Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får så vondt i ryggen hele tiden... blir helt utslitt !!!! :-(

Det sitter i musklene, omtrent på samme høyde som navelen er foran.. hvis dere skjønner...(altså, smertene er i musklene bak på ryggen, i navlehøyde... )

Jeg føler at jeg ikke har råd til slike ting som fysoterapaut, kiropraktor osv, hvis det koster flere hundre kroner hver gang....

Er sykmeldt 100%, antagelig ut sv, skapet, 6 mnd på vei.

Som regel kommer ryggsmertene når jeg sitter ved spisebordet, så påsken med alle dets familie-middager har vært et mareritt...

Kommer også fort når jeg rydder, bøyer meg mye osv...

Prøver å gå litt ute, men får fort vondt da også... :-(

Det hjelper ofte å ligge på rygg en time eller to, men med ei jente på 2 år, er dette stort sett umulig å få til på ettermiddagen, når plagene er som verst...

Noen tips til hva som kan bedre dette ?

Takk ! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner det litt på samme måte jeg også. Det jeg har gjort for å forminske rygg "smertene" er å bytte til flate gode sko og ligge på ryggen med beina høyt så ofte det lar seg gjøre. Også synes jeg det er kjempe deilig å sitte mellom beina på mannen min hvis du forstår så ryggen støttes mot magen hans.

Jeg bruker også gode sko når jeg er inne.

Jeg merker det mest hvis jeg sitter lenge som du beskriver eller hvis jeg går lenge på hardt underlag.

Få kjæresten til å massere deg litt :) Det hjeper, men jeg har dessverre ingen råd for hvordan det skal gå helt bort.

Lykke til videre med ditt svangerskap.

Skrevet

Varmeflaske funker.. Men du må tenke på hvordan du bruker kroppen nå ja

Skrevet

Men kan du ikke få henvisning av legen da slik at du ikke må betale så masse? Hvordan er det der? Egenandelen er vel ikke så høy? eller er det jeg som surrer igjen

Skrevet

hei!

jeg har samme problemet som deg. jeg var på kontroll hos jordmor i går og fortalte at jeg har så vondt i ryggen, spesielt når jeg skal sove så jeg sliter med å få sovet ordentlig..

da sa hu at jeg skulle ringe legen min med engang for å få henvisning til fysiotereaput. dette er GRATIS siden jeg er gravid! =)

Skrevet

Ja, jeg har tips! :) Og de virker også!

Jeg har tre barn fra før, og med alle hadde jeg masse ryggsmerter, sist måtte jeg bruke krykker mot slutten og etter fødselen. Gikk til fysioterapeut uten varige resultater, det bare bedret seg der og da, og ble vondt igjen etter noe timer. (Fikk bare massasje på stive muskler)

Nå er det veldig annerledes, og grunnen er at min nye samboer er ridelærer, og broren hans er fysioterapeut. En sånn fysio som mener at massasje er tull, men riktig trening gjør underverker. Så nå går jeg rundt uten problemer, har litt trøbbel med å sitte lenge ved spisebordet jeg også, særlig når jeg skal reise meg igjen, men så får jeg bare ryggen korrekt på plass, og så er det bra igjen. Jeg skal fortelle hva jeg gjør:

Essensen er: RETT UT svaien i ryggen! Det er det ene viktige man må forsøke å gjøre hele tiden, også før og etter svangerskapet. Vi kvinner har en lei tendens til å svaie og stikke pompen ut, noe som skjer automatisk om vi blir litt slappe og står og henger, og særlig om vi har født før, og har fått lange magemuskler.

Det som skjer da, er at ryggmusklene må ta over alt arbeidet som hele muskelapparatet rundt mage/rygg skulle ha gjort, og i tillegg blir ryggraden så svai at det klemmer på ryggvirvelskivene på baksiden, slik at det blir smerter i både skjelett og muskler. Vi får også vondt i endel muskler på innsiden av lårene mot skrittet.

For å unngå dette, må vi få kroppen i så loddrett oppstilling som mulig, med bekkenet godt plassert under magen, ikke bak. Det er IKKE så lett som det høres ut å gjøre dette, og beskrivelsene som står i en del gravidebøker er gode, men det er ikke lett å forstå hva du skal gjøre uten hjelp av noen som ser på deg. Jeg skal prøve å gi noen tips her.

- Få noen, helst mannen din, til å hjelpe deg med å se på deg når du prøver. Du kan også bruke speil, men det er lettere med noen som kan oppmuntre også. Husk at du må øve hele tiden, og dermed er det fint å ha noen som tar tak i deg når du glemmer deg. Husk at korsryggen skal bli rett eller tilnærmet rett.

- Stå aldri med låste knær. Det vil si at knærne alltid må være littegrann bøyd. Låste knær vil si at kneleddet er presset så langt tilbake som det går, og du trenger ikke bruke muskler for å stå. Da henger du på ryggen din!

- Magen INN! Det er ikke så lett når magen er diger og tung, men jo lenger inn du får den, dess bedre er du i balanse, og dess mer bærer du magen med magemusklene og ikke bare den vonde ryggen. Tenk du skal skyve ryggen inn mot bukselinningen bak. Eller at du er en hund som tar halen mellom bena.

- For å øve, kan du stå mot en vegg, og presse korsryggen mot veggen. Korsryggen skal bli helt flat. Kjenn at du må bøye knærne for å få det til.

- Haken tilbake. Om du slipper ut magen, vil du automatisk krumme øverst i ryggen, og se ut som en gammel dame. Da vil haken komme frem, og halsen strutte fremover som på en fugl. Fysj. Magen inn, halen innunder, skuldrene tilbake og haken inn. Da får du magen på plass der den skal være. Se på deg fra siden i speilet.

- Øv på dette når du står først, siden når du går. Det vil også gjøre at du ikke vralter så mye når du går. Vralter du, henger du på skjelettet, og belaster bekken og ryggrad. Det er tungt å bære seg selv, men det er verd det! Du får mindre vondt, og blir fortere i form igjen etter fødselen.

- Få mannen din til å minne deg på det hver gang du står med låste knær, stikker magen/baken ut eller slipper haken fremover. Husk å ikke bli irritert når du blir påminnet, ellers slutter han garantert. Si "takk", og putt magen på plass.

- Husk at det føles rart i begynnelsen hver gang en gjør en forandring i holdningen, så ikke gi opp om du føler deg dum. Det vil garantert hjelpe, om ikke annen sånn at det ikke blir verre!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...