kiss-barn gnir hodet mot underlaget mye. Kanskje det er det han gjør?

Skrevet

Hvis man er i tvil anbefaler jeg ALLE om å ringe Ute Imhof.Hun jobber på barneklinikken i Oslo, det var henne som innførte det i Norge. Hun kan masse. Se Barneklinikken.com eller .no...

Gå etter dine følelser på dette, og ikke tro at hs kan noe om det...min hs hadde aldri hørt om det en gang!!!!

Skrevet

det skal være barneklinikken.com (ang svaret til bråten). Vår drev også sånn med hodet, vet ikke om det er pga vondt eller om det er noe flere gjør:-) Men vår hadde overvekt av kiss2 (oftest er det en blanding), og da er det nok ubehag i å ligge på ryggen. Du kan sikkert ringe og snakke med ute ved barneklinikken. Om du ikke bor i oslo kan hun sikkert anbefale noen du kan gå til. Det som er viktig med kissbarn er at de ikke skal tøyes. Derfor er det viktig å gå til noen som har erfaring med det, og med så små barn.

Skrevet

etter vår første behandling sov gutten i et par timer, og det kom en del luft:-) På kvelden sovnet han kl 20, hadde pleid å lagt seg kl ett!!:-( etter tre kvelder fikk han en skrikekveld (forferdelig). Det er visst også vanlig. Men det blir en helt ny baby når de har fått behandling:-)

Skrevet

Men de terapeutene som er nevnt på www.kiss-kidd.no de burde vel ha erfaring med dette? Fant en i nærheten av der jeg bor.. Så tenkte kanskje på å ringe dit.. Eller burde jeg ringe henne dere snakker om først?

Skrevet

Ikke alle terapeutene der har så veldig mye erfaring er det blitt meg bekjent. Bor du i nærheten av Oslo, ville jeg helt klart dratt dit. Bjørn Helgar helst. Har selv fått hjelp av en i Oppegård(Greverud), da jeg bor helt i halden. Flinke der og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...