prøvekluten+3små Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 ei venninne hevder tøybleier blir så mye billigere og er like lettvindt som vanlige bleier.miljøvennlige er de og..veit ikke om jeg er helt enig i alt dette jeg.. hva gjør man f.eks om ungen stordriter på seg mens en er ute da?har man med bæsjeposer til bleien for så å gå med en stinkende bleie i veska? ..og en må vel ha en del slike bleier til en hver tid for å dekke opp forbruket,i tillegg til p vente på de som henger til tørk? og den miljøvennlige siden...er jo kanskje ikke så mye mer miljøvennlig at vaskemaskina går døgnet rundt heller?
Gjest Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Det er greit å greit å tenke miljø, men jeg tenker slik at tøybleier ikke er så miljøvennlige som de skal ha det til... tenker på ofte vask, vaskemiddel, bruk av varmt vann m.m så jeg går nok for vanlige bleier. Da jeg var liten brukte jeg tøybleier du skulle hørt mamma's skrik da hun så jeg dro tøybleiene ned i do :-)
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 jeg skal nok bruke vanlig bleier.. blir mye slit syns jeg med disse tøy-bleiene...
prøvekluten+3små Skrevet 12. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. april 2007 ja,det jeg og mener..man må jo bruke strøm+ en del vaskemidler som heller ikke er bra for miljøet,og når man da tenker på hvor mange ganger iløpet av et år disse må vaskes,så kan jeg ikke skjønne anna enn at vinninga går opp i spinninga..det bare HØRES mer edelt og miljøvennlig ut;o) dyre i innkjøp har jeg og hørt de er.. mamma og brukte tøybleier på meg det første halve året,og verre svineri skal man leite lenge etter sa hu;o) nei,har brukt,og skal bruke engangs her hvertfall:o)
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Jeg har tenkt å bruke tøybleier "så langt det går", men klart at hvis jeg skal bort en hel dag, så er det nok mye mer lettvindt med engangsbleie. Tenker vel så mye på bebyen som miljøet, av en eller annen grunn innbiller jeg meg at tøybleier følres mer behagelige, men mulig jeg tar feil. Selv får jeg i alle fall noia av bind, og tenker at det må være samme med bleier? Synes i alle fall det er ok å kunne velge, jeg da
Solskinnsjenta Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Vi har noen venner som bruker tøybleier og er veldig fornøyd med det. Vurderer faktisk å bruke det selv, og vi venter tvillinger! De bruker lommebleier. De ser nesten ut som vanlige bleier, du legger et absorberende innlegg inni bleien, samt et rispapir som samler opp "dritten". Dette rispapiret kaster du i do når du skifter bleie. Vanligvis skifter man bleie 6-7 ganger hver dag. De kjøpte 15 bleier, og har en bleievask om dagen. Det er altså 1 vask i tillegg til alt annet som må vaskes! De vasker om kvelden, og har tørre bleier til neste dag. Når det gjelder pris kan man faktisk spare endel penger på tøybleier. Det er en engangsutgift på ca 1500-2000 kr, avhengig av hvilken type man kjøper. Nå er jeg ikke helt sikker på hvor mye papirbleier koster, men hvis man regner med at de koster ca 1 kr pr stk, tar det ca 9 måneder før man har brukt 2000 på papirbleier (hvis man bruker 7 bleier pr dag). De fleste bruker bleier dobbelt så lenge som dette, og bleiene kan også gå i arv til yngre barn. Vil anbefale å gå inn på bleiedebatten her inne, og se på nettstedet www.tettinntil.com Der står mye nyttig info om tøybleier, både lomme og brettebleier. Og husk: Produsentene av papirbleier vil gjerne selge sine produkter, og ynder å påpeke hvor miljøvennlig sine produkter er, selv om de i regelen ikke er det. Strøm til vaskemaskiner i Norge er stort sett miljøvennlig vannkraft, og vi har nok vann her!
prøvekluten+3små Skrevet 12. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2007 hihi,noia av bind ja...tenk deg da ullbind;o)
Solskinnsjenta Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Vil også legge til at barn som bruker tøybleier får mindre bleieutslett enn av papirbleier. Av den enkle grunn at papirbleier absorberer SÅ MYE at de trekker fuktigheten ut av huden på barnet! Tøybleiebarn er også lettere å avvenne fra bleiene ann andre, fordi de merker at de blir våte og har derfor motivasjon til å slutte når de er store nok til å styre det selv. Tøybleier har også utviklet seg mye de siste 20 årene, så det er litt anderledes for oss enn for våre mødre!
prøvekluten+3små Skrevet 12. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2007 ..syns bare d virker så tungvindt..hva gjør de f.eks på hyttetur uten vaskemaskin da? eller på ferie i syden ect etc...bruker de papirbleier i nødstilfeller da el? og hvordan kan det være en engangsutgift?må ikke dise bleiene skiftes ut ettersom barnet vokser?
prøvekluten+3små Skrevet 12. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 12. april 2007 ..det samme kan man gjøre med dry nites bleier:o) de blir og våte og har som mål å gjøre avvenningen lettere for de som sliter..kan da ikke være bra for en liten baby å ha en våt bleie på seg vel?
Solskinnsjenta Skrevet 12. april 2007 #11 Skrevet 12. april 2007 De fleste hytter i dag har vaskemaskin - hehe. Og hva gjør man hvis man ikke har med seg nok bleier hjemmefra til sydenferien? Man kjøper nye der! Bleiene kan justeres, den typen de har gjelder for barn fra 4 - 15 kg, det er fra nyfødt til ca 2 år. De brukte papirbleier første måneden fordi gutten deres ikke veide mer enn 3 kg da han ble født. Bleieskiftene tar vel kanskje 5 sek ekstra for å legge innleggene i bleien, 2 sek å kaste rispapiret i do samt 2 sek å legge tøybleien i bløt i lukket boks. De kjører vaskemaskinen en skylleomgang (uten vaskemiddel) før de vasker bleiene. Skal ikke bruke skyllemiddel på bleiene, så ett ekstra utslipp av vaskemiddel hver dag... Vi kommer til å bruke miljøvennlig vaskemiddel uten parfyme og farge uansett, for jeg er allergisk. Så da har jeg ingen dårlig samvittighet. Tenk så mye utslipp papirbleiene sørger for! De kan ikke brytes ned, så de blir brent. Og plastikk brenner ikke akkurat miljøvennlig. Uff, nå høres jeg fanatisk ut. Ikke meningen =) Vil som sagt anbefale å lese mer på www.tettinntil.com. Der står det mye bra!
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 12. april 2007 #12 Skrevet 12. april 2007 hehe.. det er litt morsomt da.. for de som bruker tøybleier bruker disse vanlige bleiene som nød-bleier, men mamma fortalte meg at da jeg og søstra mi var små så brukte hu ofte tøybleier som nød bleier (da det var tomt for bleier hadde hun tøybleier liggende).. jeg velger å være miljøvennlig på andre måter.. kan ikke se for meg å måtte skylle bæsj for å så måtte vaske de.. det blir jo evig møkk .. men men.. det kan jo ikke være noe for alle.. lillesøstra mi tålte i libero bleiene.. så hun måtte bruke pampers.. man skifter jo bleie ganske ofte da.. de første 3 mnd er det jo ekstremt... og man merker om barnet føler ubehag med bleiene de går i
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 12. april 2007 #13 Skrevet 12. april 2007 hehe Men det er bind-overflaten som er ekkel, ikke selve bindet, hvis du skjønner. Og tøybleiene er jo av bomull (med ullbukse utenpå), så det blir jo som en vanlgi bomullstruse mot huden. Forøvrig har jeg faktisk ulltruse selv, når jeg tenker meg om. En sexy (not!) sak fra Devold osm jeg bruker på vinterturer i fjellet. Ikkeno i veien med den
prøvekluten+3små Skrevet 12. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 12. april 2007 hehhe,vil si de fleste hytter IKKE har vaskemaskin jeg da,bare for å kommentere den;o) ingen av våre tre har det...er slike primtive ting so gjør det til "hytte" syns jeg..men nok om det,passe usaklig egentli.. sønnen min tålte ikke pampers han,så vi gikk over til libero,og alt gikk finfint.. hhhe,jeg ser og for meg DEN ammoniakkstanka på badet med å ha til en hver tid sure bleier liggende i en bøtte..fysjom
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 12. april 2007 #15 Skrevet 12. april 2007 du skal få lov til å slippe tøybleier, ingen som tvinger deg Men ingen jeg kjenner som har brukt tøybleier har hatt problem med stank av sure bleier hverken på badet eller i veska. Jeg synes det er mer snodig med disse bleiebøttene som snurper inn engangspleier i "en velduftende palstfilm" som annonsene sier. Men det er nå meg, da. Tror nok at instillingen til tøybleier er det som avgjør om man synes det er helt greit eller bare et uhygienisk ork.
prøvekluten+3små Skrevet 12. april 2007 Forfatter #16 Skrevet 12. april 2007 jajja:o)jeg slipper tøybleier ja,uten tvil:o) og du har nok rett i at innstillinga avgjør..her hiver vi bleiene ut med engang vi...vil ikke ha slikt på badet i det heletatt:o)
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 12. april 2007 #17 Skrevet 12. april 2007 Vi kommer til aa bruke toeybleier, og jeg storgleder meg til det. En ting jeg tror veldig mange ikke er klar over er at toeybleier har forrandret seg ENORMT paa de siste 10-20 aarene. De lommebleiene vi kommer til aa bruke tror jeg kommer til aa vaere like enkle som engangs i bruk (du kan ta en titt i albumet mitt hvis du vil) De har et mykt fleece-lag innerst, og et vanntett pustende stoff utenpaa. Festes med trykk-knapper og de kan reguleres slik at de passer ungen akkurat. Dessutten kommer de i 20 forskjellige morsomme farger, og jeg gleder meg til aa "matche" bleien til klaerne ungen har paa seg. (Er vel ikke alle som tenker saann...men jeg synes naa i allefall de er kjempestilige.) Tynne og nette er de ogsaa--passer godt under vanlige barneklaer. Saa du som sa at du ikke vil bruke toeybleier fordi moren din gjorde det...vit at toeybleier har forrandret seg like mye som papirbleier paa de siste 20 aarene. Hovedgrunnen til at vi velger toeybleier har faktisk med barnets komfort aa gjoere. Jeg kan ikke tenke meg at aa gaa inntullet i papir og plast i 3 aar er noe saerlig komfertabelt. Vet at jeg selv ikke er glad i aa gaa i bind. Tenker at en vaat bleie maa skiftes uansett--det er jo derfor veldig mange unger faar bleieutslett--fordi bleien ikke skiftes nok. Med engangsbleier tror jeg det hadde blitt fristende aa gaa for lenge uten aa skifte...og da er det ogsaa hoeyere risiko for bleieutslett. Men dette er jo noe man maa vurdere selv. Naar det gjelder miljoe, saa er det sant at toeybleier ogsaa bruker stroem og vann. Men jeg mener naa i allefall at aa produsere 8000 engangsbleier (noe et barn bruker i bleieperioden) av plast og trevirke, for ikke aa nevne kjemikalene, transportere dem rundt om kring i verden slik at de kan distribueres, og saa kaste 1 1/2 tonn i soepla forrurenser mer enn aa sette paa to vaskemaskiner i uka. (Da brukes like mye vann per vask som om en voksen drar ned i do 5 ganger i uka.) Det er sant at toeybleiene vi har valgt ogsaa bruker miljoeressursser--men her er det snakk om 40 bleier som kan brukes paa dette barnet og fremtidlige soesken, i forhold til 8000 bleier per barn. (Sjekk informasjonen min paa f.eks gronn hverdag.) Har lest litt om det i det siste, og disse studiene som mener at toeybleier er like skadelige ble alle foretatt av Pampers paa 1990 tallet, og har senere blitt trukket tilbake. Saa med disse opplysningene i bakhodet mener naa jeg fremdeles at toeybleier er mer miljoevennlige...og det er ogsaa dette forskingsstudiene som er uavhengige av engangsbleieprodusentene viser. Dette ble mye...og jeg trenger ikke si mer...men kan ogsaa nevne at det er sant at vi sparer en god del penger paa det (for ikke aa nevne at med fremtidlige soesken slipper vi bleieutgifter--minus litt stroem), og at toeybleier slett ikke er saa grisete som mange vil ha det til. Man bruker et rispapir inni bleien som man enkelt aa greit drar ned i do dersom det er baesjebleie. Skylling av bleier slipper man ogsaa--men det er lurt aa sette paa en kald forvask en gang i blandt. Vi kommer rett og slett til aa hive toeybleiene i en bleiepose (minus baesj) og vrengen den inn i vaskemaskinen to ganger i uken. Bretting slipper vi, og aa henge dem opp gaar kjempefort. Tror faktisk ikke vi bruker mer tid paa det enn aa ta ut bleier i soepla og saa slipper vi aa drasse bleier hjem fra butikken ogsaa. For vaar del synes vi faktisk toeybleier virker mer hygeinisk (hvem vil ha baesj i soepla?) og enklere enn engangsbleier. Naar det er sagt, tror jeg nok vi kommer til aa kjoepe engangsbleier paa ferier hvor vi ikke har vaskemaskin. Aa drasse skitne bleier med seg i flere dager er sikkert ikke noen stas.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 12. april 2007 #18 Skrevet 12. april 2007 I flg. kenguruloftet er pris paa engangsbleier regnet til 10,000 kroner over hele bleieperioden. Toeybleier regnes i snitt gjerne til 5000 kroner over hele bleieperioden for det foerste barnet--men det er jo avhengig av bleieloesning. For fremtidlige soesken bruker man vel en tusenlapp eller noe slikt i stroem dersom man bruker toeybleier. Man sparer altsaa i gjennomsnitt 5,000 kroner med det foerste barnet og 9,000 med fremtidlige soesken. http://www.kenguruloftet.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå