Gå til innhold

Hvis jeg mot formodning skulle dø...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med sønnen min da? Vil barnefar automatisk får foreldrerett? Jeg har hele omsorgen idag, sønnen min ser faren sin kanskje et 2-4 ganger i måneden. Siden han fortsatt ammes, har han ikke overnattet hos far. Mine foreldre ser han oftere, de har vært der fra første stund og bidratt som besteforeldre.

Det jeg sier er vel at jeg ønsker mine foreldre får foreldrerett hvis det skulle skje noe med meg. Familien til barnefar har vi (heller ikke sønnen min) noe kontakt med.

Noen som vet noe?

Håper jo selvfølgelig ikke at noe skal skje - men kan ikke unngå å tenke tanken...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du virkelig ha så gamle foreldre til ditt barn? Husker du generasjonskløften mellom dere da du var ung? Den vil bli ennå større med ditt barn.....

Og så kommer det at jo eldre de bli, jo mer må barnebarn ta seg av dem. Og er det hans oppgave? Er ikke hans oppgave å være ung? Og å slippe byrden av å stelle eldre mennesker.....?

Skrevet

Les denne:

http://www.alenemedbarn.no/foreldreansvar-foreldre%20dør.htm

Selv har barna mine en far på den andre siden av jordkloden, og jeg ønsker ikke at de må flytte ned dit, til dårlige skoler og dårlig helsesystem. Jeg har satt opp en erklæring, der jeg ønsker min søster, svoger med to unger, til å ha omsorgen for mine to gull, hvis noe skulle skje. Og de er så enige, og skriver fint under. Vi bruker ikke advokat, da det koster mye. Og erklæringen må fornyes med jevne mellomrom, så den er "fersk" den dagen den evt. skal i retten...

Skrevet

Hvordan skriver man en sånn erklæring?

Skrevet

Takk for linken! Jeg skal skrive en slik erklæring, og oppdatere jevnlig.

Hvor har du oppbevart denne?

Skrevet

Lurt å skrive en slik erklæring ja.

Har selv gjort det. Og han skal evt bo hos mamma og pappa. Selv om noen lengere oppe mente ungen da fikk " gammle foreldre ". Men nå er da besteforeldrene til guttungen i starten av 40 årene, og har en del vennepar med små barn selv.

Så tror nok det går rimelig greit.

Skrevet

En sånn avtale har jeg også ordnet.

Og det er faren min som får hovedansvar for sønnen min. Han får selv bestemme hva han synes er best for ham, ha ham selv eller la fadderne få ansvaret. Stoler på at han gjør det som er bast for alle.

Desverre har jeg ikke så mange alternativer, men faren skal i allefall ikke plutselig en dag komme å ta ham fra det han er kjent med.

Sønnen min kjenner jo ikke sin far, men det ville vært så typisk faren.

Når pappan min er 60, er gullungen 20, så dette er iallefall ikke noen bekymring.

Skrevet

Min yngre søster får mine barn, de skal slippe å splittes opp om jeg faller fra. Det er bare ene av fedrene som muligens kunne fått omsorgen for den ene. De to andre har ikke en sjanse i havet... Dersom hensynet til barna skal ivareas blir de ikke plassert hos fremmede. Foreldrene mine har nok med min yngste bror, og dessuten har de passert 50 begge to nå.

En viljeserklæring er gull verdt om noe skulle skje...

Skrevet

Men har ikke disse fedrene delt ansvar da? Da er det far til barna som automatisk for omsorgen om dere skulle gå bort.

Skrevet

Fedrene til mine barn har ikke delt ansvar og må i så tilfelle søke om omsorg på lik linje med alle andre. Hva andre har kan jeg ikke svare på.

Skrevet

Ser innlegget har stor interesse, og det er bra, at mange tenker på barnas ve og vel hvis noe skulle skje. For jeg tror det er mange barn, leste et sted 10%, av skillsmissebarn , som ikke har noen kontakt med far.

Som i vårt tilfelle..

Erklæring setter man ganske enkelt opp, med ønske om fremtiden for barna, og hos hvem, begrunnelse, og med underskrifter av de det gjelder og vitner.

Kan gjøres hos advokat for en tusenlapp, men har forstått det slik, at de gjelder like mye de man skriver selv.

Lykke til jenter, og hiv dere rundt, så føler man en viss trygghet :)

(Håper vi alle slipper noen gang å få bruk for disse erklæringene da..)

Skrevet

har dere delt foreldrerett? Og er det noen grunn tilat du mener han ikke kan ha ansvaret for et barn? Siden han har kontakt med barnet må han jo være noenlunde OK?

Du kan ikke bare frata barnefar denne foreldreretten dersom det ikke er noe galt med faren:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...