Gå til innhold

Hva synes dere? et glass vin og en røyk?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slutta å røyke med en gang jeg ble gravid å har ikke tenkt å begynne igjenn ,men har tenkt å fest røyke... Har hørt at vin og en røyk kan sette noe i gang!!! noen som vet?! trenger ikke kjeft altså bare lurte.. tror at tar jeg meg en røyk spyyyr jeg.. men ungen tar ikke skade av det nå?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt. Jeg har ikke klart å stumpe røyken helt. Gått ned fra 20 til 3 om dagen. Har et helvette med røyken etter jeg ble gravid, skulle sluttet bom med en gang istede. Jeg røyker ikke offentlig, smug:(

Men legen har sagt at et glass vin gjør ingenting, min mors venninne drakk to glass vin i uken.

Jeg har ikke rørt alkohol i svangerskapet.. Hørt selv at rød vin skal få i gang, men ikke sikker.. noen andre som har hørt el bare meg?

*dytte*

Skrevet

Hoff ja den røyken er ikke lett altså, mange ganger tenker jeg faen det hadde vært godt med en røyk...;-).. Vet jeg blir å fest røyke etterpå uansett... ja skjønner at du røyker i smug, ikke fint å se gravide offentlig ,men skjønner deg godt... hoff.. bra du har klart å kutte ned iallefall.. Har heller ikke rørt alkohol ,men tenkte at det skadet jo ikke å prøve det liksom, visst det kunne funke?!:-).. Mange som prøver kanel såe...

Skrevet

Nei røyken er noe dritt..

Å er faktisk ikke så lett å slutte nei. alle er forskjellige, noen klarer bedre en andre, kunne ønske jeg var en av dem som klarte å slutte helt.

Aldri slitt så med røyken en nå..

forbanna dritt!!!

Ja syntes det er såååå stygt å se gravide røyke.. så smugrøyker jeg når ingen ser meg..

Men jeg skal klare å slutte helt før barnet kommer. håper jeg.

Men kan hende det kan funke med et glass, er jo så masse man "kan " gjøre for å sette i gang.. hm..

Skrevet

Ungen tar vel ikke skade av det, men er det noe poeng? Hvor mye kos blir det egentlig? Og vil du at fødselen skal starte pga at ungen har det fælt inne i magen din?

Skrevet

NEI til både røyk og alkohol når man er med barn i magen. Jeg dømmer ingen, har sjøl røyket under svangerskapet. Min mening: det skulle ha vært lovpålagt og gravide skulle nektes kjøp av røyk og alkohol. Fy vi burde skamme oss, vi som utsetter våre forsvarsløse lille babyer.

Skrevet

I svangerskap og under amming??Tragisk!!!sorry,men d er min mening..Åsnakke om hva venninen til moren gjorde for 20-30 år siden blir jo litt feil når vi 2007 tross alt vet hvor skadelig både nikotin og alkohol I svangerskap.

Det har vell alle fått med seg nå..?Navlestrengen "filtrere"ikke som man trodde i gamle dager.Alt det vi inntar får oxo babyen i seg.Og i røyk er d ikke "bare"nikotin som er skadelig,men en masse andre gifter.

Selfølgelig er sikkert mengden avgjørende her som med alt annet ville jeg tro,men klarer bare ikke skjønne at noen tør gamble med sånne ting!(Har røkt selv og vet hvor vanskelig det er og jeg vil ikke dømme noen..)

Min mening bare.

Skrevet

Skjønner godt at det frister når noen sier det kan sette i gang fødselen! Hos oss har sexlivet plutselig tatt seg veldig opp :) og jeg løper alltid i trappa og gjør sånne andre liksom-i-gangsettingsting! :)

Røyka før jeg ble gravid og har hatt lyst på røyk mange ganger, men nå som jeg er vant til å være røykfri syns jeg det lukter så innmari ekkelt!!! Kommer nok ikke til å begynne igjen. Men helt sikkert festrøyke.

Man vet jo at det er farlig nå, men det er da ikke så mangen år siden det var helt vanlig å røyke mens man gikk gravid. Det beste er jo å la være.. Men EN røyk!!? Går sikkert bra spør du meg.

Skrevet

Hm.. kan vin sette i gang fødselen? hm...... røyk kan vel ikke det?

hørt et eller annet om vin og fødsel selv, husker ikke hvordan eller når..heheheh:)

Men du kan jo spise lakris, kanel, jogge hoppe ha sex osv. hørt det kan sette i gang:)

Lykk til:)

Skrevet

Hvis du vurderer å drikke alkohol når du er gravid; prøve å tenk deg om du ville ha blandet alkohol i morsmelken til et nyfødt barn? Det er det neppe noen som ville ha gjort. Men i praksis blir det jo det samme, alkoholden går rett over i blodet til barnet, og da har bare negativ effetk for barnet, ingen positive!

Skrevet

Har aldri vært hard på flaska, men når jeg drikker er det NYDELIG med en sigarett:-) Har ikke vært noe problem å klare meg uten det i svangerskapet, men GLEDER meg til å kunne ta en utepils når babyen er ute!!!

Skrevet

Et kjerringråd fra gammelt av var at en øl kunne være med på å starte fødselen vet jeg, har også hørt snakk om et glass vin... Jeg for min del velger å ikke ta sjansen!! Har rett og slett ikke samvittighet til å nyte et glass med alkoholholdig drikke så lenge jeg har et lite knøtt i magen min!

Så mitt svar er NEI til alkohol og røyk i svangerskapet:)

Pssst. joda jeg vet at det er mange som tar seg et lite glass vin ol.har selv veninner som har gjort det. Men det spiller liten rolle for meg. Jeg har tatt mitt valg. Og nå er jeg 5 dager på "overtid" og da ville det ihvertfall vært tull å gamble med noe slikt.

Legger ved en link her, ganske oppsiktsvekkende... Det er en rapport fra sosial og helsedirektoratets ekspertgruppe vedrørendet alkohol og graviditet!

http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00013/IS-1284_13443a.pdf

Skrevet

Må innrrømme at jeg synes det er veldig egoistisk å røyke/drikke når man er gravid/ammer. Rusmiddel påvirker jo sentralnervesystemet - neppe noe man bør kødde med når dette er under utvikling.

Skrevet

Jeg sier bare lykke til til dere som evt føder et sykt barn, uten å kunne ha ren samvittighet over at man har gjort alt man kunne for å beskytte det inni magen...

Babyen kommer når den er klar, og skal ikke "forgiftes" ut av magen..

Da kunne dere spart dere får å sette barn til verden...

Egoismen lenge leve....

Skrevet

Hvis du er desperat; prøv heller akupungtur og bringebærte for å modne livmoren. Det finnes ingen unnskylding for å ta en røyk eller alkohol i svangerskapet. Hold ut, det er ikke lenge igjen!

Skrevet

Hei hei!

Håper *egentlig* du postet innlegget for å provosere. Virker som om innlegg om røyk og alkohol har tendens til å gjøre det her inne....

Jeg trodde ALLE visste at alkohol ikke er bra for fosteret uansett, jeg... Dagens retningslinjer for alkoholinntak og svangerskap sier at man skal være avholds. Er det egentlig så vanskelig?? Særlig når man vet at alkohol kan medføre hjerneskade og adferdsvansker. Problemet er vel at mange tenker at "LITT alkohol skader da ikke". Man vet ikke hvor mye (lite) alkohol som skal til for å gjøre skade, men hvorfor ta sjansen? Tenk om barnet blir født med hjerneskade, og du vet at det ene glasset med vin du drakk i helgene kan ha forårsaket det? Ikke en god tanke å leve med...

Når det gjelder røyking i svangerskapet kan dette medføre bl.a. spontanabort, hjerneskade, lav fødselsvekt, for tidlig fødsel. Har hørt at noen bevisst bruker røyken for å unngå å få store barn... (grøss)

Når du røyker synker oksygeninnholdet i blodet ditt, og dermed får også barnet mindre oksygen tilført.

Vet at det nok er vanskeligere å slutte å røyke enn å drikke, men ikke lur dere selv med å si at barnet ikke tar skade av det, eller at "det blir utsatt for så mye annet rart likevel". Prøv så godt dere kan i hvertfall! :)

Håper dette ikke ble veldig moraliserende, ønsker bare det aller aller beste for dere og småttisene som er på vei! Lykke til! :)

For mer info kan dere vel google "alkohol i svangerskapet" og "røyking i svangerskapet" for å lese selv, i tilfelle dere fortsatt er i tvil ;)

Skrevet

Eg ville ikkje gjort d.

Hadde ikke klart å leve me meg sjøl hvis noe tilfeldelig skulle gå galt, uannsett om d gale ikke var realatert til den røyken og d ene glasset, så hadde eg bestandi lurt på om d kanskje hadde noe å si...

Skrevet

da kan du jo egentlig stille deg dette spørsmålet her: ville du gitt barnet ditt et glass vin og en røyk?

er svaret nei så er det jo enkelt=)

har selv røyka før jeg ble gravid, håper jo på at jeg aldri kommer til og begynne og at heller barnefar slutter, men jeg vet jo aldri hva som skjer etter amme tia er over.

Jeg er så klar for å få ut ungen min, men alkohol og røyk kommer jeg aldri til og forsøke. Da kan heller ungen bli der inne. Men selvfølgelig alle er forskjellige.

Men jeg blir sur når svigermor eller en annen sier at de røyka eller drakk alkohol i svangerskapet. Blir skikkelig provosert egentlig. For brått kan den ene røyken eller det ene glasset skade....

min mening..(ingen dømming)

Skrevet

Nei dette var ikke et innlegg for å provosere ,som dere kanskje så skreiv jeg at jeg lurte!? Om barnet tok skade av det så sent... Røyk frister overhodet ikke, blir litt kvalm av tanken faktisk... Men vet at f.eks i england er det vanlig å drikke et glass guiness i uka det skal være bra mener de der.. Så jeg lurte på om et lite glass vin skada liksom.. Men dere har jo svart på det.. Nei vil ikke ha beibisen ut ennå, er ikke klar jeg... men hadde vært godt med et glass vin når jeg for siste gang skal ut å spise med venninde gjengen min på restaurant.. mange som reiser hjem igjenn nå... men men får la være da siden det nevnes her at det er skadelig...

Skrevet

Hei igjen!

Du kan jo sjekke om de har alkoholfri vin på restauranten dere skal på. Mange som har det tilbudet nå om dagen! Evt. alkoholfritt øl?

Lykke til, kjære deg, og håper det blir en fin avslutning likevel! :)

Skrevet

ja la være du..er nok best det..nyt heller en brus;)

Skrevet

Jeg hadde droppet begge deler.

Skrevet

Jippi, jeg har vært røykfri i tre dager nå.Tok laaang tid for meg og slutte, er gravid i uke 31 nå, men jeg har ikke røkt mer enn 1 maks 2 røyk om dagen..røkte 10 før gravidiet. Men jeg fikk ikke fred i sjela ved å vite at jeg skadet babyen min. Og det fikk meg til og klare det. Jeg har ikke følt store suget heller, veldig merkelig.Bare etter jeg har spist mat, faktisk...men bedre sent enn aldri, og får håpe at jeg ikke har skadet barnet mitt. Håper jeg ikke sprekker, men det føles foreløpelig greit..

Skrevet

Jeg var ikke gravid da jeg bestemte meg for å holde opp, men fremgangsmåten er den samme;

ikke slutt - det har du sikkert gjort 480 ganger før. Det er noe psykisk med "å slutte" - man kan bare begynne igjen.

jeg bestemte meg for å se hvor lenge jeg klarte å la være. Jeg er ganske sta og ikke f om jeg ikke kunne vente *litt*. Av og til var grensen; jeg klarer 5 min til - så gikk det 15 og jeg innså at det værste suget var over og kunne i alle fall klare en time til. Andre ganger tenkte jeg ikke på røyk i det hele tatt og det kunne gå 3 dager. Og røykpakka lå i veska hele tiden - i over et år før jeg innså at jeg hadde vunnet - hadde ikke tatt et eneste trekk og kunne begynne å bruke "sluttet-ordet".

fungerte for meg i alle fall - men så er jeg den staeste jeg kjenner da ;)

Ang HI - det er ikke verdt det - du har ventet til nå - vi blir alle utålmodige på slutten - men det er faktisk bare det; slutten og så kommer premien :)

Skrevet

Vet du HI , jeg skjønte spørsmålet ditt jeg, og svaret er, nei med overveiende sannsynlighet vil ikke ETT glass vin skade barnet ditt, og EN røyk vil påføre barnet ditt ubehag i mange timer, men ikke skade det. Dette er noe leger også sier, for det er sannerlig også snakk om mengder og regelmessighet, og all forskning er basert på skader over tid med regelmessig bruk og i visse mengder. Så det er ikke svart/hvitt dette temaet selv om mange liker å fremstille det sånn. Når det gjelder om røyk og alkohol kan fre\mskynde eller sette igang fødsel, nei alkohol setter IKKE igang fødsel, alkohol stopper faktisk en fødselsprosess, derfor brukte faktisk fødestuer her i Norge, tro det eller ei, å gi kvinner som kom for tidlig i gang med fødsel, alkohol for å stoppe riene. Og det er fakta, det er fysiologiske grunner til at alkohol har den virkningen. Med røyk vet jeg ikke, forskningen viser jo at røykere har større risiko for for å miste, føde for tidlig o.s.v, og dette er jo fordi, bl.andre ting at røyken gjør at blodkarene trekker seg sammen og frakter mindre oksygen rundt i kroppen, og gjennom morkaken og inn til fosteret, så fosteret får mindre oksygen og i tillegg gjør det at morkaken lettere kan løsne/svikte.

Håper det var et utfyllende svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...