Anonym bruker Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Haaper ikke jeg faar "pepper" for dette innlegget. Lurer paa om noen her har erfaring med aa bruke "symptothermal method" som prevensjonsmaate. Altsaa at man maaler kroppstemperatur hver morgen og ogsaa er obs. paa symptomer paa EL, datoer paa kalenderen osv. Dersom dette gjoeres paa riktig maate og man unngaar sex paa de dagene i maaneden hvor man er fruktbar skal det under normale forhold vaere en effektiv prevensjonsmaate. Saken er den at baade mannen min og jeg er ganske "konservative" naar det gjelder f.eks bruk av prevensjon, selv om han er skeptisk til alt og jeg bare til noe. Jeg vil f.eks unngaa bruk av p-piller, men synes at barriaere metoder er greit, mens min mann av religioese grunner ogsaa er skeptisk til disse. Saann er det bare--jeg er fullt klar over at de fleste mener noe annet--men fordi han har problemer med tanken har vi bestemt at vi vil bruke temperatur/symptom metoden naar jeg faar mensen tilbake. Bruker jeg f.eks en Ladycomp sammen med aa ogsaa vaere obs. paa symptomer er dette visstnok en trygg framgangsmaate. Vaer uenig med valget vaart den som vil, men saann er det. Naar det er sagt, saa er jeg kjemperedd for aa bli gravid i tiden hvor jeg ammer--foer mensen kommer tilbake. Er det noen som vet hvor store sjanser det er for at dette kan skje? Naar pleier man egentlig aa faa mensen tilbake? Er det noe man kan gjoere for at den skal komme tilbake saa tidlig som mulig slik at man har "oversikten?" Er den regelmessig med en gang naar den kommer tilbake? Saann jeg ser det maa enten mannen min gaa med paa aa bruke en barrieremetode i tiden hvor jeg ammer, eller saa maa vi rett og slett unngaa sex i de maanedene hvor jeg kan risikere aa faa mensen tilbake. Noen erfaringer med lignende situasjoner? Proever aa vaere anonym denne gangen jeg...he he. :-)
Hva skjer'a?♂ Skrevet 11. april 2007 #2 Skrevet 11. april 2007 Amming fungerer ikke som prevensjon i hvert fall, både søsteren min og en venninne ble gravid igjen i løpet av første halvår etter fødselen. Jeg fikk ikke mens igjen sist før jeg sluttet å amme etter 18 mnd og da var den litt rar de første 2-3 gangene
Solskinnsjenta Skrevet 11. april 2007 #3 Skrevet 11. april 2007 Har hørt at hvis amming skal virke som prevensjonsmetode må man fullamme, dvs amme minst hver 3 time. Går det lengre tid enn dette synker hormonnivået i kroppen til et nivå som muligjør eggløsning. Ellers har jeg stor tro på ladycomp som prevensjonsmetode! Har dessverre ikke noen formening om hvor lang tid det tar før mensen kommer tilbake etter fødselen da jeg er førstegangsfødende selv =)
Anonym bruker Skrevet 11. april 2007 #4 Skrevet 11. april 2007 Hei! Når du får mensen tilbake varierer veldig fra kvinne til kvinne, jeg fikk min tilbake 4uker etter etterblødningene hadde sluttet og fikk normal syklus etter førstefødte, dette tiltross for at jeg full ammet. Jeg ble gravid med nr to etter 8mnd. Etter at jeg fikk nr.2 hadde jeg etterblødninger fortsatt etter 9 uker, og ble da satt på minipiller for å stablisere hormonene. Min nr to er nå 7år, og jeg har i 1 1/2år før jeg nå ble gravid benyttet meg av sikre perioder, og lytte til kroppen. Dette gikk fint helt til syklusen min plutselig fremskyndet seg, men vi har hele tiden ønsket en til, så for oss var det likevel kun glede med et nytt svangerskap. Hvis dere derimot absolutt ikke ønsker flere ville jeg nok vært litt ekstra forsiktig, iallefall til kroppen din har stablisert seg igjen. Men når ting kommer inn i normalen igjen har jeg stor tro på ladycomp som prevensjon.. Lykke til! Hilsen "lykkelig ventende på nr.3"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå