Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dette?

Skrev et innlegg for et par dager siden, har fått time hos legen nå.. Snuppa våkner så ofte om natten at jeg aldri rekker å sovne...blir ca 2-3 timer søvn til sammen hver natt... :( Hun er 8 måneder..

Bare lurer på om noen har fått dette til sin baby... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei vet du hva... Hun er åtte måneder. Du får nok finne deg i å miste nattesøvnen en stund framover. Å gi så små barn sovemedisin for noe som er helt normalt, virker i mine ører sykt. Slik gjør det bare på russiske barnehjem...

Skrevet

Du anonym som skriver dette, har neppe opplevd søvnvansker hos barn selv!!

Vi har brukt vallergan på jenta vår. Hun har alltid slitt med søvnen. Vi prøvde først homopati men det funket ikke på henne. Kanksje du skulle prøve det først? Har hørt om mange som har hatt gode virkninger av det.

Vi ventet med å prøve vallergan til snuppa var 16 mnd. Var liksom siste utvei. Men jeg skjønner godt at dere vil prøve, for det er ufattelig slitsomt å ha det sånn.

Har også hørt om et naturmiddel som heter Avena Sativia. Har tenkt å prøve det også, men har ikke kommet så langt enda.

Vil bare ønske dere lykke lykke til

Klem fra meg som er der selv

Skrevet

Har ikke hatt behov for dette selv, siden min gutt bare er 4 mnd, men vet om ei som brukte en halv reisetabelett som hun knuste i grøten til lillemor. Hun sov hele natten livet ble bedre til både mor og barn:)

Skrevet

Jeg er veeeldig skeptisk til sovemedisin til så små barn. Først man går til det skrittet bør man i hvert fall kontakte søvnterapeut for å få hjelp. Det fins mange metoder. Sykdom må også utelukkes, samt andre årsaker. Kanskje det hjelper med nattlys? Det hjalp for jenta mi, som pleide å våkne om natta. Da kan hun også lettere se bamsen sin, og bamsen hjelper henne veeeeldig med å falle til ro igjen når hun våkner.

En over her nevner Avena Sativa. Det anbefalte homeopaten min til meg, fordi jeg lett blir stressa, samt våkner flere ganger om natta uten grunn. Det har hjulpet på meg. Vet ikke om det egner seg til barn, men vil jo tro det. Det sekges i helsekostbutikker. Du kan jo høre der. Mulig det fins andre naturmidler også som er bedre å bruke enn sovemedisin.

Lykke til.

Skrevet

Legen skriver ikke ut sovemedisn til babyer. Det er et antihistamin med søvndyssende effekt (bivirkning).Vallergan heter dette middelet - og så lenge mor var svært sliten var det ikke noe problem å skrive ut dette sa vår lege. Minsten vår fikk dette da han var mellom 13 og 14 mnd. (to uker tilsammen) Er man helt utslitt har man ikke ork til å sette igang med diverse søvnopplegg. Da kan det være lurt å få noe som kan hjelpe en over den værste kneika - og så kan det kanskje være letter å prøve seg på et opplegg når en har fått litt overskudd tilbake.

Men selvsagt er ikke medisn første utveg.......

Skrevet

Det er for å få overskudd til å prøve noe annet jeg vurderer medisin, ikke for at hun skal bruke det over lang tid.. Jeg har ikke sovet sammenhengende mer enn tre timer siden hun ble født...stort sett bare to timer max av gangen...så er sliten nå...

Får se hva legen sier på mandag...

Takk, Blomman.. :)

Skrevet

Min unge sov ikke en hel natt før han var 9.5 mnd, så skjønner du er sliten, men sånn ER det liksom bare! Har hun eget rom? Om ikke, kan det fungere om han/hun får det.

Sovemedisiner er litt drøyt syns jeg, man kan faktisk ikke forlange at de sover natta over når de er 8 mnd.

Skrevet

slik jeg ser det er det jo ikke snakk om å sove en hel natt, det er snakk om å få sove, bare litt. to og to timer med søvn om natten kan ta knekken på de fleste.

Skrevet

jenta mi sov ikke hele natten før hun var 16 mnd, før det våknet hun mange ganger per natt. Var hos legen for å få vallergan, men han skrev ikke ut det før barna var over 2 år. Vil tro det er en grunn til det. Siden hun bare er 8 mnd ville jeg sett det ann til hun var ihvertfall ett år, det kan bedre seg mye innen den tid.

Skrevet

Foreldrene mine gav meg sovemeddisin når jeg var liten. Jeg var våken fra 11 til 06 hver natt.... Hjalp ikke på meg, men dette er jo 29 år siden. Mye som har forandret seg på tiden.

Skjønner du må være veldig sliten. Håper det ordner seg.

Skrevet

Datteren min er 14 mnd og har aldri sovet en hel natt enda-hun våkner alt fra en gang i timen til hver 3 time. Vi prøvde Vallergan som en toukerskur for en måned siden, men det hjalp ikke i det hele tatt:(

Skrevet

Jeg hadde forsøkt vallergan til babyen dersom lege råder deg til dette. Skjønner ikke hvordan noen kan være så konsekvent negative til dette. Tanken som først slaår meg da, er at dere som er negative til sovemed.har ett barn med greit sovehjerte ... og dermed iallefall får tre-fire timer ammenhengende søvn. Jeg vet hva det vil si å ikke få sove. Holdt på å ble innlagt.. begynnte ned tvangstanker og ble redd for meg selv. Er det bedre for babyen???? Jeg bare spørr??? Min sønn var våken hverannen time i sine fem første mnd. Hadde ingen fam. i nærheten. Han hadde kiss syndrom. Var til kiroraktor og manuell teraput. da forandret det seg med små skritt.. det verste var at også etter at han begynnte å sove godt om natten, så fortsatte jeg å våkne like ofte ... Så da måtte jeg begynne med vallergan. Ved ett tillfelle sov jeg 1 time på fire døgn.. Så jeg vet hva det vil si å ikke får sove!!!

Skrevet

Jeg synes det er ganske utrulig noen av de svar du får her... russiske barnehjem.. hva er dette slags svar, har man så sterke meninger hold dem for deg selv.. Det hjelper ikke akk..

Jeg hadde også en gutt som slet med soving. Han sov hverken dag eller natt og dette gikk ut over både mor, far og ikke minst barn.

Jeg finner et ganske utrolig at søvnvansker blant barn er så mye mer "godtatt" enn hos voksne... Det gagner ingen å ikke sove.

Da sønnen vår var 8 mnd fikk vi anbefalt vallergan av legen. Han sa det var å velge mellom to onder nesten. Han var enig med meg at det gagner ingen å ikke sove. Da hadde vi prøvd både fotsone terapi og kiropraktor..

Jeg undersøkte rundt på nettet og pratet med mange i nærområde, og vallergan er mer vanlig enn mange tror. Sønnen vår fikk så liten dose at legen sa det var ikke farlig i det hele tatt. Vi brukte det på og av i to ukers perioder. Det fungerte ved at han sov i 3 timer i stedet for 1. Og litt mer om dagen igjen. Ble som en sirkel med mer soving om natten=også om dagen.

Han er nå 19 mnd og har sluttet med det for 5 mnd siden. Han har ingen bi virkninger av dette.

Det virker som om mange tror at dette er en enkel løsning, men når man går til det skrittet å gi barnet "sovemedisin" er det mer som ligger bak. Ofte har man prøvd ut både det ene og det andre...

Vallergan er ikke sovemedisin, men søvndyssende allergimedisin.

Prøv vallergan du. Det fungerer på noen barn, men ikke alle.

Men det er bedre å prøve enn ikke. Føler veldig med deg, for det er en meget tung tid..

Lykke til!

Skrevet

..........er det ingen som gidder å sjekke hva slik medisin inneholder?

........og at midlet anbefales ikke brukt til barn under 2 år, fordi sikkerheten ikke er tilfredsstillende dokumentert er bagateller som dere bare driter i?

.....og at denne medisinen har masse bivirkninger er vel heller ikke så farlig?

http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/V/Vallergan_Aventis+Pharma_84393.html%26thin%3D0

Vallergan Aventis Pharma

Antihistamin. Hypnotikum. Sedativum.

Dosering: Søvnforstyrrelser: Voksne: 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) ½-1 time før sengetid. Barn: 2-14 år: Tilpasses individuelt pasientens alder og tilstand. 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) ½-1 time før sengetid. Søvnforstyrrelser og uro hos alkoholikere og narkomane: 4-8 tabletter eller 8-16 ml mikstur (40-80 mg) ½-1 time før sengetid. Kløe og allergiske lidelser: Voksne: 1 tablett eller 2 ml mikstur (10 mg) 3-4 ganger daglig. Doser på inntil 100 mg/dag har vært anvendt i intraktable tilfeller. Barn: 2-14 år: 0,5-1,25 ml mikstur (2,5-6,25 mg) 3-4 ganger daglig. Største dose fortrinnsvis om kvelden. Premedikasjon: Barn: 2-7 år: 2-3 mg/kg 1-2 timer før operasjonen. Dosering til barn må ikke overskride 3 mg/kg.

Kontraindikasjoner: Komatøse tilstander og alvorlige intoksikasjoner. Leverskader. Leukopeni, selv tidlig agranulocytose. Myasthenia gravis.

Forsiktighetsregler: Forsiktighet må utvises ved lever- og nyreskader, spastisitet, epilepsi og kramper. Kan forårsake døsighet om morgenen etter bruk som sovemiddel. Forsiktighet må derfor utvises ved forskrivning til sjåfører og folk som betjener maskiner. Midlet anbefales ikke brukt til barn under 2 år, fordi sikkerheten ikke er tilfredsstillende dokumentert. Toleranseutvikling kan oppstå etter få dagers sammenhengende bruk. Ved seponering kan det oppstå forbigående søvnproblemer som ikke bør behandles medikamentelt. Seponering etter langvarig bruk bør gjøres gradvis.

Potenserer virkning av barbiturater og alkohol, og kan gi interaksjoner med antihypertensiva betanidin/guanetidin/ganglieblokkere, litium, levodopa og piperazin. (I: R06A B/AD sederende antihistaminer)

Bivirkninger: De fleste bivirkninger er doseavhengige. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Munntørrhet, dyspeptiske symptomer. Øvrige: Døsighet, lett hodepine, lett svimmelhet, nesetetthet. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Obstipasjon. Syn: Akkommodasjonsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon. Sjeldne (<1/1000): Blod: Agranulocytose, leukopeni. Lever: Ikterus. Neurologiske: Tardiv dyskinesi, parkinsonisme, akatisi, akutt dystoni. Sirkulatoriske: Blodtrykksfall, takykardi. Syn: Linse- og corneauklarhet. Øvrige: Malignt neuroleptikasyndrom. Munntørrhet kan ved langtidsbehandling gi tann- og munnslimhinneskader. Det er rapportert at fentaziner kan senke krampeterskelen hos predisponerte individer. Åndedrettsforstyrrelser er rapportert hos spedbarn behandlet med fentiaziner. Alvorlige tilfeller av ekstrapyramidale bivirkninger behandles med et antiparkinson-middel.

Overdosering/Forgiftning: Ved inntak av store doser er behandlingen symptomatisk. Noradrenalin kan gis, adrenalin er kontraindisert. Ikke dialyserbart. (F: Antihistaminer, alimemazin)

Egenskaper: Klassifisering: Fentiazinderivat med histaminantagonistisk og uttalt sedativ-hypnotisk virkning samt antikolinerg effekt. Effektivt antiallergikum med kløestillende virkning. Den histaminantagonistiske virkningen er mer uttalt enn for prometazin. Absorpsjon: God absorpsjon fra gastrointestinaltractus. Maks. plasmakonsentrasjon på 2,5 ng/ml oppnås innen 3,5 timer for mikstur og 1 ng/ml oppnås innen 4,5 timer for tabletter. Proteinbinding: 90%. Halveringstid: Ca. 5 timer. Metabolisme: Mesteparten metaboliseres. Utskillelse: Hovedsakelig i urin, lite i fæces.

------------------

........medisin til så små barn bør unngås i sin helhet med mindre det er mer enn nødvendig påkrevd og sovemedisin er absolutt ikke det.

Sovemedisin er for at foreldre skal sove ;)

Finnes masse av andre medtoder for å våre søte små til å sove foruten å dope dem ned.

Skrevet

Jeg ga vallergan til min første. Men etter at han svelget i seg halve flaska ved en anledning (han var 2,5år) så ble jeg så skremt at jeg har aldri gjort det igjen.

Minsten sover ikke hele natta enda. Han er 17 mnd. Ja, det er fælt med barn som ikke sovner på kvelden,og som våkner opp flere ganger...men jeg vet det ikke varer evig,og jeg har enda ikke "turt" å spørre barnelegen om noe som helst middel mot det.

Tror kroppen min har vent seg på at den nå ikke får mer enn 3 timer i strekk. Jobber nattevakter i tillegg, og jeg har maks hatt 4 timers søvn sammenhengende siden han ble født.

Men jeg må innrømme ærlig og oppriktig at jeg virkelig ser fram til den natta jeg får sove hele natta,fordi han gjør det...

(gjesp)

Ingen av mine 6 barn har sovet over natta det første året, og en av dem var 4 år før han sov hele natta regelmessig (han med adhd).

Skjønner foreldre som sliter med dette veldig godt med andre ord. Men likevel,jeg er skeptisk til gjentatt bruk av "sovemidler" (antihistaminer) for så små babyer.

Skrevet

Jeg må bare si at et er ikke å dope ned en unge om den får vallergan for en kortere periode! Jeg er sykepleier og vet godt hva som står i felleskatalogen ang vallergan.

Ja det finnes mange metoder for å få baran til sove - men er du så sliten at du ikke orker å ta deg av barna dine må noe gjøres! Skulle jeg fått sovemedisin da slik at ungen skreik hele natta fordi jeg ikke hørte..... - og ungen som er overtrøtt får hverken sove dag eller natt....

Det er ikk et lettvint valg man tar når man snakker med legen om vallergan.

Skal man vente som ei anna skrev her inne til man er så sliten og utkjørt at man blir lagt inn?? Det gangner ihvertfall ingen.

Så til krasse anonyme - vi tar valgene for barna våre som vi vet blir best for dem - og i samråd med lege.

Skrevet

Vallergan gir økt tendens til krybbedød hos barn under to år.....

Jeg forstår hvor desperat du er;Minto- jeg har vært der selv. Mini var 13 mnd før vi fikk oss en ordentlig natts søvn. Der er nå tre måneder siden, og jeg føler meg som et nytt menneske! Da hadde vi prøvd Ferber-metoden, midtimellom-senteret, akupunktur, homeopati, truing, trygling etc etc. I desperasjon en kveld dro jeg på apoteket å kjøpte Vallergan ( jeg er lege og skriver resept selv) og dyttet det i Lillegull. Etterpå surfet jeg på Medline( forskningsdatabase) for å se på den nyeste forskningen påp Vallergan, og der fant jeg at Vallergan gir økt endens til krybbedød hos barn under to år.. Den natten byttet vi på å sitte ved siden av Lillegull.... som forresten ikke hadde effekt i det hele tatt av medisinen.

En venninnne har fått Vallergan av legen på helsestasjonen som sa atr dettte er helt trygt- han er tydeligvis ikke oppdatert.

Det som reddet oss til slutt var boken "the sleep sense programme" , men mest av alt Karin Naphaug (www.sovekarin.no). Etter to tlf-samtaler med henne fikk jeg masse gode råd samt masse motivasjon. Det tok ca ti dager å få han til å sove fra 19 til 06 uten oppvåkninger. Send meg gjerne en PM hvis du vil vite litt mer spesifikt hva vi fikk råd om.

Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Skal ikke nekte for at du er lege, men synes ordvalget "dyttet det i lillegull" var litt uprofft. Snakker leger sånn om medikamenter nå for tiden?

Men er absolutt ikke være frekk eller noe. Bare reagerte litt på det ordvalget når det kommer fra en lege.

Skrevet

Grunnen til at jeg skrev det slik var for å illustrere desperasjonen i situasjonen. Dessuten smakte det pyton, så ja- det måtte dyttes i han. Men jeg burde kansje ha skrevet " videre administrerte vi 2,5 mg av tidligere nevnte medikament peroralt".

Skrevet

et vennepar har gitt dattera si sovemedisin, hun er snart 3 år nå og våkner fortsatt 2-3 ganger hver eneste natt... Medisinene har virket, men de har bivirkninger som ikke de liker, så de prøver å holde det unna henne... Hun blir så gretten og sur neste dag osv når hun har fått de pillene... Husker ikke hva de het... Var iallefall veldig milde da...

Men du har jo en baby, er jo vanelig at de ikke sover hele natta da...

Men snakk med en lege eller helessøster da? Kan jo hende ungen har refluks også da? Da er det vanelig å våkne opp om natta osv... vanskelig å legge oxo... For å finne ut av det får hun en sonde ned i spiserøret som skal være der i 24 timer, da finner de ut av om hun har refluks... Klem :-)

Skrevet

Skjønner den 3 åringen godt,jeg!

Har dere voksne noen gang tatt vallergan og andre anthistaminer selv noen gang? Man blir utrolig groggy og snurt av det dagen etter. Iallefall ble jeg det da jeg prøvde det. Hjernen fungerer ikke skikkelig før langt på dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...