Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Spurte på første jordmortime i uke 28 om jeg trengte sukkerbelastning pga BMI 31. Hun var ikke sikker, siden hun synes jeg var i så god form. Og i går var jeg på en ny time( har hatt mange timer innimellom disse), og da kom det... Hun hadde forhørt seg rundt, og de nye reglene var ufravikelige.Har man BMI over 27 så bør man på sukkerbelasning rundt 28-30. Men så sa hun at hun hadde visst det en stund,men hadde drøyd å si det siden jeg har hatt det litt tøft i det siste. Og jeg som hadde innstilt meg på å slippe siden jeg ikke hadde hørt noe:( Men er jo i uke 35 når testen skal taes... Det er jo ganske sent da! Gruer meg... Har gått på Grete Roede før svangerskapet, og gått ned 30 kg, og dermed blitt heeeelt avhengig av mat regelmessig. Får jeg ikke frokost innen en halvtime så blir jeg helt skjelven. Og til denne sukkerbelastningen skal jeg komme fastende:( Jaja...overlever vel:) Da vet jeg iallefall om jeg har svangerskapsdiabetes eller ikke...selvom jeg tviler på det. For hun sa at det ikke var noen stor baby jeg bærer på, og formen er super! Men må allikevel si at jeg ble litt betenkt og bekymra... Noen med erfaringer?
Cam_gutt_4_6 Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Sukkeret i glykoseblandingen holder deg nok i gang en kort stund, så jeg håper du skal ta testen tidlig om morgenen.. Ta med en matpakke så du kan spise litt ordentlig like etter at blodsukkeret er målt på slutten av testen! Jeg måtte ta en test i forrige svangerskap, men av en eller annen grunn er det ingen som mener det er nødvendig denne gangen, selv om jeg har en BMI på 32. Fikk forresten en på 3700g forrige gang, og er blitt estimert til ca 4000 denne gangen. Så lenge du har beholdt GR-kostholdet underveis i svangerskapet, eller iallefall tilnærmet, så tviler jeg på at du vil få noe utslag på testen.. Det var en her inne som fikk påvist svangerskapsdiabetes og hun hadde forsåvidt levt sunt så vidt jeg husker, men hun var i risiko gruppen i forhold til at hun også var av pakistansk opprinnelse. Du finner sikkert inleggene hennes fra omtrent 2 måneder tilbake her inne.. Dette går nok bra, så lykke til!
maiprins Skrevet 13. april 2007 #3 Skrevet 13. april 2007 hei jeg hadde ikke hørt om dette engang jeg før jordmor sa det veldig forsiktig på min forrige kontroll, i denne uken, at hun anbefalte meg å ta glukosebelastning. hjelp tenkte jeg, hva er det? sjekket at min bmi var 27før jeg ble gravid. jeg skal ta glukosebelastningen til tirsdag, kl. 9, så da kan jeg skrive litt til deg anonym hvis du vil det. klem
Gjest Ut på tur Skrevet 13. april 2007 #4 Skrevet 13. april 2007 Jeg skal til legen i dag på vanlig kontroll. Tror jeg kommer til å spørre henne hva hun tror. Jeg er så utrolig tørst hele tiden. Spiser relativt sundt men spiser litt mye i forhold til energi forbruket ( mat bekjemper kvalmen+ bekkenløsningen som gjør jeg er litt passiv) Jeg tenker at det viktigste er babyen i magen min. Og så må jeg gjøre det som trengs. Men jeg er heldig og har i dag et avslappet forhold til min overvekt. (etter en laaang kamp) jeg vet at jeg er sunnere enn mange slanke og jeg vet hvor mye jeg må kjempe for å være tynn.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #5 Skrevet 13. april 2007 Takk for tilbakemeldinger alle sammen! Det går nok bra. da vet jeg iallefall om alt står bra til inne i babyhuset:) Selvom jeg synes uke 35+2 er sent å ta det, da kan jo skaden allerede ha skjedd på en måte, etter hva jeg har forstått... Kjempe snilt av deg go'guttimagen å tilby å fortelle hvordan det gikk... men har time samme dag halv 9, så da skal vi jo ta den på likt! Men jeg vil jo gjerne høre hvordan det gikk uannsett og:) Lykke til!
~emin~ og Lillingen april-10 Skrevet 13. april 2007 #6 Skrevet 13. april 2007 Jøss. Jeg spurte spesifikt på mitt legekontor og fikk til svar at jeg ikke trengte glukosebelastning med mindre de fant sukker i urinen eller forhøyet blodsukker. BMI var i seg selv ikke grunn god nok for å måtte gjennom det. Har selv en BMI på rundt 28.
miss blithe Skrevet 13. april 2007 #7 Skrevet 13. april 2007 Jeg har fått samme beskjed som ~emin 01.07.07~ så lenge de ikke finner suker i urinen og blodsukeret er normalt så slipper jeg unna glukosebelastning, rart det er så forskjellig fra lege til lege. Men lykke til hvertfall, håper alt er som detskal være.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #8 Skrevet 14. april 2007 Takk:) Går vel bra! Var den beskjeden jeg fikk og... Men så hadde hun forhørt seg rundt, siden jeg spurte om det. Og da hadde hun fått beskjed om at de nye retningslinjene var ufravikelige, og at hun ville være på den sikre siden! Så da må jeg jo bare da... Men nå har jo jeg BMI 31, og 28 er jo rett over grensen, så kanskje de ser litt igjennom fingrene når BMI ikke er så veldig mye over grensen?
Valentine nr2 Skrevet 16. april 2007 #10 Skrevet 16. april 2007 Litt mer info. Forrige gang måtte jeg ta glukosebelastning pr. så stor mage (bare 1). Dette var for sikkerhets skyld. BMI var ca. 30, men det brydde ikke legen min seg om. Resultatet ble bra, altså ingen diabetes og vi fikken gutt på 51 og 3700g. Husker ikke helt hvilken uke, men tror det var ca 28. Dette er jo kun for sikkerhets skyld og desverre slik at det ofte er overvektige som får større barn. Vi får krysse fingrene for deg!
Valentine nr2 Skrevet 16. april 2007 #11 Skrevet 16. april 2007 Glemte å skrive at jeg var så stor pga. mye fostervann....
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #12 Skrevet 16. april 2007 Tusen takk for svar! gruer meg veldig i kveld! Tenk om jeg har diabetes da... Dessuten er jeg livredd for nåler, så skal prøve å ikke løpe gråtende fra legesekretæren denne gangen... hahaha Men det går jo sikkert over all forventning!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2007 #14 Skrevet 17. april 2007 Vil bare si at sukkerbelastningen gikk bra! Og de trengte bare stikk i fingeren, så det var jo kjempe deilig... Kunne jo latt være å bekymre meg sånn på forhånd da...Men men... Deilig å være ferdig:) Hvordan gikk det med deg som også skulle ta idag? HI
Love my kidz Skrevet 17. april 2007 #15 Skrevet 17. april 2007 Hm.. har en BMI på 36 jeg.. men ingen, hverken lege eller jordmor har nevnt sånt for meg. Er i uke 27 nå. Ingenting galt som vises på urinprøvene, så da klarer jeg meg vel?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2007 #16 Skrevet 17. april 2007 Bluebell(julibarn) Det går nok bra! Men det kan hende de plutselig nevner det. Belastningen skal helst taes i uke 28.-30. Men det er forferdelig delte meninger om man bør ta det hvis man ikke har sukker i urinen eller ikke. Jeg hadde heller ikke sukker. Jordmora ville bare være på den sikre siden tror jeg, og når jeg kom til legen idag så skjønte ikke hun helt hvorfor jeg skulle ta prøven... Har lest om mange her som ikke har tatt belastning pga bra urinprøver, det kommer tydligvis ann på hvem man møter av helsepersonell! Det går nok bra! Men er du usikker så kan du jo nevne det for jordmor eller lege neste gang! HI
Anonym bruker Skrevet 17. april 2007 #17 Skrevet 17. april 2007 Noen som kan forklare meg eller henvise meg til en nettside som har informasjon om hva svangerskapsdiabetes og sukkerbelastning og alt dette er? Før forrige svangerskap hadde jeg en bmi på 31 og det var aldri snakk om noe slikt, men denne gangen var bmi'en på 35... Er enda bare 8 uker på vei, men vil gjerne være litt forberedt på hva jeg kan spørre lege om når jeg skal dit om 2 uker.
Valentine nr2 Skrevet 19. april 2007 #18 Skrevet 19. april 2007 Det finnes masse info. Hvis du søker på google eller går til denne linken: http://www.google.com/search?client=opera&rls=nb&q=svangerskapsdiabetes+og+sukkerbelastning&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8 Er det flere muligheter. Og denne linken ser ut til å gi svar på mye, også for andre som lurer: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2670
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 21. april 2007 #19 Skrevet 21. april 2007 Saa i Norge sender de folk rett paa sukkerbelastningen, altsaa? Er det den som er fastende paa 3 timer? Jeg tok en lignende test paa torsdag (glukosescreening), men det er den som alle gravide i USA maa ta--da drikker man en soet drikk men slipper aa faste. (Skal bare unngaa sukker i 24 timer foer.) Viser den forhoeyet blodsukker etter en time blir man bedt om aa komme inn til fastende sukkerbelastningsproeve (glukosetest). Maa si at jeg var kjempenervoes for aa faa en telefon fra legekontoret i gaar (de sa de kom til aa kontakte meg dersom jeg skulle komme inn til ny test) men de ringte ikke, saa da regner jeg vel med at det er greit. Har vaert litt bekymra for svangerskapsdiabetes fordi jeg vet jeg er i en risikogruppe. Puster ikke helt ut foer mandag...men siden de ikke har ringt regner jeg vel med at det er greit. Den 3-timers testen hoeres ikke noe god ut, nei!!! Lurer paa hvorfor de ikke tar den screeningen foerst i Norge (en-timers testen hvor man slipper aa faste.) Kanskje den ikke alltid viser like noeyaktig resultat? Rart at det er saa forskjellig i forskjellige land...
Singelmamma og banden Skrevet 22. april 2007 #20 Skrevet 22. april 2007 Sukkerbelastning? Aldri hørt om, men hadde BMI på 29,x da jeg ble gravid! Og det betyr at jeg også skulle hatt sukkerbelastning. Det er diabetes i familien også, men verken jm eller lege har tatt opp dette med meg... Litt sent å tenke på dette to dager før termin kanskje...
Anonym bruker Skrevet 22. april 2007 #21 Skrevet 22. april 2007 Sukkerbelastning = fastenede, venøs (ikke i fingern!)blodprøve, drikker sukkervann, venter 2 timer og tar en ny blodprøve(også venøs å ikke i fingeren). Det er for å se om blodsukkert svinger for mye når man får sukker i seg.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2007 #22 Skrevet 22. april 2007 jeg tok sukkerbelastning. fastende og 2 timer og alt det der, og fikk bare stikk i fingeren!
maiprins Skrevet 28. april 2007 #23 Skrevet 28. april 2007 hei Anonym guuud å treig jeg har vært med å svare deg! har vært helt utslitt den siste tiden jeg............. det er jo en av de symptomene man kan få ved svagnerskapsdiabetes.......... her kan du lese min historie.............. http://www.barnimagen.com/forum/thread/9117637 hvordan gikk det med deg da? jeg var i uke 34 akkurat da jeg tok glukosebelastningen
Anonym bruker Skrevet 30. april 2007 #24 Skrevet 30. april 2007 Hei go'guttimagen:) Så uheldig du har vært da! Merkelig at de kan gjøre sånne blemmer:( De gav meg sukkervannet før jeg i det hele tatt hadde målt blodsukkeret... Hadde ikke jeg visst såpass at jeg sa i fra, så måtte jeg ha kommet tilbake dagen etterpå. Men belastningen gikk bra for min del. Hadde fastende på 5,9 og etter 2 timer hadde jeg 6,9. Helt på kanten, men bra.... Var og fikk estimert babyen i uke 35+6, og da ble den estimert til 2600-2700gr. 0,2% over gjennomsnittet, så det blir vel en baby på rundt 3500gr ved termin. Så det er jo bra! Du får ha masse lykke til videre da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå