Gå til innhold

Klipper uansett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist fødsel revnet jeg like bak til endetarmen, og litt inn på muskelen der. Er selvfølgelig bekymret for å revne minst like mye denne gangen, men så har jeg fått høre av venninner at de vil klippe meg uansett denne gangen pga dette. På sykehuset der jeg skal føde har de tatt i bruk denne finske teknikken. Noen som vet om dette stemmer? Jeg synes ikke det var noe beroligende, og gruer meg allerede til rekonvalensen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan uansett be om å bli klippet. Det har jeg gjordt, og det var helt greit det. Jeg veit det er en stor unge, og jeg revnet endel under første fødsel, så denne gangen føles det tryggere med et kontollert klipp som blir pent sydd etterpå. Det hadde jordmor all mulig forståelse for..

Så bare ta en samtale med jordmor om det du, du får det akkurat som du vil. Lykke til!

Skrevet

eh... hva er den finske metoden???? *lurer*

Skrevet

Finnene er visst flinkere til å støtte opp under forløsningen, og har et spesielt fingergrep som de har lært bort til noen norske sykehus i vinter. De har veldig lite revning der i forhold til i Norge.

Skrevet

De bruker også litt lengre til under pressfasen(eller hva det nå heter)..

Stresser ikke sånn, da får kroppen bedre tid på seg til å tøye ut og alt det der..

Skrevet

De brukteden nye teknikken på meg. Du må holde igjen under pressriene, når hodet står i åpningen, slik at huden får tøyd seg sakte men sikkert. det er tungt og vondt, men det funker. Jeg ble bare sydd 2 sting denne gang, mot 40 sist. Revnet noe helt for jævli første gang,så denne gang var jo som en drøm.

Skrevet

Men da klippet de ikke automatisk på deg da?

Skrevet

Har lest at de helst ikke klipper lenger, fordi det gror mye raskere, og bedre når "det går sine naturlige veier". Men hvis det gikk helt bak til endetarmen sist, ville jeg nok foretukket å bli klippet, slik at du ikke får varige plager, hvis du skulle revne helt bak igjen.

Skrevet

Sånn som jeg forsto det etter artikkelen som sto i Gravid så klipper dem heller nå enn å la det revne.. Da har de mer "kontroll" på det..

Men de klipper nok kun hvis det er nødvendig, kan ikke tro at de klipper alle uansett! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...