Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebror har nylig passert 1 år. Vi begynte å gi han litt lettmelk fra ca 1 uke før bursdagen. De første dagene gikk det helt greit, og jeg tenkte at da var alt i orden. Men så begynte han å bli så løs i magen. Bæsjet flere ganger om dagen og det gikk ofte gjennom klærne. Så kuttet vi ut melk i litt over en uke og det gikk bedre. Men i går hadde vi fiskeboller i hvit saus til middag. Og da gikk det ikke lang tid før bæsjen kom. Av den typen som renner gjennom alle klær(uæh!). Og det pågår fortsatt i dag. Så det er jo helt tydelig at det er melk som er synderen.

Noen som har lignende erfaringer? Hva gjør man så i tilfelle? Han har fått pupp fram til for to uker siden. Har såvidt smakt litt mme et par ganger, virker ikke som han har reagert på det. Han reagerer heller ikke på grøten som det jo er mme pulver i. Skal jeg nå kutte melk en stund og gi han mme. Eller utsette han for litt melk hver dag for å tilvenne det, eller prøve laktoseredusert melk? Aner virkelig ikke hva som er lurest. Noen som har noen tips eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Gutten min hadde melkeallergi da han var liten. Hver gang han fikk melk i seg, rant det ut av han. Var to år da vi fikk beskjed om å kutte ut melka. Han fikk soyamelk på blå resept av lege på sykehuset.

Få fastlegen til å ta blodprøver som kan indikere melkeintoleranse. Men vær oppmerksom på at det ikke alltid slår ut. Jeg ville gitt ham mme dersom han ikke reagerer på det og kuttet ut all melk i vanlig mat. Fiskepudding inneholder mye melk. Se hvordan han reagerer. Deretter kan du prøve bittelitt melk i tilberedt form ( kokt melk i grøt, sauser osv)

Om dette ikke bedrer seg, bør han bli henvist til barnelege som kan gi deg rett type melk. Det finnes forresten endel gode melkeerstatninger som ikke er laget av melk- Prosobee, Nutramigen, Soya Semper. Disse kan en kjøpe reseptfritt på apoteket, men ved melkeallergi fåes disse på blå resept.

Lykke til, håper det ordner seg for gutten din

Skrevet

Takk for gode tips. Når du sier at han hadde det når han var liten, betyr det at han har vokst det av seg? Håper dette er noe som gir seg etterhvert. Han har spist litt annen mat med melk i seg uten å reagere noe veldig. Og har aldri reagert på morsmelken min og jeg drikker mye melk.

Får vel ta oss en tur til fastlegen da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...