Plutseliten :) Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Trenger råd.... Datteren min skal konfirmeres til høsten. Hun ønsker at dagen skal feires hjemme hos oss....med hele familien på begge sider. Jeg har samboer og en bitteliten sønn med han. Problemet er at faren til datteren min, som flyttet 70 mil nordover for noen år siden.Hans samboer har laget problemer og styr fra dag 1....Det siste nå er at min datter ikke får komme til dem å ha samvær med faren lenger...sist gang var i nyttår.Det er hans samboers hjem, og hun har full kontroll og manipulert og ødelagt far/datter forholdet. Og hun som står bak at datteren min ikke får reise opp å besøke faren. Konfirmasjonen....Datteren min ønsker at faren skal komme, det er jeg helt enig i...men...ingen av oss har noe lyst til å ha farens samboer/forlovede inn i vårt hus, særlig nå etter alt det vonde hun har påført oss. Så....bør vi be henne? Min samboer vil jo være tilstede, og det vil se sært å rart ut om farens samboer ikke får komme? Er også redd hun klarer å få faren til å ikke komme om hun ikke blir bedt Hva synes dere jeg bør gjøre?
ostekaka Skrevet 11. april 2007 #2 Skrevet 11. april 2007 Nei du trenger ikke invitere henne. Om hun har sagt at datteren ikke får komme inn i deres hjem så inviterer du ikke henne til konfirmasjonen, hun har distansert seg alt for mye fra konfirmanten til det. Du må jo invitere faren, fordi datteren deres vil ha han der, og datteren kan bruke det mot deg senere om hvorfor du ikke inviterte faren til konfirmasjonen. Da er det heller han som får svare for hvorfor han valgte å ikke komme. Skulle han velge å ikke komme, er det litt dumt av dere å skylde på den nye dama hans, det er å ta alt for mye ansvar fra en voksen mann, som tar sine egne valg her i livet. Akkurat som at det ikke er hun som har stanset samværet. Godt mulig at det er lettere følelsesmessig både for deg og din datter å skylde på henne, på den utenforstående, men til syvende og sist er det hans valg. Det er sikkert lettere for han også å skylde på henne, forkalre valgene sine med at hun ikke ville la henne komme, eller at hun ikke ville la han dra, han hørest temmelig ynkelig ut og helt uansvarlig synest jeg, om han synest det er greit å kutte samvær med sin egen datter, eventuellt å ikke komme i sin egen datters konfirmasjon, fordi dama hans ikke vil. Jeg ville prøvd å snakke med han om hans valg, uten å engang komme inn på den nye dama, få han til å forklare sine valg og prioriteringer, eventuellt få løst opp i ulike konflikter det kan være mellom datter og stemor som har fått dette forholdet til å gå helt i stå. Kommer ikke noe konstruktivt ut av at alle skal si alt er hennes feil, han er ansvarlig selv for sitt forhold med sitt barn.
*Ulrikke* Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Hvis det faktisk stemmer at hun har sagt at datteren din ikke er velkommen der hjemme, så ville jeg tatt det for gitt at hun ikke var interessert i å feire noen konfirmasjon, og latt være å be henne. Ikke for å synke ned til samme nivå som henne, men rett og slett fordi man garantert ikke ønsker å feire noen man ikke vil ha i hjemmet sitt! Dessuten er det din datters dag, og hun burde slippe å ha gjester til stede som hun helst ikke vil ha der.
freebird Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Selv om stemoren til din datter kan være en heks, så er det til syvende og sist din eks som velger om han vil ha datteren på besøk eller ikke. Jeg kjenner personlig til både kvinner og menn som får nye partnere som ikke vil ha noe med barna å gjøre, og foreldren godtar det! Jeg blir like sjokkert hver gang. Det er selvfølgelig uhørt å nekte sin partner å ha kontakt med barn fra tidligere forhold, men det er fullstendig tafatt av foreldren å godta noe sånt fra en ny partner! Har man selv fått barn så må man ta ansvar for dem og de går foran en ny kjæreste! (blir så opprørt over sånt altså!) Når det gjelder konfirmasjonen vil jeg driste meg til å anbefale deg å invitere dem begge to. Om dere kun inviterer far så blir det ikke akkurat mindre surmuling fra stemor.... Biomor i mitt tilfelle har gjort mye dumt og sagt stygge ting om oss og vår familie til barna. Fristelsen har vært stor, men vi har ikke falt ned på hennes nivå og latt være å gjøre det samme tilbake. Barna blir voksne en dag og da vil de kunne se tilbake og bedømme det foreldrene har gjort og sagt med nye øyne. Men før invitasjoner til konfirmasjonen blir sendt ut vil jeg uansett anbefale deg å ta en prat med eks'en din om dette med samvær med datteren. Ikke start med anklagelser el.l., forsøk å få til en konstruktiv samtale uten sure undertoner for å komme til bunns i dette. Målet er jo at datteren din skal få et bedre forhold til sin far og det bør du unne henne selv om han har blitt sammen med en sur kjærring... Om han nekter å høre på deg så har du i alle fall gjort et oppriktig forsøk og kan se datteren din i øynene om hun spør om dette når hun blir eldre. Ønsker dere all mulig lykke til!!
Gjest Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Hmmm.... denne var litt kinkig. Du skriver at far flyttet nordover for noen år siden - har han bodd sammen med denne kvinnen hele tiden? I såfall kan det jo tenkes at forholdet mellom stemor og din datter har endret seg til det verre i det siste? Det virker litt for lett å skylde på en utenforstående når far ikke har ryggrad nok til å ta imot besøk av datteren sin - eller? Nå kjenner ikke jeg hele historien deres, men hvis jeg hadde vært deg ville jeg sendt en invitasjon til dem begge - det er ingen grunn til å synke ned på hennes nivå på en slik dag - du vinner på å være raus også i "stemors" øyne. Så får hun et reelt valg i forhold til å si ja eller nei - da kan ikke far skylde på at hun ikke er invitert osv. Siden dere skal ha selskapet hjemme hos deg så har dere i utgangspunktet satt standard og har "makten" i form av å være på hjemmebane. Jeg syns det er viktig å lære barna at alle vinner om en part strekker ut en hand selv om den andre kanskje ikke har gjort seg fortjent til det. Neste gang er det kanskje den andre som gir Det er ingen grunn til å heve konfliktnivået i en slik setting. Tenåringer kan jo ta frem ukjente sider av seg overfor steforeldre som foreldre aldri ser selv om de bor sammen under samme tak - det vet jeg alt om Ønsker dere lykke til!
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Dette er et valg din datter må ta. Hvem ønsker hun å ha i sin konfirmasjon? Og så er det alle de voksnes sitt ansvar å si at "Din avgjørelse er HELT OK for meg, det er din dag, og du får gjøre som du vil :-)".
alfaalfaalfaalfa Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Jeg synes du bør be stemor også. Hvis du ikke ber henne, kommer heller ikke faren(så lenge hun klarer å styre samvær, klarer hun å nekte han å dra i konfirmasjon også!! Og spesielt siden hun ii tillegg ikke er bedt! Det kommer nettopp til å være argumentet hennes) !! Jeg ers sikker på at det er mye større sjangs for at faren kommer om dere også ber henne. Men da må dere jo også ta med henne på kjøpet. Kanskje en gyllen mulighet til å vise henne at dere ikke er forbannet på henne. Og at krangelen kun kommer fra hennes side, hvor dere ikke bidrar til ytterligere problemer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå