Gå til innhold

Er det noen som har prøvd velling????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på å prøve det, men når kan jeg gjøre det? Hvor gammel må hun være? Jenta mi er bare 3 mnd og noen dager nå, men jeg har ikke hastverk altså. Hun sover dårlig og spiser ofte om natten (gjerne hver time eller annenhver time i perioder).

Jeg tenker på å bruke fra 4 mnd maisgrøt så tynn at det blir velling som drikkes av flaske en gang om dagen. Hvor gammel bør de da være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ikke du absolutt må begynne med det, så ville jeg ventet lengst mulig. 4 mnd er jo det tidligste jeg ville begynt med grøt, men ser at velling går fra 6 eller 8 mnd. Dersom du har mulighet så ville jeg fullammet så lenge som mulig. Dersom du fortsatt ikke får henne til å sove om natten kan du prøve det som jeg gjorde. Pumpet meg i løpet av dagen (første gangen jeg pumpet) og ga henne da det på flaske til kveldsmåltidet. Da kunne jeg se hvor mye hun fikk i seg, og sånn ca finne ut at hun var mett (som regel spyttet hun ut flaska da hun var mett). Sånn fortsatte jeg fremover til den dag i dag. Noen ganger har jeg lite melk på kvelden, og da gir jeg heller mme. Det er bedre når de er så små å gi mme enn grøt.

Lykke til :-)

Skrevet

Vi var og pratet med helsesøster i går, da vi lurte på å begynne gi lillegutt noe annet enn bare mme, for vi var usikker på om det var nok for han nå som han hadde økt mme-mengden veldig på kort tid.

Hun anbefalte oss å vente til han er 4 mnd, så vi skal gjøre det.

Skrevet

Grøt på fire mnd og velling på 6-8 mn? Det må da være feil.Grøt er jo MYe kraftigere enn tynn velling. Vellingen er jo en del ferdigblandet grøt, og tre deler mm. Det er altså grøt som er så tynn at den kan drikkes med flaske.

Jeg har MYE melk, så det er ikke noe problem at hun får for lite. Jeg pumper morgen og kveld (etter at hun har spist og gir til melkebanken på sykehuset. Og jeg prioriterer fløtemelka, så hun spiser ikke bare skummetmelk. Hun får det hun skal, men har litt etterdønninger etter RS.

Skrevet

Jeg har velling det står 6 mnd på og 8 mnd på, noen for yngre har jeg aldri funnet. Men tror de grøtene for 4 mnd er veldig milde, og at da vellingen blir litt kraftigere. Den vellingen jeg har er maisvelling fra Nestle (ferdigpakninger). Jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg ville nok uansett ikke begynt så tidlig. Om du vil ha henne til å sove godt om natta, kan du f.eks gi henne mme til kveldsmåltidet. Jeg hadde god effekt av det iallefall. Det var når snuppa var over 4 mnd som jeg fikk beskjed på hs at jeg heller kunne begynne med grøt enn å øke mengden drastisk med mme. Når hun var 5 mnd hadde jeg ikke mulighet til å vente lenger, grunnet at jeg ikke hadde nok melk..

Skrevet

Aha. Kanskje jeg skrev litt utydelig. Jeg tenkte på "hjemmelaget" velling. Altså maisgrøt fra neste som blandes veeeeeeldig svak. Jeg har ikke tenkt å begynne med grøt eller slik velling enda, jeg bare lurte på hvor gammel de måtte være for at det var trygt å prøve slik velling en gang om dagen. Tenker da totalt en teskje grøtpulver i melka en gang daglig. Jeg har masse nok melk, og vil helst styre unna mme siden jeg har muligheten. Da får hun heller spise annen hver time i perioder (hun gjør ikke det alltid hele natten altså). Bare i perioder (oftest siste delen av natten). Det takler jeg fint, men vurderer bittelitt grøtpulver som velling i kveldsmåltidet fra ca 4-5 mnd tror jeg.

Skrevet

Da skjønner jeg bedre :-) Du kan sikkert tilsette litt maisgrøt-pulver i melka allerede nå. Det blir jo bare en teskje eller to, ellers blir den jo for tykk antagelig. Husker ikke i farten hvor mye over 3 mnd barnet var, men det vil jo helt sikkert ikke ta noen skade av det, selv om de da ikke anbefaler det før 4 mnd. Jeg ville hørt med hs kanskje...bare for å være sikker.

Skrevet

Jeg spurte HS om det, men hun svarte ikke skikkelig på det. Hun har ikke lov å annbefale annet enn fullamming de seks første mnd, med mindre det er noen spesiell årsak til det.

Derfor henvender jeg meg til dere damer her inne for å høre hva dere gjør/gjorde/syns. :-)

Skrevet

Vi begynte å gi velling av 1 ts maisgrøt og 1 dl mm rett før hun ble 4 mnd. Det var fordi vi rett og slett måtte det. Jeg hadde evig nok melk, men hun ble ikke mett likevel. Da vi begynte med det, hadde hun våknet for mat hver time på natta i godt og vel en måned. I tillegg gråt hun store deler av dagen fordi hun var så sulten stakkars. I ettertid er dette helt forferdelig å tenke på, men vi trodde jo på HS når de sa at hun skulle ha nok med mm til hun ble 6 mnd. De sa det måtte være andre ting som gjorde at hun var misfornøyd, feks at hun var overtrøtt og sånt.

I allefall, til slutt ville jeg ikke høre på dem lenger. Begynte som sagt med denne vellingen, og økte forsiktig til grøtkonsistens. Etter det var hun en helt annen. Nå smilte hun, lekte og koste seg.

Det hører med til historien at hun alltid har vært stor og krevende matmessig. Hang i puppen konstant de 4 første mnd:-) Hun spiser fortsatt alt hun kommer over, og tar gjerne litt middag rett etter middag for å si det sånn.

Moralen er; hvis du er sikker på at hun trenger det, så synes jeg godt du kan gi henne det fra 4 mnd. Hvis hun derimot virker fornøyd på dagen, er hun nok ikke så sulten. Da er det nok heller for å få kos at hun våkner så mye om natta. Jenta mi fortsatte å våkne opptil hver halvtime helt til hun ble 6,5 mnd og vi flytta henne på eget rom/tok nattavvenning. Og da hadde hun jo fått fast føde lenge, så det var ikke pga sult at hun holdt leven.

Skrevet

Merkelig at hun ikke kan anbefale det da...jeg har jo fått anbefalt så mye. At jeg skulle begynne med grøt før 6 mnd dersom jeg følte at vesla ikke ble mett, eller at jeg skulle erstatte mme på kvelden med grøt istedenfor å øke mengden mme...

Jeg syntes du kan prøve jeg, for du finner jo fort ut om babyen får vondt i magen av det. Om du merker noe da, så ville jeg ventet litt til....er jo bare å prøve seg forsiktig frem. Men jeg merket iallefall at vesla her ikke ble noe mettere eller sov lengere av mme enn morsmelk...selv om det sikkert er forskjellig også. Virker ikke som hun sover lengere av grøt heller, men ikke noen forverring iallefall

Skrevet

Live77: Dersom hun ikke ble skikkelig mett av bare mm så kan hs annbefale annet fra ca 4 mnd, men de skal (i teorien i hvertfall) ikke gjøre det dersom det ikke er noen grunn til det. De annbefaler ikke velling/grøt bare fordi mor syns det er godt å sove lengre om natten liksom. Med mindre det går mot det ekstreme da. :-)

SpiseLise: Tulla mi er helt fornøyd med måltidene sine på dagtid (og om natten) så det er ikke noe spesielt som gjør at jeg tror hun er sulten. Men det er jo komfortabelt å sove litt lengre perioder om natten (jenta mi er ikke akkurat en slik som sover natten igjennom med bare ett måltid nei). Jeg vil ikke gi henne velling/grøt for tidlig bare for egen komfort sin del, men det er jo greit å prøve så tidlig som mulig men etter at hun er stor nok til det. Jeg klarer meg fint med den søvnen jeg får nå, men det er jo ikke akkurat opptimalt. :-)

Skrevet

Vet du, noen ganger så skriver jeg så vanvittig langt at poenget mitt drukner, hehe:-D

Men det er akkurat det jeg mener. Hvis hun ikke er sulten, så burde du vente så lenge du kan. Både fordi du ikke kan regne med lengre soveperioder om natten, og fordi det er et ordentlig pes å måtte lage mat i stedenfor å bare slenge fram puppen.

Se der ja... 4 linjer ville vært nok for å si det jeg ville;-)

Skrevet

Hehe, kjenner til "problemet" ja. Jeg skriver langt og lenge når jeg engasjerer meg, og selv om jeg ofte klarer å gjennta meg selv tre-fire ganger så drukner poenget mitt. Det koker bort i kålen liksom.

Men du prøvde altså litt slik velling på flaske etter ca fire mnd, og det gikk helt fint? Fikk hun hardere mage av det?

Skrevet

Takk og lov for mme sier nå jeg! Det du holder på med nå, ammer hele tiden, kan ta livet av selv en med ADHD...

Du skal ikke gi velling. Velling ser jeg er beregnet til barn når de blir 8 mndr. Selv er jeg mor til en på 6,5 mndr og har sjekket nettopp dette. Mme er nokså vennlig mot magen hennes også siden hun kun er vant til mm. Bare husk på en litt viktig ting, og det er at tuten må ha lite hull så hun ikke foretrekker flaske i stedet for bryst dersom du fortsetter å amme fortrinnsvis.

Selv ga jeg opp amming ved 8 uker. Jeg hadde svært lite å by på. Ikke sikker på om jeg hadde lite melk eller om jeg rett og slett var hardmelket. Uansett, ikke noe godt utgangspunkt for verken barn eller foreldre. Søvn er jo viktig for alle.

Lykke til!

Skrevet

:-D

Det gikk helt fint ja. Var veldig forsiktig med tilvenningen, så magen ble ikke hardere før vellingen ble til grøt. Og det fikset sviskesaften.

Etter hvert orket jeg ikke pumpe så mye lenger, så da lagde jeg velling av mme og maisgrøt.

Skrevet

Ok! Har du mye melk til enhver tid på døgnet? Hvor mye får du ut når du pumper morgen og kveld egentlig? Det virker ikke som om du har mye på det du beskriver i tidligere innlegg om dårlig nattesøvn osv. Det er mange som ikke har nok melk på kvelden, og hvis du ammer med så hyppig mellomrom som du beskriver i første innlegg, så får du neppe fylt opp nok til et skikkelig måltid etter en time. Derfor har du problemer med natten som du beskriver.

Fint at du har mye melk, men har du nok når det gjelder for datteren din?

Fløtemelka!? ( Husk at du ikke er en ku ;-) ...) Du mener den første melken etter ca 3 timer siden forrige amming? Uansett, du er vel klar over at kvaliteten på melken varierer fra person til person. Tror du skal konsentrere deg mer om ammingen med datteren din i stedet for å selge dyrebare dråper hvor enn viktig det også er.

Jeg fikk dårlig hjelp fra ammehjelpen (-"alle må jo amme og det er noe alle får til...")og måte lære mye den harde veien. Håper du finner ut av problemet du også. Men ikke gi velling før om leeeeenge.

:-)

Skrevet

Jeg ammer ikke hele tiden. Storsett går det tre timer mellom hvert måltid, og en periode med 5-6 timer søvn på lilletulla om natten. Men noen ganger har hun noen korte søvnperioder og spiser ofte om natten. Mest for kosen tror jeg egentlig. Jeg ser ikke behov for å gi henne noe mer foreløbig, jeg spurte mest for nysjerringhetens del og for å vite.

Anngående velling så er det snakk om "hjemmelaget" velling av veldig tynn maisgrøt. Altså maisgrøt som er så tynn at den kan drikkes av flaske. En teskje maisgrøtpulver pert måltid en gang om dagen eller noe. Derfor er det ikke dumt om folk har gitt det ved ca 4 mnd alder. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...