Gå til innhold

Hormonspiral - når er det best å starte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte i begynnelsen av mars. Skal snart på 6 ukers kontroll. Vurderer å starte m hormonspiral -jeg er 36 år, og har brukt Trionetta tidligere. NÅR er det ok å starte m hormonspiral? Er det et greit prevensjonsmiddel?

Takknemlig for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Du kan sette spiralen når som helst etter ca ti-tolv uker. Men var jeg deg så ville jeg ventet så lenge som mulig. Legen min forsikret meg om og om igjen om at det var trygt med hormonspiral i forhold til amming, men det stemte ikke på meg. Melkemengden gikk drastisk ned, og utdrivningen ble mye tregere. Har snakket med flere som også fikk problemer med melkemengde og utdrivning etter å ha satt hormonspiral. I tillegg kommer mens stort sett tilbake rett etter at du har satt inn spiralen. Så selv om legen sier det er trygt så bør du ikke stole blindt på det. Det går bra for noen, men ikke alle.

Skrevet

Jeg har tatt ks, så jeg måtte vente til det var gått 4 mnd, pga arret.. Men nå har jeg fått satt den inn, ca 1 uke siden.. Har ikke fått mensen tilbake, og merker ikke noe på melken foreløpig.. Så jeg har bare positivt å si om den.. Brukte den også tidliger, hadde den forrige i nesten 5 år.. Fungerte fint for meg..:o)

Skrevet

jeg har hatt hormonspiral mens jeg har ammet begge barna mine og har ikke merket noen forskjell. Ammet ene til 9 mnd og den andre i 1 år nå.

Du bør sette den inn så tidlig som mulig, pga livmorhalsen eller hva det er er mer elastisk eller noe slikt rett etter fødselen...

Jeg har ikke hatt noen problemer med spiralen. Har kanskje blødd to ganger og hatt det i tilsammen over 3 år nå. Littegrann uren hud i perioder bare.

En hormonspiral gir deg like mange hormoner på 1 mnd, som minipillen gir deg per dag - mener jeg legen sa. Den virker jo bare "lokalt" slik at det fungerer. Hormonspiral i armen er jo også veldig poppis, men den skiller også ut mer hormoner samt at flere har komplikasjoner / blødninger som gjør at de må fjerne den.

jeg er iallefall fornøyd med spiral. husk å be mannen din gi deg ærlige svar på om han synes trådene er irriterende - for de kan klippes kortere... og ikke få sjokk når du heter ut resepten for pakken er gigastor i forhold til selve spiralen...!!! Du skjønner hva jeg mener når du henter en halv meter ... og tenker "er det spiralen...?". he he...

Skrevet

hva - jeg har hatt ks for 5 år siden og jeg satte inn spiral rett etter 6 ukers kontrollen.... hm...

Skrevet

Jeg satte inn hormonspiral 7 uker etter fødselen.Legen min sa at mange leger ville ikke sette den inn så tidlig,men han pleide å gjøre det. Så derfor stolte jeg på at det skulle gå bra.

Nå,7mnd senere er jeg akkurat ferdig med min fjerde tablettkur mot uvi som ikke vil forsvinne.

Så jeg vil derfor anbefale deg å vente noen uker til før du gjør det.

Spiral er et supert prev.middel bortsett fra de plagene jeg fikk,men det skyldes nok at den ble satt inn for tidlig.Jeg har aldri hatt uvi før.

Skrevet

Til du anonym som fikk satt den inn etter 6 uker. Kanskje det er nye "regler" som gjelder nå.. Jeg vet ikke mer enn det som legen min sa, men kanskje de pratiserer forskjellig noen av legene..:o)

Skrevet

Grunnen til at det anbefales å vente med spiral til ca 12 uker etter vanlig fødsel er at livmorhinnen er veldig tynn den første tiden etter fødselen. Det som er problemet er at spiralen kan forsvinne inn i livmoren. Men legen sjekker jo såklart dette når du kommer på 6 ukers kontroll, og kan fint ta en avgjørelse på å sette den på plass med en gang. Vi er jo alle forskjellige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...