Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Hva gjør jeg? Jeg får ikke i han en eneste matbit lenger, det eneste han vil ta til seg er is og kake. Vet det er dumt å gi han det, men han spiser ingenting hvis ikke. Han har rast ned i vekt og er blek, helsestasjonen forstår ikke hvor vanskelig det er!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 da har han vel fått litt for mye kake og godterier spør du meg.... synes dette er feil å gi små barn, men har du prøvd disse "ekle" påleggene som nugatti, sjokade, banos osv?
Gjest_1001 Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Om du har blender ville jeg prøvd å lage hjemmelaget is av frukt! Kjempesunt og kjempegodt. Du kan sikkert lure han med hjemmelaget milkshake også (melk og frukt). Det gjorde jeg i fjor sommer til meg selv, denne sommeren skal Håvard få smake også! Ellers så kan du prøve de litt mer usunne variantene av pålegg, for brødmat(grøt, korn o.l.) er viktig at de får i seg (helst 3 ggr daglig)
Bægge dætern Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 har vondt for å tro at dette er sant.................... men du må jo ha gitt han mye godteri og latt han få viljen sin i store monn. du er forbildet hans og må starte med deg selv. barn gjør det voksne gjør. slutt å dra godt og kaker inn i huset og la han forstå at det ikke fins alternativer til sunn mat. et lite barn sulter ikke ihjel av seg selv. hvis han syns vanlig mat har for grov konsistens kan du koke havregrøt og mose en halv banan eller annen frukt oppi. nå skjønner du kanskje grunnen til at mange velger å¨ikke presentere for barna det som ikke er bra for dem : )
blond Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Kutt ut alt som ikke er ordentlig mat så begynner han å spise normalt igjen!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Jeg har ikke gitt han noe goderier før nå når det var ca 1 uke siden han sist spiste noe, bare drikker melk. Jeg gav han litt kake for å se om han spiste det og det gikk ned på høykant, jeg trodde han hadde vondt i halsen osv men da hadde han tydeligvis ikke. Jeg er jo ikke så dum at jeg serverer sønnen min kake og is dagen lang, det er jo klart de heller vil ha det da!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Fjern alt av kake, snop og lignende fra hjemmet. Kjøp inn masse variert med frukt, grønnsaker, knekkebrød, kavringer, sunne kjeks, grove brød, forskjellige grøter. Varier maten hver dag. Sett frem oppskåret frukt til lunsj og etter middag. Varier brødmåltidene (tacolefser, brød, knekkebrød, ristet brød, osteskiver i ovn, kavring, flatbrød, frokostblanding osv) Du sier han drikker melk, prøv med cultura, h-melk, yoghurt, yoghurt med musli osv. IKKE gi han snop fordi du er redd han ikke får i seg mat nok, det vil være helt mot sin hensikt. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Dette må jo være et tulleinnlegg....for å provosere. Det er vel ingen som e så potte tett at de klarer å få babyen sin avhengig av godterier under 2 år? Da må du sjerpe deg....du har mange års oppdragelse igjen og hvis dette er det du starter med!!!!. Stakkars ungen din.Jenta mi har enda ikke smakt det du gir ungen din hvis dette er tilfellet. Du må forklare helsestasjonen at du er tett i pappen og virkelig trenger hjelp da du ikke en gang klarer å gi babyen din ordentlig mat.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 det siste var et tulleinnlegg...men du bør be helsestasjonen ta deg alvolig....kanskje det er flere tenner på vei
Svenska tjejen Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 Ok - Det som provoserer MEG er alle disse dumme svar. Eier dere ikke respekt for andre mennesker? Ikke sören om jeg tör å legge inn noe "uvanlig" spörsmål om en skal bli sett som tett i hodet osv osv.. FY SKAM sier jeg! Jeg har hört om barn som bare skal ha en ting etter å ha fått smake på dette. En her jeg bor ville bare spise kjeks en hel sommer - nektet alt annet, hun overlevde hun! Overskriften er kanskje litt missledende pga at det står godterier, kake og is er jo ikke så uvanlig at barn får smake på? Eller? Men som sagt för, pröv å lag litt egen "is" eller hva med matmuffins? Pröve med litt "annerledes" mat en periode, paier osv. For om han bare har fått smake kake og is et par ganger er han knappest avhengig, men bare bestemt at det er godt. Om ingen annen har oppdaget det så har jo barn jernvilje. ;-) Uansett lykke til.
Svenska tjejen Skrevet 12. april 2007 #11 Skrevet 12. april 2007 Og for at det ikke skal bli noen missforstålser, så var det såklart noen bra svar også - men dere forstår hvilke innlegg jeg mener..
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 12. april 2007 #12 Skrevet 12. april 2007 Syns det var mange unødvendige svar her. Det første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt, var at du helt sikkert ikke har gitt han masse godteri istede for mat. Men at du kanskje har prøvd etterhvert (sånn som du skrev lenger ned). Tror nok de fleste foreldre tenker såpass klart! Skjønner godt at du blir frustrert. Han er ikke syk? Bare dårlig matlyst? Jeg ville gått til legen for å høre hva han/hun sier. Kanskje ta noen tester der. Ellers kjøp inn masse god frukt, og del opp i biter så det ser delikat ut. Samme med brødmat; la det se fristende ut. Lag feks. grove horn med ulike fyll, Rundstykker med godt pålegg og grønt på. Spis sammen. Lag feks. små mini paier (slår ann hos min på 15 mnd.). Vet jo ikke om du har prøvd noe av dette:) Men er forslag iallefall.
Gjest Skrevet 12. april 2007 #13 Skrevet 12. april 2007 kan jo være en bakenforliggende grunn til at han ikke vil ha mat. vanlig mat kan være "kjedelig" og litt smaksløs, så for en med dårlig matlyst, så smaker kaker og is myyye bedre. men er jo selvfølgelig ikke bra i store mengder. synes du skulle ta kontakt med legen og be de ta deg på alvor. OG..se bort fra alle idiotiske innlegg lenger oppe her... mange "mødre" som tydeligvis ikke vet hva de snakker om...
Nickeguri Skrevet 12. april 2007 #14 Skrevet 12. april 2007 Ikke bry deg om noen idiotiske innlegg over her. Men jeg tror nok noen av dem misforstod deg og trodde at du ga kake og is med en gang ungen din ikke ville ha mat. Siden gutten din har så dårlig matlyst og er blek, tror jeg det er lurt å ta noen blodprøver av ham for å utelukke sykdom. Jernmangel? Glutenallergi? Melkelallergi? Ikke godt å si. Greit å få det sjekket, i hvert fall! Kake er lettere å tygge enn brødskive, så det er jo ikke umulig at han har vondt i halsen eller at det er tenner på gang. Jeg foreslår uansett at du tilbyr mat som er lett å tygge. Fruktsmoothie, banan, yoghurt, fiskeboller, grøt. Det var det jeg kom på i farten. Tror også det kan være lurt å gi ham noe morsmelkerstatning for en periode, sånn at han får i seg en del næringsstoffer på den måten. Håper dere finner ut av det!
Expat Skrevet 12. april 2007 #15 Skrevet 12. april 2007 Det vil jeg også ha, men det får jeg ikke. Får la være å ha is og kake i huset da. For det må jeg la være...
Fru_Pigalopp Skrevet 13. april 2007 #16 Skrevet 13. april 2007 Leit å høre at det har blitt sånn. Du har fått menge gode råd, så det trenger du ikke flere av. Det som imidlertid slår meg er at du sier følgende: Han er tynn og blek og drikker bare melk ( og is og kaker nå da ) Husk at store mengder melk kan hindre jernopptak i kroppen og forårsake forstoppelse. Få tatt en blodprøve for å sjekke jernlageret til ungen din. Kan hende svaret er enklere enn du tror. Lykke til
bjørnebær Skrevet 13. april 2007 #17 Skrevet 13. april 2007 Veit ikkje om det vil hjelpa din gut, men min et i alle fall mykje betre ute. Ein brødskalk når han sit i vogna, eller ei skive med sand på i sandkassen (laget med sand gjer jo det heile så mykje betre..).
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #18 Skrevet 13. april 2007 Ser du allerede har fått gode tips om å prøve sunn hjemmelaget is av frukt, og sunn kake i form av matmuffins og grove vafler (bruk byggmel og havregryn i røra f.eks), men hadde barnet mitt vært slik i lengre tid hadde jeg nok tatt h*n med til legen for å fått undersøkt hva som kan være grunnen til dette. Har han spist godt og normalt tidligere? Begynte det helt plutselig eller i forbindelse med sykdom? Ser mange skriver at du skal la være å ha godterier i hus, men det er ikke slik med alle at de da spiser god og sunn mat fordi de ikke får den usunne maten. Broren min var umulig å få i mat da han var liten. Han fikk IKKE noe søtsaker, men nektet likevel å spise slik som din (han spiste bare hvis han fikk makaroni eller leverpostei). Det hjalp ikke samme hva mamma og pappa prøvde. Han ble skikkelig syk etter ei stund og måtte legges inn på sykehus. Han hadde da fått en mangelsykdom som de kun fant på barn i u-land.
mamma til 2 herlige gutter Skrevet 15. april 2007 #19 Skrevet 15. april 2007 Min er også sånn, også har han allergier i tillegg så det er ikke lett. Legen sier han er selektiv med hva han vil spise pga det. Måltidene skal være koselige ikke kjeft.. Gi han det han liker av mat ikke godis og gi vitaminer i tillegg, legen min mente det da kom til å ordne seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå