Gå til innhold

Foreldres vaner og barnas framtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som reiser til Thailand og andre steder som ligger lange flyreiser herfra ofte. Jeg bare lurer på hva dere tenker om forurensingen som dere er med på å skape, og som etter all sannsynlighet bidrar til å forverre jordens tilstand for barna deres som skal ta over etter dere? (I tillegg til alle andre) Jeg merker i allefall selv at jeg har fått et mye mer bevisst forhold til disse temaene etter å ha fått egne barn - vil at barna mine skal kunne si at foreldrene gjorde sitt for å være en del av løsningen og ikke problemet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er flott med folk som tar opp kampen mot forurensning!

Jeg regner med at du ikke kjører bil? Og hvis du har bil har du vel EL bil ? Du har piggfrie dekk om vinteren? Du kildesorterer all søppel/ mat? Spare pærer i alle lampene har du vel? Du bruker vel også tøy bleier på barna dine? Og selvfølgelig spiser du KUN økologisk mat? Dette er bare noen av tingene som jeg kom på som hjelper miljøet vårt,du har vel/gjør vel alle disse tingene?

Å reise med fly er bare en av tingene ,men synes det er mer viktig å fokusere på de dagligdagse tingene vi gjør.....

Skrevet

Jeg er ikke noe plettfritt menneske, men jeg prøver å være bevisst - og nei jeg har ikke bil. Utslippene fra flyreiser bidrar ekstremt mye i forhold til forurensing - har sett at det ikke er mye som skal til for at utslippene blir omtrent like store som det å ha bil i et år. Synes også at fokuset her på sidene ofte er veldig materialistisk - det man skal diskutere er hvordan få tak i de og de produktene osv. Men jeg synes faktisk våre flyvaner er et viktig område å fokusere på da flytrafikken utgjør et STORT miljøproblem.

For å sitere økologisk utsyn 2006:

Knapt noen del av forbruket vårt øker så sterkt som flyreisene til og fra utlandet. Det egentlige private forbruket av slike flyreiser øker til og med raskere enn det totale omfanget av utenlands flyreiser, ettersom TØIs tall viser at de yrkesbetingede reisene står for en raskt synkende andel av totalen (44 % i 2003 mot 62 % i 1992).

Summen av alle typer flyreiser, målt i personkilometer, økte med 9,5 % fra 2004 til 2005, dvs. med litt under 9 % per capita.

Og knapt noen del av forbruket vårt medfører så store miljøbelastninger, i forhold til summene vi bruker på det. Selve CO2-utslippene fra reiser med charterfly er trolig marginalt lavere per personkilometer enn gjennomsnittet for bilreiser, mens utslippene ved reiser med rutefly til/fra utlandet er om lag halvannen gang så store, grunnet lavere belegg i og noe kortere reisestrekninger med ruteflyene. Om vi legger til grunn at CO2-utslippene fra nordmenns bilreiser i gjennomsnitt utgjør 110 gram/personkilometer (pkm), utslippene fra charterreiser 102 g/pkm og utslippene fra utenlandsreiser med rutefly 160 g/pkm, så svarte personbilene i Norge i 2005 for utslipp på 5,7

millioner tonn CO2, og utenlandsreisene med fly for 3,15 mill. tonn. På grunn av effektene av andre utslipp fra fly i marsjhøyde anslås det imidlertid at disse bidrar 2,7 ganger mer til global oppvarming

enn CO2-utslippene alene skulle tilsi. Grovt sett vil det si at de bidrar dobbelt så mye til global

oppvarming som CO2-utslippene under hele flukten (inkludert oppstigning og landing så vel som

etappen i marsjhøyde) skulle tilsi. Det er dermed sannsynlig at våre utenlandsreiser med fly allerede

bidrar mer til global oppvarming enn all personbiltrafikk i Norge. Og de førstnevnte øker dramatisk

mye raskere enn den sistnevnte.

Skrevet

Herregud for et teit innlegg, anonym nummer to. Flyreiser er en av miljøverstingene, og det er her det virkelig er store ting og hente og her kan vi alle bidra! Dette er jo luksusforbruk ift de andre tingene du nevner, som selvsagt også er viktige ting man bør tenke over.

Vær bevisst! Sorter søppel, fly mindre, kjør mindre bil. Tenk på oldebarna våre, skal de sukker over oss og lurer på hva i alle dager vi holdt på med?

Skrevet

Hei - anonym nr. 1 her - lettet over at det er noen andre på disse sidene med et samfunnsengasjement også! :) Jeg blir litt overrasket over hvor lite jeg finner av dette på disse sidene, spesielt med tanke på at det er fyllt med nye foreldre som vil det beste for barna sine. For meg er det en naturlig konsekvens å tenke at jeg skal vise mitt barn at jeg forsøkte å være en del av løsningen og å ta et ansvar - det ligger på et litt annet nivå en "hvilken parkdress/ferietur/leke osv. er det beste..:"

:)

Skrevet

Tja og jo. Det er et tankekors, det der. Men som Gro Harlem Brundtland sa en gang: Alt henger sammen med alt.

Hvis vi slutter å dra langt, og da gjerne til relativt fattige land, vil det vil ikke bli så mye bedre for lokalbefolkningnen? Slutter vi å dra dit, mister de levebrødet sitt. Og de har det gjerne ikke så altfor fett i utgangspunktet heller. Er ikke det et poeng?

Det er flere måter å reise langt på også. Man er på å formidle verdier til barna sine. Jeg har hatt med unger i slummen i Soweto i Sør-Afrika. Jeg kan love deg at de ikke blir veldig materialistiske av å se hvordan det så ut der, de setter nok litt mer pris på det gode livet de lever i Norge. Å ha med ungene på safari kan også formidle mengder av bevissthet og gode holdninger. Møtet med fremmede kulturer er med på å fremme toleranse, noe man uansett hva Siv Jensen % Co. mener, ikke kommer utenom hvis man skal bygge en bedre verden.

Så, ja. Jeg har litt dårlig samvittighet når jeg reiser langt. Men jeg tror det følger mye bra med å gjøre det også. For alt henger faktisk sammen med alt.

Skrevet

Anonym 1. igjen - det er jeg enig i - og jeg sier ikke at man aldri skal reise noen steder, - men vårt luksusforbruk er et problem. Om vi reiser til stillehavsøyer og bringer penger, men sørger for en klimatisk utvikling som gjør at de forsvinner når havet stiger - er det kanskje en fattig trøst? Og jeg er enig i at det kan føre noe bra med seg å reise langt, men man trenger ikke å gjøre det fast og i store volum og hele tiden for å få den effekten. Og - vi lever også i et kjempespennende land - og trenger kanskje også å lære barna våre at man ikke MÅ fly til andre siden av kloden for å lære nyttige ting ;)

Takk for at du bidro i debatten Far til tre - må si at det bekymrer meg like mye for vår framtid at innlegg som: Hva skal du ha til middag? Hva gjør du nå? etc. får supermange innlegg, mens innlegg som er litt mer innstilt på å diskutere større spørsmål får få svar. :)

Skrevet

En ting til - siden alt henger sammen med alt - så kan man kanskje også tenke på hvordan man skal lære barna om denne sammenhengen. At det skal betale seg at man tidvis bruker en stor CO2 kvote gjennom læring, og ekstra handling når man kommer hjem :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Faktisk sa jeg det til min sønn så sent som idag: "Nei, nå skal vi ikke ut å fly på leeeenge. For det blir så mye forurensing..."

Nå er Oscar 2 år, og neppe istand til fatte poenget. Men vi har faktisk gitt oss selv fly-forbud i flere år fremover. Unntak jobb. 3 grunner:

1) Miljø-hensyn. Vi har "fråtset" i Asia 6-7 ganger, og sikkert brukt opp hele vår CO2-kvote. Selv om jeg er ekstremt flink til å sortere søppel, begrense bilbruk, kjøpe økologisk og faktisk er elendig i shopping! Men vi er veldig glad i kjøre mc, og kommer nok til å fortsette med det...

2) Av hensyn til gutten. For all del, han stortrives i Thailand, og vil veldig ofte heller på stranda enn i barnehagen. Men jeg vil faktisk gi ham muligheten til å glede seg over små ting i nærmiljøet. Vi bor vakkert til, med sjø og fjell. Og dette ønsker jeg at han -som vi- skal lære å sette pris på. Også tenker jeg litt på at han skal få muligheten selv for å oppleve verden når han blir eldre. Progressjon på en måte. Hva imponerer en 10-åring som har vært verden rundt?

Jeg husker selv hvor spennende det var å reise ut i verden når jeg ble ungdom/voksen. Etter 15 år på bilferie til Nordnorge hver sommer...

3) Av hensyn til min flyskrekk. Huff ja. Medaljens bakside av å få barn. Man blir jo redd for alt...Føler jeg har brukt opp flaks-kvoten min når det gjelder å fly også.

Godt å se at det er flere som bryr seg. Jeg er faktisk ekte redd for de klimaendringene vi står foran. Og håper de fleste er villig til å faktisk OFRE noe for å bidra.

Skrevet

Interessant å høre dine tanker også Mammaen til Oscar. Tenker at etterhvert som knøttene våre blir større (og kanskje konsekvensene av våre handlinger ENDA tydeligere enn nå) så kommer våre barn garantert spørre oss spørsmål rundt dette. Som forelder føler jeg at en av mine viktigste oppgaver er å prøve å tenke framtidsrettet og ansvarlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...