tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Tuuuuuuuuuuuuuusen takk for tipset om banan og avokado!!! Det slo skikkelig an her i huset også (men ja, fargen var litt snål....hehe) Det jeg nå lurer på er om du lager flere porsjoner og fryser det? Går det an? Eller lager du det ferskt hver dag? Og da; Hvordan skal en "åpen" avokado oppbevares? Hihi. Er ikke vant til å ha avokado i hus )
SpongeBob Skrevet 11. april 2007 #2 Skrevet 11. april 2007 Ikke meg du spurte, men blander meg litt: avocado blir visstnok ikke så fort brun hvis den oppbevares med steinen i, hvis du skjønner hva jeg mener, men jeg pleier alltid å legge den med snittflaten ned på glad-pack, jeg... Blander du banan og avocado til noe ungen din liker? Alder?
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 11. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2007 Jeg fikk tips av ylvis igår om å mose banan og avocado halvt om halvt, og det var en stoooorslager! Manglet ett lite formiddagsmåltid, og var ikke helt klar til å gi brødskive... Hun er akkurat blitt 7 mnd Ok, nå hev jeg stenen idag, men da veit jeg til neste at jeg skal ta vare på den )
SpongeBob Skrevet 11. april 2007 #4 Skrevet 11. april 2007 Å, den skal jeg husker til lillegutt her begynner med mat, ble så lei av den evinnelige bananen og avocado alene var ikke noen slager før Storegutt var nærmere to;) Takk for tipset, begge to.
yr<3 med 2 gutter! Skrevet 11. april 2007 #5 Skrevet 11. april 2007 Helluen, her e æ. Måtte bære hive "Mr.Snapphanske" på golvet før æ turte begynne å svare. Snappe tell sæ og slamre m alt om dagen. Fint at avocado/banan slo an! Del avocadoen i to og la den delen du ikkje bruke ligge i kjøleskapet med steinen i tell neste dag. Da bli den nemmelig ikkje brun. Lage kun en porsjon i slengen, trur verken avocado eller banan e så veldig glad i fryseboksen. Øh, ser no ar æ har svart på dialekt, men æ gidde ikkje oversette... ;O)
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 11. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. april 2007 Hehe. Æ tenkte igår når du skreiv "stormåse" at du måtte jo være fra nord-norge, og no ser æ jo på dialekta di at det e du! Kor du bor evnt. kommer fra? æ e fra Tromsø :-) Lille stormåsen vårres har lagt sæ førr kvelden, halv 6 va ho helt utslitt
yr<3 med 2 gutter! Skrevet 11. april 2007 #7 Skrevet 11. april 2007 Bor litt over en time unna Tromsø. Har du kart så slå en passar i radius rundt å begynn å gjette. He, he. Våres stormåse e i ferd med å lande førr natta, om han no enn prøve å gje uttrøkkførr at han ikkje akkurat e så interessert i det. Legg sæ i halv åtte-tia og søv da i ett fram tell omtrent ti-kvart over 6. Har lært å røyse sæ, så da e jo sprinkelsenga en egna plass tell turning. Trudde at det blei vanskelig, førr ikkje sei umulig når vi senka sengbåttne (he, he), men neida. Her tar vi tak i en sprinkel og slit vi oss opp etter en arm. Ikkje nåkka å sei på styrken. E jo fint, men av og tell kunne man jo ønske at han ikkje va riktig så foretaksom. Må jo jobbe, sånn at ingen skjønne at æ e trøtt, liksom.
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 11. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 11. april 2007 Haha. Skal vi se, det kan jo være bortimot Hansnes å alle di øyen uttigjennom der? Vannøya etc... Eller Sommarøy? (Der kommer æ opprinneli fra, faktisk) Ellers blir det vel sånn omtrent på Nordkjosbotn? Det e vel ingen andre veia man kan dra, førr den veien forbi Tomasjorda å bortigjenna der går vel ikkje så langt? Æ blei vældi nysjerrig no da. Kor gammel e guttn din? Her ammes det enda 2 gang iløpet av natta, men førr 1 mnd sia så hadde vi 4-5 nattamminge så æ e forholdsvis fornøyd
yr<3 med 2 gutter! Skrevet 11. april 2007 #9 Skrevet 11. april 2007 He, he. Vi høre heime i "naturperla" Malangen. Tar du ferga Vikran-larseng, eller aller helst andre veien og så kjøre litt over en halvtime e du ganke nært oss. ;O) Kornelis blei født på UNN 02.09., etter en heller strevsom strabas. Lå inne på nyfødt intensiv tell 09.09. da vi endelig fikk sette nasen heim i retning Malangen. Han søv heile natta no, han. Stengte nattserveringa i begynnelsen av mars. Tok nån netter og han va rimelig sint på pappaen som ga han vann. Fresa nesten, "din frekke f, veit du ikkje at det e mutter'n og puppan æ vil ha!", liksom. Men va absolutt verdt det, 3-4 netter så va det heilt greit. - Å det va den første som va verst! Kutta ut da han helst ville ligge m en pupp (hadde det vorre mulig sikkert begge...) i munnen konstant. Sovna sjølsagt, og da han så blei lagt i si eia seng våkna han igjen å forlangte servering. TVERT! Så, nei, da stengte ho mor serveringa. He, he, makta rår.
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 11. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. april 2007 Aha. Ja, æ glæmte den muliheta Va han født for tidlig eller? Oda blei født 06:34 den 08.09 på UNN, så da va vi faktisk der en dag samtidig. Ho kom 1 mnd før tia, men va frisk å rask... Lå 5 daga på barsel for ho va litt treg me å legge på sæ, men da va amminga i orden så da slapp dem oss ut. Ho e ikkje intr i puppen på dagtid, e alt førr nysjerri... så da hold æ enda ut ei stund me de 2 nattammingen vi har Han Kornelis må jo være ganske så spræk kar, røyse sæ opp å greier... Oda prøøøøve å krabbe når ho ligg på teppet, men får ikkje til..å bli ill sint ) Men plutseli en dag så kommer det vel:)
yr<3 med 2 gutter! Skrevet 11. april 2007 #11 Skrevet 11. april 2007 Nieda, va'kje tidlig ute, faktisk sånn omentrent i tide. Hadde trermin 5. og sko egentlig settes i gang 4., vess han ikkje kom på eget initiativ før det. Æ har diabetes 1 og fikk derførr ikkje gå over termin (som om det sko være nåkka drawback å sleppe å vente meir). Vel, våkna med vannavgang og rie i halvfire tia på mårran fredag 1. Inne på UNN i åttetia, teldelt fødestua og fine ting, men derfra va det bære slit førr kvær en milimeter. Da vi endelig kom tell pressrien, en gang utpå lørdagformiddag va både æ og livmora mi så kjørt at det ikkje skjedde nåkka merkbar framgang med dryppan på maks. Knerten begynte også å vise tegn på at han vasliten og da legen som fulgt oss gjennom heile svangerskapet sto i døra så sa æ bære "hjelp mæ å få ut den her ongen, førr det klare æ vesst ikkje sjøl...". Så da, kort fortalt klipp, klipp og vakum. Han kom ut va mørkeblå og pusta ikkje. Så dæm klepte navelstrengen og for ut i ei fart. Trengte litt hjelp førr å få i gang pusten, men kom sæ kjempefort. Fikk antibiotika i 7 daga sia æ va gbs-positiv og han hadde litt forhøya crp-verdia. Det va vel kort fortalt det... Va utrulig godt å komme heim tell oss sjøl, bli ganske "rart" på mange måta å være på sjukehuset så lenge. No va vi jo ikkje så lenge, egnetlig, men i fht det man tenke på forhånd, sånn omtrent få ongen å så være der 3-4-5 daga, så va det lenge. Men, herregud, det e jo inga problem og inga spørsmål, fokuset bli jo heilt og fullstendig på det er lille individet som faktisk e MIN ONGE! Regne med du skjønne... Nysgjerrig, ja.. Kjenne tell det. Tre sup å så drefse på hauet å få me sæ om det skjer nåkka, og evt ka som skjer eller ikkje skjer. Og kofførr skjer det da ingenting? E det verkelig bære æ og mamme her, eller? Tre sup tell, tenke litt... Jada, sånn går no dagan. E litt småfrustreranes å sette m puppe i det fri, men. Sånn e det vel gjerna. Og når sant skal sies e det jo ganke utrulig kor lita man bryr sæ om den slags etterkvært. Men, joda, man kan jo bekymre sæ litt sånn av typen; herregud, e han i ferd med å avvenne sæ sjøl eller? Og, han TRENG jo mei mm enn det her. Gudhjelpemæ, altså, det åpne sæ jo en heilt nyog riemlig stor verden av tinge n kan bekymre sæ førr når man bli mor... He, he, kan jo kanskje skrive bok naår han bli 18. Men, da begynne man jo å bekymre sæ over nye ting; bil, øl, slåst han når han e ute...? Huff. He, he. Og, joda, trur han e rimelig godt i rute motorisk sett. Fær som en lauvmakk etter golvet og sette sæ opp på knean. Og no da, røyse sæ litt også. Å hjælpes, korr æ har skrevve. Sko tru æ hadde et fritidsproblem. E jo ganske facineranes at man aldri bli lei av å legge ut i det vide og breie tell alle som vil, og ikkje vil, høre om ongen og alt den kan og ikkje kan. Vil tru du kjenne tell det. ;OP
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 12. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 12. april 2007 Åh, hørtes skræmmanes ut... Sia æ lå på vanlig barsel, så kom det jo omtrent nye folk inn på rommet kvær dag, så va dem der i non tima... åsså fikk dem fære på barselhotellet! Syns jo æ va SÅ urettferdig:) Men det verste va jo at pappan måtte fære heim om kveldan... Han kom klokka 8 om mårran å satt tel langt på natt hver gang (va så heldi at alle kveldan/nettern hadde vi rommet førr oss sjøl) Ja æ kjenne tell di 3 supan åsså sjække ka som skjer:P i bynnelsen likte æ ikkje å hive fram puppen førr å amme hves det va andre enn familien i nærheta, men etter ett par måna så blei d tel at æ måtte amme på bussen, på ei visning å så va det gjort... No tenke æ ikke over kor æ e engang, æ bære slæng ut puppen:P hehe. e det første ungen dåkkers? Nei, vettu ka... her e det faktisk sol å fint, så æ skal hive på oss klean å trille en laaaang tur.. (ho e jo oppe klokka 6 på mårran, så nu e ho snart klar førr å sove igjen...) Ha en finfin dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå