Gå til innhold

Hvorfor heter babyene det de heter?


Loppelill

Anbefalte innlegg

Vi har kallt opp etter besteforeldrene.

 

Eldstemann Emma etter morfar Egil og tippoldemor Ingeborg, der jeg kommerfra blir det til Emma.

 

Andremann Kristoffer etter farfar Knut og tippoldefar Kristoffer.

 

Tredjemann Marte etter mormor Marit som selv er oppkallt etter Marte.

 

Leander er oppkallt etter farmor Liv Hjørdis. Det fantes ingen navn i slekta på L elle H så da måtte vi bruke navneboka. Guttenavn på 3 klapp er det ikke mange av.. Hadde det blitt jente hadde det blitt Levine etter tippoldemor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har valgt navn som vi likte, men tredjemann har mellomnavn etter morfaren, det er eit sjeldent navn som eg liker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas er ikke oppkalt etter noen, stod mellom det og Stian. Hadde egentlig regnet med å få styre det navnevalget alene, men mannen hadde sterke meninger om det temaet!

 

Vi ville også bare ha ett fornavn, siden han har to etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linea er et navn jeg har likt leeenge. Til og med før jeg møtte mannen min, heldigvis syntes han også det var fint. Hadde en grandtante med rosin ansikt og topp i nakken som het Linnea, så det er nok der jeg har det fra, men det er ingen oppkalling. Vi sier at det er litt oppkalling etter mamma som heter Lisbet.

Men så heter hun Kaja også. Det var ikke lett og finne et navn som klang bra med Linea og som ikke tok glansen fra det. Svigermor blir kalt Kaja (som en forkortelse av etternavnet hennes) så hun fleipet med at vi skulle få barnevogn om vi kalte barnet Kaja. Hm, Kaja! Intet dumt navn, tenkte vi! Så da ble det Kaja Linea, litt av hver bestemor og en perfekt kobinasjon av rampenavn og søtt navn. Bruker begge når hun gjør noe hun ikke får lov til og da reagerer hun med en gang.

Prøvde forøvrig en stund å få med gubben på Ikea Linea (jeg elsker å handle på Ikea!!!!), men da satte han ned foten. Sto også en stund mellom Kaja Linea og Linea Helene, men sistnevnte ble liksom litt for søtt. Da måtte hun liksom begynne å danse klassisk ballett! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min (ikke barnefar) foreslo det en mnd før han ble født.. Brukte 3 dager på å bestemme meg etter han kom ut, og enda to mnd på å finne riktig mellomnavn :)

Så hans navn er et resultat av en mann jeg elsker, og min beste venns navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mari er fiiiiint!!!! Jeg kan love deg at det er et veldig greit navn å vokse opp med. Kan liksom ikke mobbe med det. Eneste problemet mitt er at alle tror jeg sier Marit. Så jeg er veldig tydelig med i'en! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ikke lett å finne navn, datter'n på 18 ville ha noe kult og utenlandsk og den på 12 ville ha fotballspillernavn, mor og far var litt opptatt av oppkalling. Han ble da delvis kalt opp etter sin oldefar - som het Alf Oscar - men Alf ble overhode ikke akseptert av datter'n. August ble det fordi han ble født i August og ikke i september som legen min påstod han ville :-) Datter'n ble fornøyd med det siden August var lett å uttale på spansk og engelsk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber vanligvis i barnehage, derfor får jeg så mange assosiasjoner til ulike navn. Så da en kollega foreslo Emrik, falt jeg for det. Uvanlig, men samtidig ikke for rart. (Det er jo utrolig hva noen kaller barna sine har jeg erfart på jobb ;-) Måtte bearbeide far en stund, men det gikk omsider.

Også var det litt koselig med betydningen. Emrik betyr strålende (og dagen han ble født startet med strålende vær), og søsterens navn betyr morgenrøde/nordlys (Aurora). Litt lik betydning på begge navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesper var rett og slett bare et navn vi begge syntes var fint. Men det blir mye "kasper, jesper og jonatan", da...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei lita søt jente i barnehagen jeg jobba i for mange år siden som het Mie, og siden det har jeg alltid syns det har vært ille fint, og sagt at det skal barnet mitt hete. Så da vi fikk ei jente så ble det Mie :) Mannen min fikk velge mellomnavn, og da ble det Adelén, noe jeg er veldig fornøyd med :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...