۰•●☆Mrs.B☆●•۰venter nr 3! Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 flere ganger i løpet av svangerskapet har folk jeg nesten ikke kjenner kommet bort til meg og spurt om det var planlagt.... startet i praksis i går og en av de første spørsmålene jeg fikk av avdelingssykepleieren var om det var en planlagt graviditet..!!!!! nå er jeg riktig nok gift og prøvde i 9 mnd før spira satt så dette barnet var veldig planlagt, men hva om jeg hadde blitt gravid ved et uhell på et one night stand, hvor ekkelt ville ikke det spørsmålet ha vært å fått da??? er det jeg som overreagerer eller er dere enig i at slike spørsmål kan man holde for seg selv....?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Jeg har også problemer med dette spørsmålet. Kjenner jeg blir forbanna når folk spør... Jeg mener at det har de ingenting med, men hva skal man si da?? For meg så blir det litt vanskelig å svare fordi jeg slutta på pillen p.g.a bivirkningene, og selv om vi hadde tenkt å vente et år med prøvinga, så lot vi det stå til. Tenkte at det skulle vel litt mer til en bare en runde i høyet. Og gikk det "galt" så fikk det bare være... Timinga var forferdelig dårlig siden jeg ikke jobber nok til å få utbetalt fødselspenger osv, så jeg føler meg rett og slett litt dum når folk spør om det var planlagt. For det var det jo ikke, men den lille er høyt ønsket og vi gleder oss masse!!!
Gjest Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Enig med deg. Dette barnet var planglag, og om noen spør sier jeg det, men jeg skjønner ikke hvorfor folk føler de har noe med det? Barnet er vell like velkommen om det var planlagt eller ikke.. Kanksje treffer man spikern i hode, og spør noen som har hatt assistert befruktning (heter det det), og har slitt i mange år? Tror ikke folk tenker seg om bare.. Samme med de som åpenlyst glaaaaner på magen, og på meg, men spørr de om jeg venter?Nei.. Kom ut av heisen på jobben og en gjeng med 5-6 damer glana så åpenlyst på magen min lenge, at jeg følte meg som en dust der jeg gikk.. Jaja, godt at det synes ialefall
♥lurelure♥ Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Folk spør meg også, men føler ikke at de mener det negativt. Bare lurer regner jeg med. Så jeg jatter med:) Syntes ikke det gjør noe så lenge jeg ikke får følelsen av at de spør for å være frekke.... Da blir det litt annerledes. Men noen ganger ramler ord ut, folk vet gjerne ikke helt hva de skal si. Jeg har jo sagt ting der og da jeg også som kanskje skulle vært tenkt gjennom, men det er nå menneskelig å plume uti litt:)
snart mamma til 4 <3 Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 enig med dere. andre har vel overhode ikke noe med om en graviditet er planlagt eller ikke. Det holder med gratulasjoner. Den gravide ønsker seg barnet og gleder seg mest sannsynlig over det siden man har valgt å bære det frem? Tror ikke folk spør for å være slemme, men at de spør bare fordi det er et vanlig spørsmål.Dersom de tenker seg om så ser de vel selv at dette er noe de ikke har noe med. Hvilken utbytte gir svaret på et slikt spørsmål- ??
*RutIetutt* Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Merkelig spm....hadde nok reagert som deg, ja.
Amalie82 Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Helt enig... Det er vel en privatsak om det var planlagt eller ikke. Kjenner jeg blir irritert når folk spør om det.
Kaosmamma' n Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Kjempefrekt, i tillegg av helsepersonell. Har selv opplevd å komme inn med MA, og blitt spurt om man virkelig ønsket seg dette barnet av legen! Og det etter at jeg har fortalt at vi hadde prøvd i 8 år, og opplevd 1 dødfødsel og en SA på veien. En del mennesker trenger ett kurs i oppdragelse i hvert fall hvis man skal jobbe med mennesker.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 her er det en litt annen versjon på det samme temaet. Har møtt flere som tar det for gitt at det ikke var planlagt... og det var det ikke heller, men er jo ingen som VET det:) Hvis man ser i forhold til alder på søsken, bolig- og jobb situasjon og alle andre ting synes jeg selv at det kan virke som det var planlagt:)..Skjønner?? altså alle forhold ligger fint til rette for å få en til, MEN det er tredjemann... virker som mange mener at man ikke kan mene at man skal ha tre barn uten at det må være en "glipp". Når det før har vært snakk om barn i vennekretsen og sånn, hvis noen f. eks er gravide, har mitt standpunkt vært, vi ønsker ikke flere nå, men tror jeg kommer til å ville ha det senere. De fleste har visst bare oppfattet halvparten av det jeg sa. Har fått kommentarer som:"Men, dere solgte vel en del babyutstyr...gjorde dere ikke?" (det gjorde vi jo, men kan jo ikke lagre bilstoler og sånt i lange tider, det "går jo ut på dato"- kan ikke ha alt liggende i fall vi finner ut at vi vil ha flere, bedre å selge mens det er salgbart), Neste dag var det ei som sa "ja, gratulerer da, he eh. synes du sa du ikke ville ha flere jeg, men sånt skjer, man tar jo de man får" osv... BLÆH!!!
Mamman til Georg :) Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 Enig i at det er frekt ja Får jo være grenser på hva andre folk skal blande seg borti
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #11 Skrevet 12. april 2007 Synes det er litt frekt ja, selv om jeg tror ay folk ikke mener å være frekke. Men om barnet er planlagt eller ikke, hvilken rolle spiller det da egentlig? Det har jo andre egentlig ingenting med!
Gjest Ut på tur Skrevet 12. april 2007 #12 Skrevet 12. april 2007 Jeg har fått sp.målet fra mange. Virker som det er et vanlig sp.mål. Jeg svarer litt vagt at det er velkomment el.l (kanskje vi burde begynne å spørre"planlegger du også? " hi hi ) Jeg har også fått mange sp.mål som går på vekt. Om jeg har gått opp mye , hvor mye osv. Er vel også en privatsak...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #13 Skrevet 12. april 2007 Må bare spørre dere... Hvordan ellers skal man spørre?? Man vet jo ikke, er jo derfor man spør...Behøver vel ikke å være frekt for det, må det det?? Hvordan ville dere ha spurt en gravid om det var planlagt eller ikke?? Ville dere ha sagt...: Er det et uhell det der?? Er det et one night stand?? Behøver det å være planlagt selvom man er gift?? For de som spør så lurer man jo...Man får jo tanker på om det er planlagt eller ikke. og jeg har selv vært bort på spørsmålet flere ganger før..Og mitt barn var ikke planlagt...Men brydde meg ikke så mye om det..De lurte bare....Klart det er tøft og ekkelt når mange spør..Mennesker er nysgjerrige og sånn er det...Blir jo det samme som her det på noen innlegg(kanskje ikke akkurat nå) at det blir spurt om det var planlagt eller ikke...Blir dere fornærmet da?? Kanskje en tanke vekker eller bare en tanke... Vel dette var godt ment ikke noe vondt i dette...=o) klem fra nr 5
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #14 Skrevet 12. april 2007 Syns det er frekt ja. Etter at jeg giftet meg, så har jeg hele tiden fått spm om ikke vi skal ha flere snart (har en fra tidligere). Det var liksom en selvfølge at det var på tide med flere da. Syns virkelig ikke folk har noe med om det er planlagt, om man skal prøve osv. Ganske sårt med sånne spm. Det er mange som sliter, kanskje har mistet ol. Folk blander seg opp i alt. Skjønner de er nysgjerrige, men et sted går grensen.
kjapttrygtogbilliigKIWIKIWI Skrevet 13. april 2007 #15 Skrevet 13. april 2007 Beredt-"lady with a baby": syns det er fint at du har litt storsinn angåande andre sin reaksjon, altså. for jeg syns virkelig det er så typisk gravide at en virkelig har en mal på hvordan andre skal reagere på ens graviditet/barn etc... tenk dere litt om: hva er det som er frekt med å spørre om barnet var planlagt?? greit at andre egentlig ikke har noe med dette, men jeg er 100% sikker på at alle er inne har spurt om noe de ikke egentlig har noe med en gang. jeg har en uplanlagt og en planlagt, og dette er for all del ikke noe hemmelig.og begge har vært like ØNSKET OG VELKOMNE, de er jo ikke det det går på, og det veit jo folk. om en ikke ønsker å svare kan en vel bare spørre de hva de mener med planlagt da- eller si"spørs hva du mener med planlagt" vi som er gravide bør kanskje slutte å være så jævla nærtakende hele tida. vi kan ikke forvente at alle rundt oss skal ta hensyn til oss og reagere etter "boka vår" på graviditeten-
*Lenn* :-)) Skrevet 13. april 2007 #16 Skrevet 13. april 2007 Det er utrooolig frekt å i det hele tatt spørre et sånt spørsmål! Jeg kjenner jeg blir provosert av det når jeg sitter her..... Med min første hadde jeg termin 27.desember og fikk så mange spørsmål (eller rettere sagt kommentarer) om at "aah, dette kan da ikke være planlagt!! Midt i julen..!!" Utrolig sårende og irriterende!! Og du skal jo gjerne prøve å være høflig, men det går bare ikke i lengden.... Kan legge til at vi har hatt 2 SA og 2 exu, samt 5 mislykkede prøverørsforsøk. Til dere som bruker å spørre sånne spørsmål (håper dere ikke er her inne) slutt med sånne dumme spørsmål! Det har ingenting for seg, det eneste som skjer er at dere sårer og irriterer. Spør heller når terminen er og si noe om hvor koselig det er med små babyer. Hvis dere ikke har noe å si, så la være å si det!! (Amen :))
♥lurelure♥ Skrevet 13. april 2007 #17 Skrevet 13. april 2007 Så hyggelig, da er vi ihvertfall to med denne oppfatningen:) Tror også at vi gjerne er litt ekstra nærtakende i denne perioden, må også huske på at ikke alle rundt oss er gravide og føler det på samme måten. For at vi skal kunne kreve av andre må vi også se litt på oss selv og egne begrensninger. OG JEG KAN VÆRE FØRSTE TIL Å INNRØMME AT JEG HAR SPURT MIN VENNINNE OM DET VAR PLANLAGT uten at jeg fikk noen følelse av at hun tok det ille opp i det hele tatt. Det er om man er glad på den gravides vegne, uansett, som teller.
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 13. april 2007 #18 Skrevet 13. april 2007 hmmm....jeg syns ikke det var så frekt jeg. Folk spør meg hele tiden om det og jeg syns det er helt naturlig. Tror ingen mener noe vondt med det. I tillegg spør jeg om akkurat det samme når jeg får vite at noen jeg kjenner er gravid. Er jo litt nysgjerrig, og det er jo litt forskjell på det og planlegge et barn, og det å ikke planlegge...
Krysia Skrevet 13. april 2007 #19 Skrevet 13. april 2007 Hjertens enig! Tenk at folk får seg til å spørre, det vedkommer da ingen - med unntak av kanskje de nærmeste, som likevel gjerne blir informert. Jeg har fått spørsmålet flere ganger, og syns det er helt utidig. Likevel klarer jeg ikke å si ifra om dette på en skikkelig måte. Barnet vårt var planlagt, og hvis jeg svarer at jeg ikke vil svare (for det har ikke du noe med...), trekker folk gjerne konklusjonen at det ikke var planlagt... Akkja!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #20 Skrevet 13. april 2007 Kan vel legge til at det er jo ganske mange som ikke er planlagt...Spesielt unge da..Men det samme gjelder jo den andre gruppen... Synes ikke det er frekt i det hele tatt... Skjønner jo at det er vondt å få slengt i tryne om det er planlagt når man har masse misslykkede svangerskap bak seg, men dette kan da ikke personen som spør vite...Med mindre de vet at dere palnlegger eller at du har mistet før... Nei vet dere hva...Dere er noen hormon bomber som ikke tåler å bli snakket til.. Synes det er koslig om noen spør om det er planlatg for da kan man med med et smil og si: Vet du, det er det faktisk og jeg er STOLT av det... så det så... Ikke værre... Fra nr 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå