Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Er i dag 31+0. Var på UL Babyen ble målt til 1865g. Fikk beskjed om at det er 5% vekstavvik. Merkelig synes jeg. Her på BIM står det at gj. snittlig vekt er 1500g og på babyverden står det ca 1700g. Skal til ny UL i uke 37 pga vekstavviket. Noen som har en forklaring?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Tja, de syntes vel å kunne se at babyen din ligger 5% over "normalen". Og denne normalen igjen er jo en kurve med et spenn som da kanskje er fra 1500 til 1700? Vet ikke hvorfor de oppgir så forskjellig, men synes å huske at de regner forskjellig, er det ikke noe med at BIM går ut ifra fosterets alder, mens babyverden svangerskapets lengde, ergo 2 uker forskjell. Eller var det omvendt...? Uansett, 5% er ikke voldsomt mye, da hadde de tatt deg inn tidligere enn uke 37 for neste UL. Og ta samtidig disse målingene med en klype salt, de er ikke nødvendigvis så korrekte. Kjenner til flere som har fått veldig varierende og gale vektestimeringer på UL. Sa de noe om hvorfor de vil følge det opp? Jeg ville tatt det helt med ro, eventuelt finner de at babyen blir stor og vil ta hensyn til det under fødselen. Men du kan jo kanskje holde deg unna sukker...er ganske sikker på at det var medvirkende til at min baby kom ut 4500g tung... Håper ikke dette var for rotete ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Babyen er 5% mindre enn normalt ( -5%). Det er det som er rart. Ikke bekymret, men skjønner det ikke helt
2blånisser Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 5% er jo veldig lite vekstavvik da. Da er det jo så og si gjennomsnittlig vekt, rart du fikk ny UL, når det var så lite vekstavvik. Ellers tror jeg BIM viser for liten gj.snittlig vekt. Var ihvertfall det jeg fikk til svar når jeg skrev et innlegg om det. Jeg var på privat UL da jeg var 31 uker jeg og, og fikk da en vekstestimering på 2400 gr. Det var høyt, i forhold til ditt. Legen sa babyen ble ca 4000-4500 gr ved fødsel. To uker senere var jeg på ny vekstestimering på vanlig UL. Da ble estimeringen på 2000 gr, helt forskjellige svar det..... Og vekstestimeringen var på -2%, noe jordmora sa var en helt gjennomsnittlig vekt. Og at babyen ble ca 3500 gr ved fødsel. Så får vel bare vente å se, hva som stemmer mest...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 5% mindre høres jo veldig merkelig ut.... Men fremdeles er det jo heldigvis lite. Det kan høres ut som om du enten har truffet på noen ved UL som ikke helt hadde dagen sin på jobb, eller en som rett og slett er litt "for flink" og vil sjekke alt! Det fine er jo at du får se babyen din en gang til før fødselen :-)
Novembergutt<3 Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 jeg har akkurat svart på et innlegg på på skravle om dette - og jeg lå 8% under i uke 33+2 - det tilsvarte fødselsvekt på ca3600 Jeg har normalt symfyse mål, og ikke gått mye opp i vekt - men som legen der sa til meg: Dette er vi dårlige på! :-) Faktisk er det veldig vanskelig for de å si hvor mye babyen vil vokse frem til fødsel. Men.. Jeg skal også inn igjen i uke 36.. skjønner heller ikke hvorfor..
Lone35 =0) Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Jeg var på ul tirsdag. Var 31+1 da. Fikk vite at Lillebror lå "like under to kilo". Og det var 20% over snittet! Så jeg tror ikke du skal være bekymret. Ved fullgått ville min bebi da veie 4000g sa overlegen. Jeg tror også at Bim helt sikkert har feil vekt her inne. jeg har sett de talla de opererer med på sykehuset. De varierer ganske mye fra de på Bim ja. Dessuten sier ikke de på sykehuset 31 uker før du er 31 uker dvs 31+0.
Mirakelungen Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 DAG 218 (12-04-2007) 31+1 Uge 32 begynder i dag. Nu er barnet ca. 29 cm langt (CRL), og det vokser stadig med ca. 1 cm om ugen. Fra top til tå er barnets længde omkring 42 cm. Barnet vejer ca. 1,8 kilo. På nuværende tidspunkt har du formentlig taget mellem 9 og 12½ kilo på. Det varierer dog meget fra kvinde til kvinde og endda fra graviditet til graviditet, så du skal ikke være bekymret, hvis du har taget lidt mere eller mindre på. Sommetider sparker din baby på det samme sted igen og igen, og det gør ondt. Det er normalt, ligesom når babyen bliver større og kan sparke hårdere, og han eller hun sparker på et ømt punkt (som f.eks. din blære), og det kan virkelig gøre ondt. Gentagne eller svære rygsmerter (eller smerter ethvert andet sted for den sags skyld), bør tilskynde dig til at besøge din læge eller jordemoder.
Coria Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 BIM har helt klart rare tall. Jeg fikk estimert vekt på 2,3 kg i uke 33, og det er tvillinger! På BIM står det at de i uke 34 skal være ca 1900 g. Men på sykehuset sier de at mine babyer ligger rundt normalen. Som flere sier så er 5% uansett lite, og det er jo ingenting å bekymre seg for. Og det er usikkerhet med ul-målinger.
lille nina*Mamma til tre+spire Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 hei! spurte min lege og gynekolog om dette med disse prosentene..hun sa at 12% i minus og 12% i pluss er innenfor normalen..men begynner avikene å bli større som hun sa,godt over 20% da førsta startet de med ekstra kontroller. håper du ble litt beroliget av disse tallene,viss jeg klarte å gjøre meg forstådd:)
Gjest Skrevet 12. april 2007 #11 Skrevet 12. april 2007 BIM ukene må ha feil vekt.. Ingen andre steder enn her inne står det så lite vekt på en baby i den uken jeg er i nå. 32+1. Skjønner ikke hvorfor de opererer med så gale tall..
Elllis Skrevet 12. april 2007 #12 Skrevet 12. april 2007 Angående BIMs bereginger : når de skriver at du er i uke 34 f eks er du fra 33+1 til 6. På barneverden er uke 34 34 pluss en til 6 (uke 35 i BIM-verden). Ungen vokser ca 200 g i uka på denne tiden så man kan plusse på 200 g på BIMs tall for å få riktig vekt. Kanskje litt uforståelig dette her, men summa sumarum ligger BIM en uke bak babyverden.
Fiskmedjunibarnimagen Skrevet 12. april 2007 #13 Skrevet 12. april 2007 Litt rart at man blir behandlet så forskjellig. Jeg ble informert i uke 30 at barnet lå 8% over gj.s. vekt og barnet har fortsatt å følge sin egen kurve. Jeg er nå i uke 34. Ingen har kommentert noe vedr dette. Selv har jeg forstått det slik at så lenge barnet følger sin egen kurve og mor er frisk (dvs ikke plutselig stor vektøkning, mye vann, ok urin osv.) så er det ikke noe galt. Mitt første barn lå også jevnt over gj.snittet. Vet ikke % men han var hele 56 cm lang og 4250 gr. tung. Han gikk for å være veldig lang og slank, så det er ikke nødvendigvis noe urovekkende og ligge over kurven. Det beste er å spørre fagpersonell. Det er mulig det er noe spesielt i ditt svangerskap de har reagert på. Ring og hør med personen som tok ul på deg. Bedre å spørre enn å gå og lure..... Lykke til videre i svangerskapet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå