Gå til innhold

To tette - mye krangling første året??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter ny baby nå i april, og har en gutt fra før, det blir ca 20 mnd imellom dem. Vi krangler mye nå, og har gjort det gjennom graviditeten, samboeren min skjønner ikke at jeg har plager, og mener hele tiden at han gjør så mye mer enn meg. Han gjør kanskje littegrann mer enn meg for tiden, men det er jo sånn det må være nå, på slutten da jeg har litt bekkenløsning og er stor og tung.

Det jeg frykter er at det skal bli enda mer krangling etter at babyen er blitt født, vi har "alltid" kranglet en god del om husarbeid og barnestell, og nå frykter jeg litt for det kommende året. Har hørt at det første året med to tette er veldig slitsomt.

Er det noen som har erfaring med dette? Eventuelt noen gode råd? Blir veldig takknemlig for tilbakemeldinger!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har to tette med 15 mnd mellom. Yngste er vel 4 mnd, så det er den erfaringen jeg har så langt......-og ja, litt krangling blir det vel, men vi krangler ikke mye vi iallfall. Men så er mannen veldig flink til å ta sin del av husarbeidet også, og han har aldri "krevd" at middag skal stå klar når han kommer hjem fra jobb osv. Så her er det like ofte han som lager middag, om ikke oftere.....

Med to små så blir det jo slik at dere har hendene fulle hele tiden og når mannen kommer hjem så kan han liksom ikke bare legge seg på sofaen. Man blir sliten og da er det jo lett at det blir krangling ut av det. Tror det er viktig å snakke ut, ha en plan for ting som må gjøres, sette av voksentid, få litt avlastning innimellom og ikke henge seg opp i detaljer som egentlig ikke betyr noe i den store sammenheng.

Etter 4 mnd med to tette vil jeg si at det er slitsomt, men mye mindre slitsomt enn jeg hadde fryktet. Og det er utrolig mye kos!!!

Skrevet

Ja, jeg kan godt innrømme at vi har kranglet mer enn før, fordi begge er så utrolig slitne. Hadde også en tung graviditet, og har vært litt uheldig med brystbetennelser og div annet. Har også hatt dårlig med avlastning. Vi har 17 mnd mellom våre barn på 7 mnd og 2 år, og nå begynner det endelig å gå seg til.

Vil råde dere til:

- skaff trillepike/avlastning til babyen noen timer en gang i uka eller så, og tilbring tiden med den eldste, da kan du unngå en del sjalusi. Det er viktig at den eldste får ha mamma'n sin alene litt også.

- barnehage/dagmamma et par dager i uka for den eldste (det har vært redningen her i gården)

- legg en skikkelig plan på nattavvenning fra puppen. Hvis dere kun har ett barnerom blir ofte den eldste vekket om den yngste gråter litt. Be evt besteforeldre om hjelp (vi klarte det først nå, på 4 forsøk, har vært 7 mnd uten en hel natts søvn...)

- vær ekstremt nøye med håndvask spesielt etter barnehagen, så slipper dere mange sykdomsrunder, og å smitte hverandre.

- prøv å ha faste rutiner, og tilpass babyens rutiner til den eldstes (babyens rutiner endres jo hele tiden det første året)

- prøv å få sove litt innimellom (søvnen er det vi har slitt mest med her)

Det var det jeg kan komme på i farta!

Husk at dere får to barn med ulike personlige behov, som i tillegg må tilpasses til hverandre. Noen øyeblikks kaos er nok like om hjørnet, men dere vil få godt betalt etter hvert, når dere ser dem kommunisere og gledes over hverandre!

Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...