martina85-på OVERTID!!! Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 jeg fikk beskjed om at jeg hadde lav plodprosent (10,5) noen som vet hvorda det kan forebygges og hva det kommer av??
martina85-på OVERTID!!! Skrevet 12. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2007 jeg drikker tran og tar kosttilskudd med jern HVER DAG! så vet ikke hva mer jeg burde gjort...
Bergene Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Er det multivitaminer med jern du tar? I så fall er det bare 5 mg jern i disse, noe som er veldig lite. Min blodprosent var på 10,8 og jeg fikk beskjed om å ta en hemofer jerntabbelett sammen med en c vitamin. Dette i tillegg til multivitamin pillen (med 5 mg jern) og omega 3 som jeg tok fra før .
Bergene Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Så nå tar jeg altså 14 mg jern daglig, 5 mg i multivitaminene og 9 i hemofer pillene.
Haddy Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Hmm.. Jeg har 9,6 i blodprosent, og tar 2 hemofer daglig..
Gjest Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Jeg slet i forrige svangerskap med lav blodprosent i tillegg er jeg blodgiver til vanlig. Da skal man ta jerntilskudd, men jeg blir sinnsykt hard i magen av det og får trøbbel med hemorider med en gang. I stedenfor jerntabl. tok jeg i forrige svangerskap noe som heter Floradux Formula, det er noe planteekstrakt med mye jern. Det får du kjøpt i helsekost og i helsekosthylla i vanlig dagligvare. Drakk litt sånn hver dag og fikk da opp blodprosenten i gjen. I tillegg er det lurt å spise jernholdig mat. Leverpostei, brunost, Grønne grønnsaker (spinat, brokkoli). Drikk gjerne appelsinjuice sammen med brødskivene med leverpostei, eventuelt sammen med jerntabl. Juicen gjør at kroppen lettere tar opp jern. Unngå å drikke for mye te - da det trekker ut jern av kroppen...
Elllis Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Jeg hadde 10,5 også, fikk beskjed av legen om å gå opp til 100 mg jern - tar dette nå. Tre uker etter har jeg gått opp til 11,3 - ikke så mye men bedre. Med andre ord må det meget sterke saker til for å få opp blodprosenten.... hemofer funker ikke i det hele tatt, det er mest for forebygging (at man ikke går ned)
Gjest Skrevet 13. april 2007 #9 Skrevet 13. april 2007 Ta jerntbl sammen med appelsin juice, c-vitamin i juicen bedrer opptaket av jern i tarmen. Dessuten bør tabletten helst taes 2 timer før eller etter måltid, og ikke sammen med kaffe eller te. Men jerntabletter bør uansett ikke taes med mindre lege/jordmor råder deg til det. Du kunne kanskje fått sjekket jernlageret ditt (ferritin, ei blodprøve).
77modell Skrevet 13. april 2007 #10 Skrevet 13. april 2007 Min Blod% var 9.8 på onsdag, begynte på 12.0. Det om en skal ta jern eller ikke avhenger litt på jernlageret(ferritin) dere har. Mitt var på første bl.prøvene 146. Nå før påske ble det tatt igjen å da var ferritinen 4, veldig lavt. Men fikk beskje både med JM og på apotek at det er litt omdiskutert å ta jern når en er gravid! Det er normalt att det går ned pga graviditeten. Men at det går litt mer på hvordan en føler seg. Jeg er veldig trøtt, så kombinasjonen sliten/trøtt, lav blod% og veldig lav ferritin så begynte jeg på jern. Ferromax 65mg var det jeg begynte på. For de på apoteket sa at den hemofær eller ka den hete er så lite jern i at det nesten ikke var vits......ikke vet jeg.
mamma til 2 herlige gutter Skrevet 13. april 2007 #11 Skrevet 13. april 2007 Jeg hade også 10.5 i dag og ble anbefalt floradux for den er snillere med magen. Hvis vi ikke får opp blodprosenten før fødsel og amming kan man risikere å måtte ta blodoverføring.
Graviden/4.mann*har*født* Skrevet 13. april 2007 #12 Skrevet 13. april 2007 Min Hb var 9,6 på sist kontroll. Jeg tar jern, men har lav hb til vanlig oxo... ligger på rundt 12 til vanlig. Prøver å spise en del grøntfor, brunost, prim og leverpostei i tillegg. Har hatt lav Hb alle sv.skapene, men det har gått fint:)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #13 Skrevet 13. april 2007 Vil anbefale deg å pröve Niferex, 100 mg jerntabletter. hemofer er bare et kosttilskudd og hjelper ikke så mye - har nemlig forsökt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå