Gå til innhold

Bebier født 2 uker over tiden....

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er jo gjerne litt større, litt mer robuste etc, og vi innbiller oss(uten at vi har erfaring utover vår lille tule på 11 dager) at de er mer våkne etc., nettopp fordi de har "levd" 2 uker lenger enn nyfødte. Er det riktig å regne disse overtidsbarna som 2 uker eldre enn nyfødte som kommer til riktig tid? Mener ikke ift. når man skal beregne alder, men mest ift at mest nat. å sammenlikne dem med andre to uker gamle bebier...Noen som skjønner hva jeg mener, midt oppi ammetåka?Synes liksom tulla er på forskudd med en del ting (Muskelstyrke etc.) og tenker at dette skyldes at hun tross alt har ligget 2 uker på overtid i magen...og dermed egentlig er 2 uker og sine 11 dager....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det stemmer nok det, da jeg har en bok om utvikling her hjemme, og der står at jeg kan trekke bort to uker på utviklinga - nettopp fordi han ble født i uke 38.

Skrevet

De er gjerne mer våken og har mer hår enn andre babyer. Smiler ofte litt tidligere. Men det jevner seg fort ut da det er stor forskjell på babyer når de når forskjellige milepæler uansett. Så det er vel egentlig bare første mnd, kanskje andre, at du kan se forskjellen. Det som er mest fremtredende er vel våkenheten :-)

De av barna mine som er født på termin eller noen dager før har ikke vært senere ute ift å kunne holde hodet opp f.eks. Er mest det at de jeg har gått over med har vært mer våken som har vært den synlige forskjellen :-)

Skrevet

Vel - jenta mi er født ei uke før termin, men var nesten 5kg og 54cm da hun ble født... hehe... hun er kjapt ute med mye.

Skrevet

Gutten min kom 16 dager etter termin, han hadde brukt alle reservene sise mens vi gikk overtid. Dermed hadde han ikke noe å "gå på" til melken kom igang, han raste ned i vekt... Så der var det ikke mye krefter, måtte vekke han for at han skulle spise. Han var asså ikke mer våken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...