Gå til innhold

Et spørsmål som modne damer kanskje har svar på...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det var flere her som ikke vasker dukene sine med én gang, så jeg våger å vedgå min synd. Jeg har en hvit duk med broderier på. Den har dessverre fått et par store "inngrodde" kaffeflekker på seg. (Fordi jeg ikke er flink til å fjerne sånt med det samme). Jeg har prøvd både flekkfjerner og zalo uten særlig hell. Så hva skal jeg bruke? Det er mamma som har laget den, så det er uaktuelt å spørre henne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min svigermor sier at hun legger alt hvitt med flekker ut til bleking i sola. Hun legger det på marken! Hun tar det ikke inn før det er bleket. Jeg synes det høres litt drastisk ut å la duker ligge ute i to uker som hun har gjort. Men hun har vist meg en duk vi kastet pga flekker, som er blitt som ny. Så det er kanskje verdt et forsøk!

Skrevet

Åååå, det er så leit å "ødelegge" noe som noen har laget!

Jeg ha´kke peiling på flekkfjerning, men det er det helt sikkert noen av de her som kan gi gode råd om. For her er det mange flinke jenter!

(Jeg hiver alt i vaskemaskina og håper på det beste!:-))

Skrevet

Jeg er tross alt en hypersusmor og vet derfor råd (for en gangs skyld...)

Kjøp en boks OMO av den gammeldagse sorten (det er en veldig stor eske). Fyll en bøtte med kaldt vann, hell i vaskepulver og visp det opp med en visp (!). La duken ligge i vannet et par dager. Så kan du vaske bort flekkene forsiktig.

Jeg bruker det samme trikset på bunadskjorten min.

Skrevet

Selv om det er farget broderi på? Redd for avfarging. (Men det har jo ikke skjedd ved vask før heller da. Så da er det kanskje trygt.)

Skrevet

Jeg tenkte også på det med at broderiene kanskje kunne farge av. Prøv solbleking - men brett duken sånn at bare kaffeflekken blir liggende ut i sola?

Skrevet

Tror kanskje jeg prøver det. Redd for å ødelegge duken, men den er ikke så fin som den er nå. Så noe må jo gjøres.

Takker for tipsene til alle sammen. Kjekt med hjelpsomme damer! :-)

(Kanskje noen kan lære meg å lage etendes middag en vakker dag ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...