filijokus *fødeklar* Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Min mann malte i går kjøkkenet, og selvom soverommet er et rom innenfor og døren til kjøkkenet var lukket, så er jeg i skikkelig dårlig form i dag. Vondt i nese/bihule og kvalm. Hvor skadelig er det egentlig? Jeg blir litt engstelig...Vi skal jo male noen strøk.... Er uke 30 nå...
Marolla Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 spørsmål og svar fra en annen side: http://www.innemiljo.net/index.asp?G=2052&ID=7858 Inneklima for gravid og nyfødt? Spørsmål: Regler/forskrifter når gravid/nyfødt baby i hus før-/under-/etter oppussing? (18. august 2005) I fjor flyttet vi inn i ei ny leilighet, i går hadde vi ettårsbefaring i leiligheten og det er mye som skal fikses på. Det skal bl.a. tapetseres om i alle rom, males og fikses på baderomsfliser ol. Entreprenøren sier at han ikke skal begynne med arbeidet før november 2005. Det er et problem fordi jeg har termin 11.desember 2005 og jeg har hørt at det hverken er sunt for gravide eller nyfødte å bo i hus som skal pusses opp pga løsemiddelskader og støv. Hva anbefaler dere? Hvor lenge må vi vente før jeg,samboeren min og babyen kan flytte inn i leiligheten vår igjen uten å bli utsatt for disse farlige stoffene? Må jeg mens jeg går gravid flytte ut av leiligheten under oppussingsarbeidet, og hvor lenge må jeg vente med å flytte tilbake etter at oppussingsarbeidet er ferdig? SVAR: (22. august 2005) (Ad Spørsmål sendt til [email protected] (NB! riktig adresse for slike spørsmål= [email protected]) Det finnes ingen forskrifter/ regler om dette, og ingen klare kunnskapsbaserte anvisninger. Oppussing kan jo skje på så mange måter og med så forskjellige materialer, og det vil være med på å bestemme hva slags råd en skal gi til gravide og for nyfødte barn. Generelt kan en si at gravide bør unngå å puste inn løsemidler, og at spesielt nyfødte bør beskyttes mot avgassinger og støv fra oppussing. Hvor lenge? Umulig å angi nøyaktig, men kanskje anslagsvis: Hvis det brukes løsemiddelbasert maling og lim etc under god utlufting, og byggestøv fjernes grundig underveis samt boligen rengjøres grundig etter at alt er ferdigstilt og så gjennomluftes godt kontinuerlig i en ukes tid, kan det antakelig være trygt for den gravide å oppholde seg i boligen etter en uke. Brukes bare moderne vannbasert maling etc fra store, anerkjente produsenter, og støvsuging og rengjøring er god nok, kan boligen sannsynligvis tas i bruk av den gravide allerede etter 3-4 dagers gjennomlufting - med fortsatt god lufting eller aktiv ventilasjon. Men kvinnen bør ha retrettmuligheter hvis hun får vondt i hodet eller føler ubehag etter noen timers opphold inne. Barneværelse og andre oppholdsrom for spedbarn bør nok gjennomluftes noe lengre - kanskje bortimot en måned - avhengig av materialvalg, rengjøring og luftemuligheter. Da vil de fleste som kommer utenfra, nok kunne lukte om luften inne er preget av malinglukt ol. eller virker ren nok. Lufting / ventilasjon er avgjørende også videre.
callmebecka Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Hei du. Det er fulstendig normalt å være engstelig for maling, selv var jeg tilnærmet hysterisk.... MEN, det man snakker om som skadelig ift maling og gravide/nyfødte er ikke skadelig på den måten at det vil fi deg ubehag nå! Tror nok det er mer nerver, eller bare en tilfeldighet, at di er litt dårlig akkurat samtidig som det males. Det er stor forskjell på malingstyper, er det oljemaling dere maler med må du holde deg så langt unna som mulig, gjerne sove et annet sted til det har fått tørke et par dager. Herdetiden og den tiden malingen gasser er forholdsvis kort for oljemaling. Hvis man skal se på hvilke typer skader malingen kan gjøre, så er vel det av de mer vage. Muligens kan det ha noe med ADHD å gjøre, eller andre typer "forstyrrelser" av nervesystemet. Men så vidt jeg har skjønt er det ingen som håndfast kan si noe. Og eksponeringen må nok være betraktelig større enn den du er utsatt for nå!!! Maler dere med vannbasert maling er dette i seg selv helt ufarlig nå. Men denne malingen slipper avgasser over et mye lengre tidsrom, gradevis mindre over opptil flere måneder. Det er derfor viktig å bli ferdig med dette i god tid før babyen kommer hjem. (det er også individuelle forskjeller i typen vannbasert maling, noen gasser lengre enn andre, dette vil du få vite ved å spørre i butikken eller henvende deg til produsenten.) Sist, men definitivt ikke minst: husk at folk alltid har malt, mens de er gravide og med nyfødte, ingen pusser vel så mye opp som vordende foreldre, alt skal jo være klart! Så bare du tar visse forhåndsregler, slapp av, det er det beste du kan gjøre for både deg og babyen! Nå er ikke jeg en fagperson, det må sies, men jeg stresset som sagt mye med dette i forrige svangerskap fordi vi var midt i en total rehabilitering av huset, og undersøkte som best jeg kunne. Jotun var veldig hjelpsomme! Dette er bare det jeg husker fra da :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå