Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 eg har bulimi,og klare dessverre ikkje holde på maten.e 31 uke på vei,og har gått opp bare 4kg.ingen hjelpe meg.har sagt fra både til lege og jordmor,men dem bare trakk på skuldra og meinte d sku mykkje tell førr å skade babyen.sikkert mange som syns eg e egoistisk,og ikkje tenke på babyen,men maten kjæm opp av seg sjøl.eg blir så sliten,heile dagen går med til spying og eting.nån andre med samme problem?
Mirakelungen Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 uffda, hørtes slitsomt ut, ikke noe særlig å spy hele tiden. det er rart at du ikke har bedre oppfølging. men hvor mye veide du før du ble gravid? var du undervektig/mager?? under forrige svangerskap gikk jeg opp 5 kg til sammen, kanskje er du av de som ikke blir stor gravid?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 veit at d ikkje e veldi unormalt å gå opp såpass lite tell no,og dæm sei at magen har kjempefin vekst.men uroen e der likevel.la på meg godt over 20kg i di 2 forrige svangerskapene.da hadde eg ikkje fått bulimi enda.har hatt d i ca 12 år,men blitt mykkje værre etter eg blei gravid.eg går fortsatt i heilt vanlige klær,dongeri osv,og akkurat d e eg jo fornøyd med.synes bare d e så rart at ikkje jordmor tilbyr nåkka form førr hjelp.eg vil liksom ikkje mase om d heller.
Gjest Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Om du virkelig VIL ha hjelp til å slutte med dette nå under svangerskapet, så går det vel an å si det i rene ord til jordmor også? Ikke bare forvente at hun skal sette himmel og jord i bevegelse? Kanskje dere har snakket litt forbi hverandre, og at hun ikke har skjønt hvor stort problemet er?
Gjest Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Jeg synes det er veldig rart at du ikke blir fulgt opp om du har fortalt det til fastlegen din eller jm. - Spesielt om du har lidd av Bulimi i 12 år. Du har vel vært til behandling for dette tidligere? Min søster har lidd av spiseforstyrrelser tidligere, og når hun ble gravid, så var det legens initiativ som gjorde at hun ble fulgt opp spesielt nettopp pga tidligere spiseforstyrrelser. Det å gå gravid kan trigge spiseforstyrrelsene igjen. Hun gikk heller ikke opp mer enn 4 kilo på HELE svangerskapet sitt, og det var ikke skadelig for hverken henne eller babyen, men hun ble tatt på alvor og fulgt opp mye gjennom det hele. Det de gjorde var å veie henne oftere, hyppigere blodprøver for å kontrollere at hun ikke manglet noe av de næringsstoffene hun trengte, samt at de fulgte opp dette med depresjoner både før og etter svangerskapet. - Du er faktisk mer utsatt for depresjoner når du lider av spiseforstyrrelser. Jeg synes du skal si fra, klinkende klart til legen din eller jm, at du sliter med spiseforstyrrelser og at du trenger hjelp NÅ! Dette er de forpliktet til å ta på alvor. Personlig har jeg bedre erfaring med legen min enn jm, så jeg ville tatt kontakt med ham/henne. Men dette kjenner du på selv. Ønsker deg masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 tusen takk for svar.nei,eg har faktisk aldri fått behandling.fastlegen min sa førr nån år sia at d gjor ingenting om eg,unge menneske,spydde endel.kroppen tålte d.når eg spurte ka eg sku gjøre no som eg va gravid sa han,ta deg sammen,vis ansvar og tenk på ongen.ja,eg prøve jo d da,men kan ikkje bøye meg framover uten at all maten kjæm opp igjen.har sagt d 3 gang te jordmora,men ho sei bære at ongen/magen har fin vekst.så ka gjør eg da?nei,no skal eg ikkje klage meir om detta,tenkte bare at d kanskje va nån i samme situasjon som meg,som kunne trøste meg litt.he,he.blir jo litt smådeppa
Gjest Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Norsk senter for spiseforstyrrelser. Du kan finne kontaktinformasjon på nettsidene deres www.senterforspiseforstyrrelser.no - De har også lokale lag og foreninger med folk som er i samme situasjon som deg. - Du skal ikke gå gjennom dette alene! Det er helt horribelt at legen og jm ikke tar deg på alvor. Det er klart vi skal trøste deg her inne, men de plagene du sliter med er langt mer alvorlige enn at litt trøst fra oss kan hjelpe deg. Bulimi er en alvorlig lidelse og man skal ikke slite med dette alene. - Dessuten så har du snart et barn å tenke på for fremtiden, som trenger mammaen sin og hennes fulle oppmerksomhet!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 tusen takk.huff,eg blir så lett rørt,nesten på gråten no.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 jeg synest det er heeelt utrolig at du ikke har blitt tatt på alvor!!!!???? jeg har også bulimi, og da jeg var ca 20 uker på vei, tok det overhånd og jeg begynte ¨å kaste opp igjen- taklet ikke vektoppgangen. jeg sa ifra til fastlegen min og hun nermest ropte varsku her!!! sendte meg rett til blodprøve for å sjekke salt lagrene mine eller noe i den dur, samt hun ringte rett til psykiatrisk poliklinikk og snakket med en psykiater der ( mens jeg fremdeles var på legekontoret) og spurte om råd/ hva skal de gjøre for meg nå? de var begge enige om at dette var alvorlig, og at de måtte gjøre noe for å hjelpe meg nå gikk bare noen uker før jeg var til første samtale med psykiateren, og går fremdeles der med gjevne mellomrom, hun holder på å utrede meg enda jeg ble "tatt inn i varmen" med en gang pga jeg er gravid, og det er som de sier, det er ikke bare meg lenger liksom hun fastlegen min bestillte blandt annet en ekstra ul-time til meg for å sjekke veksten til babyen, men det skulle vise seg å vere en heller utrivelig opplevelse......... den legen der var et skikkelig rævhål rett og slett- han var spydig og sarkastisk til meg, (pga spiseforstyrrelsen) så ille at sambo var nær ved å sprekke, og gi han super jævelen skikkelig inn..... så da virker det som om den derre legen din er av samme ulla som han vi støtte borti... (( nei ikke lett dette her altså, men synest du skal rett og slett kreve din rett til hjelp ( vet at det kan vere vrient altså, på en måte vil en jo være i fred så en kan "passe sin egen vekt" uten at noen skal komme å blande seg og sørge for vektoppgang liksom (vil jo ikke gå opp!!!) men på den andre siden sitter verdens tyyyngste samvittighet for babyen og vi plages med det i tilleg til å plages med "samvittighet" for sin egen vekt) lykke til da:) vet jævlig godt at det er vanskelige tider for deg nå.... klem
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #10 Skrevet 13. april 2007 huff ja,ikkje enkelt detta her.eg skal sei d atter en gang te legen min på tirsdag.sett oppe i natt pga halsbrann,absolutt alt eg spiste i går kom opp,så da e detta straffa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå