Gjest Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Hei, jeg vet det anbefales å ikke bruke brukt madrass til nyfødte pga økt fare for kybbedød. Er dette overdrevet, eller? Bør jeg kjøpe nye madrasser, eller kan jeg bare bruke de jeg har arvet av søsteren min?
Gjest Skrevet 11. april 2007 #2 Skrevet 11. april 2007 http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument
snartmammapåny Skrevet 11. april 2007 #3 Skrevet 11. april 2007 Du finner info om dette inne på foreningen for uventetbarnedød. Det er den tidligere krybbedødforeningen. Har ikke nettadressen, men om du googler så finner du det nok.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 11. april 2007 #4 Skrevet 11. april 2007 Ville heller brukt den "gamle"madrassen og kjøpt ny overmadrass, billigere og lettere å vaske til nestemann.... Så kan alle barna bruke samme madrass og overmadrass... Vi fant billig overmadrass på jysk, tynn enkel sak. Har vasket den slik at den er klar til bruk!!!
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 11. april 2007 #5 Skrevet 11. april 2007 Heihei, har også arvet en madrass fra søstra mi! Eg trur at d e litt overdrevent akkurat d der anngående bruktmadrass osv... (seff så ville eg ikkje brukt en som va full av flekker, mugg osv, men d e jo en selvfølge). Men eg tenke sånn at vesst eg hadde brukt en bruktmadrass, også hadde barnet dødt av krybbedød, da hadde eg hatt kjempe dårlig samvittoghet, selvom d ikke trengte å være madrassen sin skyld. Så eg skal bruke madrassen deres i den senga som står hos forldrene mine, madrassen er bare brukt 5ganger (når de var på besøk her), men eg skal ha en overmadrass på... Skal også ha overmadrass på den nye madrassen, på den nye senga som skal være hos meg, slik at hvis d blir tisselekasje så e d bare å hive overmadrassen i vaskemaskin, mye lettere enn å bynne å rense en stor madrass:)
Mamma til 2 - endelig!!! Skrevet 11. april 2007 #6 Skrevet 11. april 2007 Hva synes dere om den: Du vet ikke hva slags kjemikalier som er igjen i en ny madrass fra produksjon og lagring. Ved en brukt madrass vet du i hvert fall at det er ikke noe giftig oppi. Attpåtil hvis du får den fra noen du kjenner.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2007 #7 Skrevet 11. april 2007 Dytter litt..... Jeg vet ærlig talt ikke jeg. Har spurt mange om dette, og det er faktisk ingen av de jeg har spurt som har hørt om dette. Jeg tenkte å bruke samme madrassa som jeg brukte til min første datter. Men så er det jo det der, hvis noe skulle skje da...... Hva tror andre om dette?
~ Nuttemor~ Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 God morgen:) Jeg har kjøpt brukt vugge hvor det fulgte med madrass, men valgte og kjøpe ny fordi jeg ikke kjenner de jeg kjøpte den av. Hadde jeg hatt barn fra før hadde jeg fint brukt madrassen på nytt! Mener de har gått bort i fra at brukte madrasser kan medvirke til krybbedød?
ღDidrikmamsenღ Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 Synes det er litt hysteri jeg. Mange i familien vår som har brukt samme madrass og alle lever nå i beste velgående. Det som det advares mot er masdrasser som det er oppkast, avføring og slikt i. Men hallo? De fleste bruker jo uansett tisselaken over madrassen. Vet i allfall at madrassen som vi har etter tuppa på snart 5 ikke har noe av det i seg, så vi har tenkt å bruke den samme vi i allefall
Gjest Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 Limer inn denne, så får du selv vurdere hva du velger å tro og hvordan du vil vurdere faren: "En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie." Dette står på siden for den tidligere krybbedødforeningen: http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument&cat=m1_3_2_7 Jeg personlig våger ikke å ta noen sjangse og kjøper nye madrasser for hvert barn, de får ikke lov å arve før de er over 2 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå