Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rygere får pigebørn

Hvis begge forældre er rygere, når de undfanger barnet, er sandsynligheden for, at en pige popper ud ni måneder efter dobbelt så stor. Det viser en ny undersøgelse fra Liverpool School of Tropical Medicine.

Her har børnelæger undersøgt 9.000 graviditeter og kan herudaf konkludere, at muligheden for at få en dreng halveres med knap 50 procent, hvis begge forældre ryger i den tidlige graviditet.

Det skyldes, at røg kan forhindre de 'mandlige' sædceller i at udvikle sig i livmoderen, mens de 'kvindelige' sædceller tilsyneladende ikke tager skade.

"Vi har villet se, hvad rygning inden og under graviditeten betyder for, hvilket køn barnet bliver. Tager vi højde for den statistiske faktorer som alder, så viser vores resultater, at hvis begge forældre er rygere, så har de næsten dobbelt så stor sandsynlighed for at få en pige", siger professor Bernard Brabin, som leder undersøgelsen.

Hvis kun moderen ryger, er chancen for at få en dreng minimeret med en tredjedel

Udover at røgen kan påvirke kønnet, så øges risikoen for at fosteret fødes med misdannelser, hvis kvinder ryger under graviditeten.

Kilde: Rasmus Strøyer, www.politiken.dk, 8. april 2007

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åj, d kan stemme d!

Røykte når eg bei gravid, og til eg va i 7uke (fant ut at eg va gravid når eg va i uke 6, så eg brukte ei uka på å slutte)

Skrevet

stemmer ikke i min familie hvertfall.

Skrevet

Nope, stemmer ikke! Jeg har røyka hver gang jeg ble gravid (sluttet seff når jeg fant ut at jeg hadde blitt gravid, alle gangene ca i uke 5-7), og har bare gutter. Venter nå gutt nr 3. (på de 2 første røyka mannen min også).

Skrevet

Jeg sluttet i uke 6, og venter en gutt. Har røkt i 14 år!

Skrevet

Vi sluttet begge to da testen viste positivt, og vi venter ei jente ja:)

Skrevet

nei stemmer ikke her i familien heller. Har jo 15 fettere jo.. og nesten alle mødrene røyka.. vi er kun 3 jenter(kusiner) i fam.. inkl meg og søss..hehe....

Skrevet

Stemmer ikke her...Får kanskje gutt nr to og vi røyka begge to begge gangene!!!

Skrevet

Ja her og.. hehe.. glemte å si meg da. her røyka vi begge to og får gutt:) Så stemmer nok ikke den der :/

Skrevet

dummeste jeg har hørt ever!!! både jeg og kællen røka som svamper før jeg fant ut at jeg var gravid, vi får gutt. Mens et vennepar av oss som ingen av de røyker får jente. så jeg har ingen tro.

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Hehe... kan godt være statistikk viser dette, og statistikk er jo kjent for å ikke stemme på alle uansett - så da er man jo egentlig like langt c",)

Skrevet

Har røykt i 3 av mine 4 svangerskap ( er 29 uker nå ) og har når jeg har fått denne 3 gutter og 1 jente........

Skrevet

Mora mi røykte før hun ble gravid me både meg og søsteren min (sluttet når hun var gravid, og nå har hun ikke røyka på over 20år)

Skrevet

Både eg pog mannen min røykte under unnfangelsen på begge barna (vel, ikke under selve unnfangelsen da :P ) Og har snart enda en liten jente:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...