Gå til innhold

Rosa og lyseblått.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega var innom jobben og viste fram sin nyfødte lille sønn. Han var så fin atte.....: )

Gavene strømmet på fra alle kanter og snart satt den nybakte moren med en hel stabel lyseblå klær foran seg. Lyseblå jakke, lyseblå bukse, lyseblå t-skjorte, lyseblått alt sammen.

Det var jo fine ting for all del, men jeg satt bare å tenkte på hvordan man kan unngå å få så mye lyseblått, eller enda verre: hauger med ROSA! Det er jo de to fargene folk kjøper avhengig av om det blir gutt eller jente, og jeg klarer ikke så mye pastell, særlig ikke rosa. Kan man si ifra at man ønsker seg andre farger? Eller er det litt frekt? Jeg har kjøpt noen klær til babyen vår, og fargene er rødt, svart, blått, grønt, turkis. Har prøvd å hinte litt diskrè, men.....

Man får jo selvfølgelig være glad for at man får klær og ting, mener ikke å virke utakknemlig altså. Men jeg synes det er litt synd at det blir så ensporet. Og kjønnsdelt ikke minst, lyseblått=gutt og rosa=jente. Helt fra den dagen de er født kan man se på mange meters avstand om det er et guttebarn eller jentebarn og det bidrar ikke akkurat til at arbeidet for likestilling går framover tenker jeg......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg får en jente men har alikevel kjøpt klær i blått og desutten vil jeg arve en del tøy av lillebroren min på syv.... blåser i om det ikke er "typiske" jente klær.... synes du bare kan si det jeg, er jo ikke frekk for det!!!!!

Skrevet

Tanta mi fikk en datter for 2 år siden.. Hun er ikke særlig glad i rosa, og sa enkelt og greit at hun ikke ville ha så masse rosa til jenta si.. Ingen som tok det ille opp så vidt jeg vet..

Jeg har nå lånt masse tøy av henne siden jeg også får jente, det var kanskje bare 2 rosa plagg, av til sammen 2 søpplesekker med tøy.. Masse rødt, grønt, hvitt og gult isteden..

Kjempe fint!

Så det er jo bare å nevne det for de du vet kommer til å kjøpe noe. De fleste forstår det vil jeg tro..

Skrevet

Hehe. Skjønner deg godt jeg! Jeg kjøper aldri rosa eller lyseblått til noen! Det blir gult, rødt, grønt osv.

Dette med fargekoder på kjønn tror jeg er vanskelig å bekjempe rett og slett. Jeg sier automatisk "så søt gutt" hvis ungen har på seg lyseblått!

Tror jeg ville sagt i fra til de du kjenner best at du ikke ønsker rosa eller blått. andre får du bukke og takk og heller bytte det hvis det går!

Skrevet

Takk for svar, skal prøve å få sagt fra. De som kjenner meg godt vet det jo, men likevel virker det som rosa/blått dilla kommer over folk når de skal kjøpe babygaver.

Hvis jeg får en jente og hun etterhvert eeeeeelsker rosa som mange småjenter gjør så skal hun selvsagt få lov å ha sin rosaperiode hun også, det hører visst ofte med har jeg hørt. Men det betyr jo ikke at alt må være rosa for det.......

Skrevet

Går jo fint an å si i fra om det, syns jeg. Om du skulle få masse i rosa/lyseblått likevel kan du jo bare bytte det...det hadde jeg gjort. Det er ingen som sier at du skal beholde alt du får av klær ol, det er jo du som skal like det/kle h*n i det. Finnes jo masse fint i hvitt, beige, rødt (til begge kjønn) og grønt for eks. Men desverre er det vel sånn at det er mest utvalg i rosa og lyeblått til de aller minste...jeg elsker begge deler jeg da, så ingen problem her...men har brukt mye rødt til sønnen min som lillesnuppa skal få overta - men det er helst litt større strl enn nyfødt...

Skrevet

...åsså er det jo somregel merkelapper på det en får slik at en kan bytte:o)trenger jo ikke si no om at det bare var for fargen sin del:o)

Skrevet

Jeg synes man skal være takknemlig for det man får jeg. Faller gaven absolutt ikke i smak verken stil eller farge kan du bytte.

Personlig så har jeg kjøpt masse rosa til jenta mi i magen. Men også noe brunt, hvitt og turkist mm. Men jeg mener ikke at det er galt å kjøpe farger som er litt jentete og mener at det absolutt ikke er et nederlag for likestillingen..! Men vi er så forskjellig. :o)

Skrevet

Vi har sagt ifra om at vi ikke vil ha bare lyseblått eller rosa... Det er ingen som har reagert på det...tror folk forstår at man ønsker litt variasjon. Men for all del en rosa eller lyseblå ting innimellom alle de andre fargene! Det er jo mye annet fint i tillegg til rosa og lyse blått!

Skrevet

Jeg synes det virker litt utakknemlig. Det er faktisk byttelapper på de fleste kles-gaver nå til dags, så da kan du bytte til det du ønsker selv. ( mye morsommere og ) Man kan til nøds farge klær. Jeg fikk ingen rosa klær til pia mi. Bare hvite, beige, rød, burgunder, brun o.l.

Etterhver startet jeg faktisk å kjøpe litt rosa selv.......rart hvordan man kan skifte sinn etterhvert....

Skrevet

Jeg synes faktisk ikke vi fikk så mye rosa til jenta vår jeg. Det gikk mest i rødt, lilla, en del brunt, litt grønt etc. Det var mindretallet av klærne som var rosa.

Synes kanskje det blir mer lyseblått til gutter enn rosa til jenter jeg.

Jeg unngår selv å kjøpe rosa eller lyseblått til nyfødte babyer. Synes det blir litt vel "dall" med de lyseste pastellene. Skarp rosa og klarblå/turkis derimot synes jeg er mye finere:)

Vet ikke hva du kan gjøre for å unngå at alle kjøper rosa. For oss var det mange som hadde sett i avisa at jenta vår hadde masse sort hår, og da kledde hun ganske skarpe farger også mente mange. Noen skarpe, klare farger kan bli litt vel skarp til nyfødte også.

Skrevet

det er jo så mye fint baby tøy og selvom det er jente tøy behøver det jo ikke å være rosa.. det er jo så mange andre fine farger... (har selv en lillebror som fyller 1år mnd jeg har termin så arver alt etter han)

så skulle jeg få jente, så får jeg nok en liten tom-boy.. hehe

Skrevet

hvis det ikke er for sent så kan du jo bare la vær å si hva det blir :) hihi - selv etter at du har født

"jeg vil ikke si kjønnet for det skal bli mer spennende for alle"

neida, kanskje ymte frempå og heller bytte senere :)

Skrevet

Hmm, er vel litt vanskelig det ja... jeg hadde aldri sagt noe om ønsker om farger, fordi jeg da i samme øyeblikk hadde opplyst om en forventning om å få noe - noe jeg ikke gjør. Akkurat som å komme med bursdagsønsker uten å bli spurt om hva du ønsker deg... nå snakker jeg selvfølgelig ikke om aller nærmeste familie - eller faktisk så hadde jeg bare hintet om at det finnes mange andre fine farger enn lyseblått og rosa uansett tror jeg... og byttet det som ikke passet i smak. Det blir jo noe annet dersom noen spør hva du ønsker deg synes jeg da - da kan man jo si akkurat hva man ønsker seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...