Anonym bruker Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Er det noen som vet om en igangsatt fødsel er "hardere"/tyngre enn vanlig fødsel? Skal en igangsatt fødsel evt ta lengre tid?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2007 #2 Skrevet 11. april 2007 Da jeg ble igangsatt for seks år siden sa fødselslegen og jordmoren at en igangsatt fødsel er ca dobbelt så vond som en som starter av seg selv. I USA settes vanligvis ikke fødsler igang uten at epidural gies, dette for ikke å gi mor en unødvendig traumatisk opplevelse. I Norge er det ikke noen rutine på dette, jeg fikk ingen smertelindring. Be om bedøvelse så går det sikkert bedre.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Jeg ble igangsatt for 12 år siden (pga 13 dager overtid). Var da andre fødsel, første tok laaaang tid og var forferdelig! Det var intense timer, men tok bare 6 timer fra det startet og til gutten var født! Fordelen er at dersom riene er trege, kan de bare øke det ristimulerende som du får intravenøst...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Ble i gangsatt med forrige, men hadde da åpning og var moden, men ingen rie aktivitet. Det tok ikke lang tid og var ikke ille i det hele tatt.
fugla Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Hei! Jeg har gjort begge deler vanlig/igangsatt! Det er ikke hardere el vondere, men ved igangsatt begynner ofte riene kraftig med en gang. Ved vanlig blir riene gradvis kraftigere.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Da jeg fødte mitt første barn startet fødselen av seg selv. Dette var for ni år siden, for to år siden fikk vi barn igjen, og da ble jeg igangsatt. Jeg fikk også beskjed av legen at ifølge riemåleren er riene ca dobbelt så sterke når man er satt igang. Min første fødsel var ingenting i forhold til den igangsatte. Jeg føder aldri igjen.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Jeg tror ikke det er noe fasitsvar på dette. Som fødsler generelt vil også igangsatte fødsler fortone seg forskjellig. For min del ble jeg satt i gang med drypp på 1.mann etter maaange timer med dårlige modningsrier. Fikk da styrtfødsel (fra 1,5 cm åpning til fødsel på 30 minutter!) til tross for lav dose. Har siden hørt andre som har blitt satt i gang på andre måter, først med modningskrem v livmortappen og deretter piller. De har hatt helt andre erfaringer enn meg, og født mer eller mindre "normalt". Kommer sikkert an på dosering, hvor effektive riene har vært fra før, hvor mottagelig man er for "stimuli" m.m.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå