Gå til innhold

estimering av vekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart til jordmor og lurer paa om det er dumt aa spoerre henne om hun kan kjenne paa magen og estimere saann ca hvor stor beibien blir? Har jo sett her inne at andre har faatt dette gjort... er det vanlig prosedyre eller...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært på vekstkontroll-UL og fikk vite der at babyen blir drøyt 3,5 kilo. Men er i uke 34, så er noen uker igjen, så jordmor sa at det var vanskelig å si noe helt sikkert ennå.

Vet ikke hvor mye de kan finne ut av å bare kjenne på magen, mend et skader jo ikke å spørre!

Skrevet

Ja, det er jo ingenting som tyder paa at ungen er hverken unormalt stor eller liten (ifoelge sf-maalene) saa ultralyd er jo ikke noe som er aktuelt....men vi baerer jo barna saa forsjellig saa det kunna vaert goey aa hoere saann ca ogsaa da se hvor stor han er til sammenligning da naar han kommer ut :) er 38-ukers kontrollen i dag da, saa begynner jo aa naerme seg. Noen andre som har faatt jordmor til aa kjenne saann ca vekt?

Skrevet

He, he, jordmora mi har sagt helt siden 1. gangen jeg var der at babyen kommoer til å bli mellom 3,5 og 4kilo siden vi er så lange bege to!!! Vet ikke helt hva jeg skal tro, jeg.. mye synsing ute og går..

Skrevet

Selvfølgelig kan du spørre, men det er ikke sikkert svaret du får stemmer overens med virkeligheten...

Både min erfarne lege, jordmor og en ultralyd fastslo tett opptil termin at babyen ville være ca.3800 ved termin....ut kom jenta 4 dager over termin og veide 4300...

Kommer til å få oppfølging med nestemann (hun var i største laget for meg å føde vaginalt), og hører gjerne hva de har å si, men tar det med både to og tre klyper salt gitt...!

Skrevet

Ja, jeg er saa lita selv, og ligger vell ommentrent midt paa naar det gjelder sf-maal. Magen kjennes virkelig diger ut, for den dekker liksom store deler av meg....kjennes det ut som... :) snodig! Magen i seg selv er jo ikke saerlig stor, men naar den blir klistra paa noen som er saa lav som meg saa ser den virkelig svaer ut. Saa jeg var litt spent da...syns det hoeres litt skrekk ut med en svaer unge, og paa ultralyden i uke 25 var ungen mye stoerre enn gjennomsnittet (men sf-maalet var normalt)....men jeg tror jo selv det har jevnet seg ut. Jeg har flyttet siden da, saa dette har jo ikke blitt fulgt opp...kanskje jeg skulle nevne det for jordmor...er jo litt engstelig for at det skal vaere en veldig stor unge.

Skrevet

Snakk med henne om det, jeg var også på en UL som estimerte riktig, men tar bare ingenting for god fisk siden den andre var så gal, hvordan kan man vite hvem man skal stole på...?

Det er heldigvis ikke din størrelse som avgjør hvordan det blir å føde en stor baby, men er du engselig for det kan du sikkert få sjekket bekkenet, det er visst der det ligger. Noen er smalere enn andre, uavhengig av kropps størrelse ellers. Har en venninde, 155 cm og spinkel, som fødte en gutt på nærmere 5 kg uten problemer, mens jeg med mine 172 og normal+ kroppsvekt hadde problemer med 4,3 kg.

Mine sf mål lå langt over gjennomsnittet, men det mente de bare var mengden fostervann...yeah right ;-)

Om ikke annet kan det være en hjelp under selve fødselen å vite om det er en stor baby, da vil de kanskje mase mindre om at du skal presse alt du kan...

Lykke til, uansett størrelse på babyen, det går sikkert, om ikke smertefritt, så helt bra! (Og får du en UL er hodeomkretsen en god pekepinn)

Skrevet

snuppen her i huset ble estimert til 4500-5000g på overtids UL samme dag som han ble født, var da 8 dager over. ca 10 timer senere kom det en snuppelupp på 5200g så man kan vel si at de gjettet ganske bra da.

skal på vekstkontrollUL i uke 35, da blir det spanande å høre hva de tror denne gangen.Er i uke 31 nå, og over snittet på SF målene....

Skrevet

jeg spurte, men jordmor ville ikke tippe. hun sa hun trodde han ville bli normal...saa faar se da, hva som kommer ut! :) Jeg var jo lita selv da, og ingen andre i familien har faadd store, saa jeg blir jo litt overaska om han er diger, men men, vi faar se! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...